پیاده روی کیلومتری تا نخستین عابربانک

به گزارش شاتر عکاسی، نبود دستگاه خودپرداز، پراکندگی و در دسترس نبودن شعبه های بانکی در بعضی محله های منطقه به یکی از چالش های اصلی شهروندان منطقه 22 تبدیل شده است.

پیاده روی کیلومتری تا نخستین عابربانک

خبرنگاران- ثریا روزبهانی: پیرمرد از صاحب مغازه می خواهد تا در ازای کسر از حساب بانکی اش، مبلغی را به او نقدی پرداخت کند. اما صاحب مغازه با ناراحتی جواب می دهد از صبح تا حالا هرچه در دخل داشتم، داده ام و دیگر پولی ندارم. پیرمرد با چهره در هم رفته راهش را می کشد و می رود. وقتی علت را جویا می شویم مغازه دار از نبود دستگاه خودپرداز و در دسترس نبودن شعبه های بانکی در محله های منطقه 22 گله می کند.

محله بدون عابربانک

براساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی بالغ بر 57 هزار دستگاه خودپرداز و 71 هزار دستگاه پایانه شعبه از سوی بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری در سراسر کشور راه اندازی شده که در حال ارائه خدمات هستند اما از این تعداد دستگاه خودپرداز، منطقه 22 پایتخت سهم ناچیزی دارد. چراکه پراکندگی بانک های این منطقه به شکلی است که اهالی بعضی محله ها دسترسی مناسبی به خدمات بانکی ندارند. مثلاً اهالی شهرک های گلستان و شهید باقری بیشتر از شهروندان دیگر محله ها از نبود دستگاه عابربانک در محله شان گلایه دارند. به جز ساختمان بانک ها، دستگاه های خودپرداز دیگری هم در بعضی مراکز مانند درمانگاه ها یا دانشگاه ها مستقر است اما با این حال پراکندگی خودپردازهای موجود در منطقه امکان دسترسی را برای اهالی همه محله ها به طور یکسان فراهم نکرده و کفاف جمعیت کنونی این منطقه را که بالغ بر 180 هزار نفر است نمی دهد. همچنین پیش بینی شده این جمعیت با توجه به ساخت و سازها و ساکن شدن شهروندان در برج های خالی این محدوده به 400 تا 500 هزار نفر افزایش پیدا کند و این مشکل آن زمان مشهودتر خواهد بود و برای اهالی به فاجعه تبدیل می شود.

پراکندگی خودپردازها و شعبه های بانکی

اغلب شعبه های بانک ها و خودپردازها در خیابان امیرکبیر، اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس و مراکز تجاری و مال ها تمرکز یافته اند. قرار دریافت خودپردازها در ارتفاع غیرمعمول، فرسودگی دستگاه ها، قطع بودن سیستم ها در ساعت های پرمراجعه و ایرادهای فنی مسائلی است که با گشتی کوتاه در خیابان های منطقه به راحتی متوجه می شوید. در چنین شرایطی اصلاً عجیب نیست که چشممان به دستگاه های مناسب سازی شده برای استفاده معلولان و سالمندان نمی خورد. زینب مسعودی یکی از اهالی شهرک گلستان درباره این مشکل می گوید: همه جا تبلیغ می شود که شهروندان با داشتن کارت بانکی به راحتی می توانند کارهایی مثل پرداخت قبوض و انتقال وجه را بدون نیاز به مراجعه به بانک انجام دهند. اما وقتی مجبوریم برای رسیدن به دستگاه های خودپرداز مسافت های طولانی را طی یا به یکی از شعبه های بانکی مراجعه کنیم متوجه می شویم که این منطقه حتی از داشتن ساده ترین وسیله خدمات دهنده نوین بانکی محروم است واهالی ناچارند برای بعضی کارهای ساده مثل دریافت مبلغ کمی پول نقد یا اطلاع از موجودی حساب از کسبه محله کمک بخواهند و از دستگاه های موجود در مغازه های آنها استفاده کنند.

میلاد احمدیار یکی از ساکنان مجتمع مسکونی امیر دژبان می گوید که کمبود خودپردازها یک مشکل و شرایط نابسامان بعضی دستگاه های خودپرداز هزار و یک مشکل است. او می گوید: اغلب خودپردازها برای استفاده معلولان مناسب نیستند و این افراد همچنان مانند گذشته برای انجام عملیات بانکی باید به شعبه ها مراجعه کنند. اما اگر در نقاط مختلف منطقه یا در اغلب مجتمع های مسکونی دستگاه خودپرداز نصب شود یک مشکل از مسائل آنها برطرف خواهد شد. فکر نمی کنم شهروندان منطقه با توسعه خدمات شهروندی و کاهش تعداد سفرهای درون شهری مخالف باشند یا این منطقه برای تأمین محل مناسب برای استقرار خودپرداز فضای کافی نداشته باشد. از طرفی با توجه به جمعیت زیاد و ساکن در برج های بلندمرتبه و شهرک های مسکونی مختلف در منطقه این موضوع یکی از مهمترین نیازهای ساکنان به شمار می رود و با محقق شدن آن اهالی محله های مختلف می توانند به خدمات بانکی بدون نیاز به ورود به بانک دسترسی داشته باشند و بتوانند در ساعت های مختلف شبانه روز از خدمات استفاده کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 703

به "پیاده روی کیلومتری تا نخستین عابربانک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاده روی کیلومتری تا نخستین عابربانک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید