پشه ها سموم را با پای خود احساس می کنند!

به گزارش شاتر عکاسی، بررسی جدید پژوهشگران انگلیسی نشان می دهد که مکانیسم مقاومت در برابر حشره کش ها، در پای پشه ها واقع شده است.

پشه ها سموم را با پای خود احساس می کنند!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از فیز، پژوهشگران انگلیسی، مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده اند که پشه های مالاریا می توانند با کمک آن، در برابر حشره کش ها مقاوم شوند.

آنها پس از بررسی پشه های آنوفل گامبیه (Anopheles gambiae) و آنوفل کلوزی (Anopheles coluzzii) که دو پشه حامل مالاریا در غرب آفریقا هستند، دریافتند که خانواده ای از پروتئین های قابل اتصال در پاهای این حشرات قرار دارند و بیان آنها هنگام مقاومت در برابر حشره کش ها افزایش می یابد.

دکتر ویکتوریا اینگهام (Victoria Ingham)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما در بررسی خود، مکانیسم مقاومتی جدیدی را یافته ایم که باور داریم در افزایش مقاومت پشه های مالاریا موثر است. این پروتئین که در پای پشه ها قرار گرفته است، مستقیما در تماس با حشره کش ها قرار می گیرد و به آنها در غلبه بر این مواد کشنده کمک می کند.

پژوهشگران با بررسی پشه های آنوفل گامبیه نشان دادند که پروتئینی موسوم به SAP2 می تواند مقاومت پشه ها را در برابر حشره کش افزایش دهد. بررسی ها نشان داد هنگامی که سطح تولید این پروتئین کاهش می یابد، میزان حساسیت نسبت به حشره کش با غیرفعال شدن ژن مربوط به این پروتئین دوباره احیا می شود. در مقابل، با بیان این پروتئین در سطوح بالا، پشه ها نسبت به حشره کش مقاوم می شوند.

پژوهشگران در این بررسی دریافتند که پشه ها سعی می کنند تا مکانیسم های مقاومتی خود را تکامل ببخشند. آنها باور دارند که کشف این مکانیسم می تواند فرصت خوبی را برای شناسایی ترکیباتی فراهم کند که می توانند حساسیت پشه ها را نسبت به حشره کش ها بازگردانند.

پروفسور هیلاری رانسون (Hilary Ranson)، از نویسندگان این پژوهش گفت: حشره کش ها، یکی از روش های با سابقه در کنترل پشه های مالاریا هستند. درک مقاومت پشه ها برای کاهش قابل توجه میزان ابتلا به مالاریا، از اهمیت زیادی برخوردار است. شاید این مکانیسم جدید بتواند به ما در بررسی میزان مقاومت پشه ها کمک کند و به ارائه ترکیبات جدید برای مقابله با مالاریا و پیشگیری از گسترش آن منجر شود.

این پژوهش، در مجله Nature به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 677

به "پشه ها سموم را با پای خود احساس می کنند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشه ها سموم را با پای خود احساس می کنند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید