استفاده از نظریه بازی برای کسب سهم منصفانه در زندگی

به گزارش شاتر عکاسی، سفارش یک دسر و دو چنگال همیشه یک خطر است! با این وجود، جلوگیری از ایجاد احساس رنجش نسبت به این که افرادی که در آن سوی میز قرار دارند ممکن است سهم بیش تری از دسر را دریافت نمایند می تواند راه چاره ساده ای داشته باشد: نظریه بازی.

استفاده از نظریه بازی برای کسب سهم منصفانه در زندگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، کتاب اعداد: ده چیزی که باید بدانید نوشته کالین استوارت اخیرا در حوزه ریاضیات کاربردی چاپ شده است. بر اساس این کتاب شاخه ریاضیات کاربردی که اغلب به وسیله کارگزاران وال استریت برای معین زمان فروش سهام استفاده می گردد، می تواند برای یک تکه چیز کیک یا کیک شکلاتی نیز اعمال گردد. این کتاب به خوانندگان پیشنهاد می نماید تمام چیز هایی که پیش از این در خصوص نحوه بریدن کیک می دانستند را فراموش کنند.

نویسنده این کتاب می نویسد: برای آن که یک نفر از دو نفر نتواند سهم بیش تری را بگیرد, یکی از آنان باید چاقویی را از چپ به راست روی برش حرکت دهد و هر یک از آنان وقتی برش به نیمه راه رسید فریاد بزند و بگوید: بس است.

شخصی که می گوید بس است تکه دست چپ را می گیرد و از آن راضی است، زیرا باور دارد نیمی از دسر می باشد. در همین حال شخصی که ساکت باقی ماند تکه دست راست را می گیرد و بیش از اندازه شاد است چرا که باور دارد بیش از نیمی از کیک را در اختیار دارد، در غیر این صورت زودتر جمله بس است را می گفت تا برش متوقف گردد.

این راهکار بدون حسادت بدان معناست که هیچ یک از افراد در خصوص سهم دیگری آزرده نمی شوند. در نتیجه، تقسیم باید به طور ذهنی عادلانه باشد بدین صورت که هر فرد باید قطعه کیکی را دریافت کند که از نظرش سهمی عادلانه است.

نظریه بازی برای چندین دهه وجود داشته است، اما در خارج از محافل ریاضی کمتر شناخته شده است. در کتاب که اخیرا منتشر شده، این نظریه ریاضی و کاربرد های آن در زندگی واقعی را شرح می دهد.

استوارت می گوید: راهکار چاقوی مترجم بدان معناست که همگان شاد هستند حتی اگر کیک واقعا 50-50 به اشتراک گذاشته نگردد، زیرا هیچ یک از افراد احساس نمی نماید که چیزی را از دست داده یا باخته است.

این کتاب هم چنین راهکاری را برای سه نفر شرح می دهد که یک کیک را به اشتراک می گذارند که در آن قسمت های مختلف آن خوشمزه تر است برای مثال بعضی از قسمت های کیک دارای خامه یا شکلات بیش تری باشد. اگر سه نفر به نام های تام، دان و سارا بر سر سهم خود با هم دعوا کنند تام می تواند کیک را به سه قسمت تقسیم کند و هر کدام از آنان سهم شان را با شادی دریافت می نماید.

دان و سارا می توانند تکه های خود را انتخاب کنند و اگر تکه های متفاوتی را انتخاب کنند طبق نظریه ای که در دهه 1960 میلادی ابداع شد همگان راضی هستند. با این وجود، اگر آنان همان تکه را انتخاب کردند سارا باید تکه ای از قطعه مورد علاقه اش را ببرد تا زمانی که فکر کند همان اندازه شکلات یا خامه مورد علاقه اش را دارد و سپس دان باید یکی از این دو برش را انتخاب کند.

سارا هر کدام را که انتخاب کند اهمیتی نمی دهد، زیرا فکر می نماید هر دو از نظر ارزش برابر هستند و او تکه دیگر را می پذیرد. هم چنین، تام با تکه سومی که از زمانی که او آن را بریده تغییر نکرده شاد خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1402 بروزرسانی: 1 شهریور 1402 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2295

به "استفاده از نظریه بازی برای کسب سهم منصفانه در زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از نظریه بازی برای کسب سهم منصفانه در زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید