کدام شهر تهران بیشترین تعداد شاغل را دارد؟ ، نمای کلی از بازار کار مرکز

به گزارش شاتر عکاسی، حدود 186.6 هزار نفر با سهمی حدود 42.01 درصد از کل شاغلان در بخش های صنعت، معدن و تجارت استان، در بازار کار تهران مشغول به فعالیت هستند.

کدام شهر تهران بیشترین تعداد شاغل را دارد؟ ، نمای کلی از بازار کار مرکز

به گزارش تجارت نیوز، معاونت آنالیز های مالی اتاق بازرگانی تهران نگاهی به اقتصاد استان تهران داشته است. این گزارش به استناد داده های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نشان می دهد که پاکدشت با سهم حدود 14 درصد از کل شاغلان و تعداد 62.3 هزار نفر و شهر ری با سهم حدود 13.8 درصد از کل شاغلان و تعداد 61.5 هزار نفر به ترتیب بیشترین تعداد شاغل را دارند. در مقابل، شمیرانات با 0.3 هزار نفر و پیشوا با 1.1 هزار نفر کمترین تعداد شاغل را دارد.

شهر تهران به عنوان مرکز و از کلان شهر های کشور، کانون اتخاذ تصمیمات و سیاست های خرد و کلان در بخش های مختلف اداری، سیاسی، مالی و اجتماعی شناخته می گردد. تسلط سیاسی این شهر باعث شده تا عمده فعالیت های مالی، اجتماعی و آموزشی در این کلان شهر انجام گردد. همین امر هم موجب ایجاد فرصت های شغلی متنوع شده است.

پاکدشت بیشترین تعداد شاغل را دارد

اطلاعاتی که در این گزارش گنجانده شده، حاکی از این مطلب است که حدود 186.6 هزار نفر با سهمی حدود 42.01 درصد از کل شاغلان در بخش های صنعت، معدن و تجارت استان، در کلان شهر تهران مشغول به فعالیت هستند.

از بین آمار های ارائه شده هم می توان مشاهده کرد که پاکدشت با سهم حدود 14 درصد از کل شاغلان و تعداد 62.3 هزار نفر و شهر ری با سهم حدود 13.8 درصد از کل شاغلان و تعداد 61.5 هزار نفر به ترتیب در جایگاه دوم و سوم از نظر بیشترین تعداد شاغلان حوزه صنعت، معدن و تجارت استان تهران قرار می گیرند.

شرایط بازار کار استان تهران چگونه است؟

در این گزارش نمای کلی از بازار کار استان تهران نیز ارائه شده است. طبق اطلاعات ارائه شده، به استثنای نرخ مشارکت مالی، سایر مولفه های بازار کار استان تهران در مقایسه با میانگین کل کشور در سطح نسبی بهتری قرار گرفته است. نسبت اشتغال در این استان در سال 1401 حدود 37.4 درصد بوده که 0.2 واحد درصد نسبت به میانگین کل کشور بیشتر است. نرخ بیکاری در استان تهران نیز 7.4 درصد بوده که 1.6 واحد درصد نسبت به کل کشور کمتر است.

ضمناً، در بازار کار استان تهران، بخش خدمات نیروی کار بیشتری را به خود جذب نموده و در مقابل بخش کشاورزی فقط 1.9 درصد سهم دارد. نقش صنعت در بازار کار استان و کشور تقریباً مشابه است.

لازم به ذکر است، شرایط عمومی استان تهران نشان می دهد که مرکز ایران با مساحت حدود 13.5 هزار کیلومتر مربع و جمعیت 13.9 میلیون نفری رتبه بیست و نهم از نظر سطح و رتبه نخست از نظر جمعیت را در میان استان های کشور داراست. نرخ شهرنشینی در استان تهران 94.6 درصد بوده، در حالی که میانگین این نرخ در کل کشور 76.3 درصد است. استان تهران بعد از استان قم رتبه دوم را از لحاظ نرخ شهرنشینی در کشور داراست.

منبع: فرارو
انتشار: 14 تیر 1402 بروزرسانی: 14 تیر 1402 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2277

به "کدام شهر تهران بیشترین تعداد شاغل را دارد؟ ، نمای کلی از بازار کار مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام شهر تهران بیشترین تعداد شاغل را دارد؟ ، نمای کلی از بازار کار مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید