چگونه احساس گناه خود در دوران همه گیری را کنترل کنیم؟ (2)

به گزارش شاتر عکاسی، آیا شما احساس گناه می کنید که فرزندان خود را به مهد کودک می فرستید در حالی که خودتان به کار در خانه مشغول هستید؟ از اینکه کسب و کار شما رونق گرفته در حالی که این همه گیری بسیاری را به ورطه فقر و نابودی کشانده است، احساس گناه دارید؟ خودتان را نمی بخشید که نمی توانید به ملاقات والدین خود بروید یا نتوانسته اید در مراسم خاکسپاری نزدیکان و دوستان بروید؟

چگونه احساس گناه خود در دوران همه گیری را کنترل کنیم؟ (2)

شاید نتوانید این واقعیت را که احساس گناه می کنید کنترل کنید اما می توانید نحوه پاسخگویی به آن را کنترل کنید. در اینجا چند استراتژی برای کنترل احساس گناه در طول بیماری همه گیر آورده شده است:

1. گناه را تصدیق و قبول کنید

گناه یک احساس عادی و سالم است. تجربه آن هنگامی که به شخصی صدمه زده اید یا اشتباهی مرتکب شده اید نشانه خوبی است - این بدان معناست که شما وجدان دارید. اما گاهی اوقات، ممکن است یک احساس گناه غیرضروری داشته باشید. به یاد داشته باشید که انرژی خود را برای مبارزه با احساس گناه یا فکر کردن به اینکه من نباید چنین احساسی داشته باشم هدر دهید. نادیده گرفتن آن یا حتی کوشش برای سرکوب آن کارساز نیست. در عوض، به احساسات خود توجه کنید و آن را تصدیق کنید. روی احساس تان یک نام بگذارید مطالعات نشان می دهد که برچسب زدن به احساسات می تواند شدت آن را در شما کمرنگ تر کند. پذیرفتن احساسات خود، باعث آزاد شدن قدرت مغز می گردد. پس به جای هدر دادن انرژی برای احساس گناه، احساسات خود را بشناسید و سعی کنید به جلو حرکت کنید.

2. رفتار خود را کنترل کنید

گناه احساس ناراحتی به همراه دارد. بنابراین وقتی آن را تجربه می کنید، ممکن است وسوسه شوید هر اقدامی برای بهتر شدن اوضاع انجام دهید. اما اگر مراقب نباشید، اقدامی که برای رفع گناه خود انجام می دهید ممکن است سالم نباشد. به اسم مثال، اگر احساس گناه کنید که بچه های شما بی حوصله و تنها هستند، ممکن است وسوسه شوید و به آنها کوکی، بستنی یا چیپس بدهید تا روحیه شان را بیشتر کند. اگرچه خوردن هر از چندگاهی این خوراکی ها اشکالی ندارد اما شما با تکرار این کار، به آنها اجازه خوردن غذای بی ارزش را داده اید. در نهایت، ممکن است حتی به علت تغذیه ناسالم آنها احساس گناه بیشتری داشته باشید.

3. داستانی را که خودتان تعریف می کنید، تغییر دهید

داستان هایی که به خودتان می گویید - و نحوه تنظیم رفتارهای شما - تفاوت زیادی در احساس شما ایجاد می نماید. اگر فکر می کنید، من یک شخص وحشتناک هستم که به والدینم یاری نکردم، حال تان بد خواهد شد. اما اگر به خود یادآوری کنید، من در حال حاضر با دور ماندن از آنها، برترین کاری را که می توانم، انجام می دهم، ممکن است کمی بهتر شوید. به داستانی که برای خود تعریف می کنید توجه کنید و از خود سوال کنید که آیا روش دیگری برای آنالیز شرایط وجود دارد. ممکن است کمی تغییر در نحوه تفکر، بتواند به شما یاری کند تا احساس بهتری داشته باشید.

4. شفقت را تمرین کنید

تبادل نظری شخصی شما تفاوت زیادی در احساس شما ایجاد می نماید. بخاطر داشته باشید که هیچ پاسخ درست یا غلطی در خصوص چگونگی مدیریت یک شرایط در وسط یک بیماری همه گیر وجود ندارد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که با اطلاعاتی که در اختیار دارید برترین تصمیم را بگیرید. مهم است که برای خود شفقت به خرج دهید، انتقاد شدید از خود را کنار بگذارید و یاد بگیرید با خود مهربان تر باشید.

یک روش عالی برای تمرین شفقت این است که از خود بپرسید، به دوستی که چنین احساسی داشته باشد چه می گویم؟ به احتمال زیاد شما در این موقعیت، مهربان باشید و این جمله حمایتی را بگویید: تو برترین کاری را که می توانی انجام می دهی، همه ما اشتباه می کنیم. یا کار اشتباهی نکردی. ما در وسط یک بیماری همه گیر قرار داریم. حالا سعی کنید با همان نوع مهربانی و عطوفت به خود پاسخ دهید.

در این زمینه بخوانید:

چگونه با وجود افسردگی شاد زندگی کنیم؟ 8 روش پیشنهادی

چگونه می توان درمانگر مناسب خود را پیدا کرد؟

5. مراقب خودتان باشید

اگر از خود غافل شوید، داشتن احساس خوب نسبت به خود و نحوه مدیریت اوضاع غیرممکن می گردد. به رژیم غذایی، خواب و مقدار فعالیت خود توجه کنید. اگر می خواهید از سلامت عاطفی برخوردار باشید، مراقبت از بدن مهم است. بعلاوه، به کارهایی که انجام می دهید نگاهی بیندازید. آیا به یک تفریح مشغول هستید؟ آیا برای انجام کارهایی که دوست دارید وقت می گذارید؟ آیا برای خودتان وقت می گذارید؟ بدیهی است که مراقبت از خود ممکن است در طی همه گیری کمی متفاوت باشد. شاید نتوانید با دوستان تان ملاقات کنید یا در کلاس هایی که از آنها لذت می برید، شرکت کنید. اما مهم است که در پی استراتژی های جایگزین باشید که به شما یاری می نماید برترین حالت را داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد در حال حاضر احساس گناه غیرضروری می نمایند. صحبت با دوستان و اعضای خانواده که شما را درک می نمایند، می تواند یاری نماینده باشد. اگر علیرغم کوشش خود، هنوز احساس گناه زیادی دارید یا در عملکرد شما اختلال ایجاد می نماید، در پی یاری حرفه ای باشید. تبادل نظر درمانی ممکن است به شما یاری کند تا احساس بهتری داشته باشید. یک متخصص بهداشت روان می تواند به شما یاری کند تا افکار، احساسات و رفتارهای ناشی از احساس گناه خود را رفع کنید و احساس بهتری داشته باشید.

منبع: very well mind

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1784

به "چگونه احساس گناه خود در دوران همه گیری را کنترل کنیم؟ (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه احساس گناه خود در دوران همه گیری را کنترل کنیم؟ (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید