تور مکزیک: سفرنامه جووانی کارری ؛ بلندترین سفرنامه قرن 17 مکزیک

به گزارش شاتر عکاسی، سفر به دور جهان و توقف در هر نقطه دلخواه، آرزوی بسیاری از مردم است. طی تاریخ افراد زیادی، سفرهای طولانی را تجربه نموده اند که ارمغان آن سفرنامه هایی با جزئیات زیبا است. یکی از این سفرنامه ها داستان طولانی جووانی کارری، ماجراجوی ایتالیایی، به دور جهان است که در این مقاله از خبرنگاران، با سفر او به مکزیک آشنا می شویم.

تور مکزیک: سفرنامه جووانی کارری ؛ بلندترین سفرنامه قرن 17 مکزیک

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مکزیک ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

جووانی کارری (Giovanni Careri) به هر جایی که شما بگویید سفر نموده است، یا دست کم خود این طور می گوید.

کارری این نقشه را، به همراه اطلاعات دیگر، از دون کارلوس دو سیگوئِنزا، از اسپانیای نو، قرض گرفته است. تصویر: Harvard Library/Public Domain

این ماجراجوی ایتالیایی، در کتاب شش جلدی سفری به دور دنیا، گزارش سفری که در سال های 1699 و 1700 به چاپ رسید، ادعا می نماید ضرابخانه های ایرانی را دیده و شاهد جنگ های جزیره فورموسا (تایوان کنونی) بوده، و دو تخته فرش به هندوستان آورده است. به نظر یک مسافرت دنیای افسانه ای می آید، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تا چه حد مسافرت های او واقعی بوده (بعضی بر این باورند که بیشتر آن ها ساختگی است) وجود ندارد.

در هر دو صورت، کارری (1725-1651) پیشگام سفر به دور دنیا در میان اروپاییان بود. او به واسطه کشتی های تجاری مسافرت می کرد، نه برای منفعت، بلکه برای فراغت و ماجراجویی. او طی مسافرت بین المللی 5 ساله خود، به مصر، ترکیه، و پیش از دیدار کوتاهش از هند، به ایران سفر کرد، قدمی بر دیوار عظیم چین نهاد و سپس از دریاهای زیادی به سختی گذشت و به سمت فیلیپین و اسپانیای نو رفت. دست کم این چیزی است که ما باور داریم.

نمایی نزدیک از نقشه و بعضی جزئیات آن. تصویر: Harvard Library/Public Domain

کارری وکیلی بود که شغل بی دردسر خود را کنار گذاشت و رهسپار افق شد. خرج سفر را از راه خرید و فروش کالا در راستا تامین می کرد. آیا او پیشرفت را کنار گذاشته بود؟ از داشتن همسر امتناع می کرد؟ مشکل می توان گفت، اما او چنین تصمیم گرفت اکنون زمان ترک محل کار و تماشا دنیا است.

یکی از توقفگاه های مسافرت وی در سال 1697 اسپانیای نو یا مکزیک کنونی بود که جلد 6 از سری کتاب های او را تشکیل می دهد. توصیف کارری از فرهنگ محلی اسپانیای نو، از مجذوب کننده ترین داستان های مسافرت او است. جغرافیدان پروسی، بارون وون هامبولدت، تایید میکند که توصیفات او از مکزیک و آکاپولکو، دارای مجذوب کنندهیتی محلی است که تنها یک شاهد با چشمان خود می تواند به آن ها دست پیدا کند.

نمایی نزدیک از نقشه و بعضی جزئیات آن. تصویر: Harvard Library/Public Domain

نقشه بالا که بیش تر شبیه به یک صفحه بازی است تا یک نقشه دنیا نما، نسخه کپی از نقشه دون کارلوس دو سیگوئنزا است، یک خردمند و جغرافیدان اسپانیایی که زندگی خود را در اسپانیای نو گذراند. به نظر می رسد جایی، دستورالعمل هایی باید وجود داشته باشد، شما دچار اسکروی شدید، 5 خانه به عقب برگردید. یا شما یک پادشاه خارجی هستید، بازی را برنده شدید! قسمت عمده متن، بالا سمت چپ، منتسب به سیگوئنزا است، کسی که با کارری در ارتباط بود و از او به اسم راستای برای چاپ و ترویج ایده هایش استفاده می کرد. مکاتبات و مشورت های کارری با سیگوئنزا، طی حضورش در اسپانیای نو، احتمالا علت اصلی بالا رفتن صحت تاریخ و سنت های این منطقه است.

نگاهی نزدیک تر به گوشه راست بالای نقشه. تصویر: Harvard Library/Public Domain

این نقشه بیشتر شبیه به یک راهنمای مصور از اتفاق هایی است که در قرن 17 ممکن بود برای مکزیکی های کهن، طی کوچ خود از کوهستان ها به دریاچه اتفاق بیافتد. اتفاق هایی مانند: پاپانتلا، گیاهی با برگ های پهن؛ تزومپانکو، جایی برای سرهای مردگان؛ تمازکان تیتلان؛ چاپولتِپِک، تپه ملخ ها؛ خالتوپوزوکان، جایی که شن می روید؛ اتلیکالاکیان، حوضچه ای که آب آن انسان را می بلعد؛ و اَزلان، مکان مِگپایز، جایی که مکزیکی ها به نام ازتلانچی شناخته می شدند. شما باید نقشه را کاملا بچرخانید تا از تمام جزییات پیرامون آن مطلع شوید.

تصویری از تقویم مکزیکی که در جلد 6 اسپانیای نو آمده است. تصویر: Harvard Library/Public Domain

بعد از اینکه غرق در مشاهدات او درباره قربانی های وحشتناک و راهبه های نغمه سرا شدید، نقشه زیر را ببینید. کارری در مسافرت دور دنیای، سفرش در اسپانیای نو را از آکاپولکو شروع کرد که جلد آخر سفرنامه او را تشکیل می دهد. او جزئیات اقامت های شبانه اش را در مهمانخانه ها و صومعه ها تعریف و اضافه می نماید:

فکر می کنم اینجا هم مانند شهر آکاپولکو، بهتر است دهکده ماهیگیرها نامیده گردد، تا بازار اصلی دریای جنوب، و بندر سفرهای دریایی به چین.

او از خانه های چوبی، گلی و حصیری کوچک و بومیانی نام می برد که سیاهان و دورگه ها می خواند. پیش از آنکه به حقوق معاون کشیش بخش پادشاه و رئیس اصلی بندر بپردازد، با بی میلی به بعضی مزیت های شهر می پردازد.

نقشه دریاچه مکزیک و اطراف آن. تصویر: Harvard Library/Public Domain

بعلاوه فصل اول کتاب کارری درباره اسپانیای نو، شامل نقشه دست نویس آن است که نشان می دهد مکزیک میان دریاچه هایش قرار گرفته است. بعلاوه به طور مفصل به توضیح کوهستان ها و رودخانه هایی می پردازد که دریاچه مکزیک را احاطه نموده اند (طبق گفته کارری، نشانه تواضع مهندسی فرانسوی به نام آدرین بووت است). بعلاوه تصاویری چون تلالوک، خدای باران، پادشاه کواتیموک دهم و یک سرباز مکزیکی (که با سر بریده، از کمر آویزان است) وجود دارد.

تصاویری از اسپانیای نو. تصویر: Harvard Library/Public Domain

کارری، چه تمام مکان هایی که در خاطراتش نام برده را رفته باشد، و چه نرفته باشد، چیزی از جزئیات کم نگذاشته است؛ نام ها، اعداد، تاریخ ها، محاسبات، جهت های جغرافیایی، لیست پادشاهان مکزیک و تبدیل های جالب توجه عددی-الفبایی. از اینکه سیستم تحقیقاتی ناشر چگونه عمل نموده متعجب می شویم، اما مهم نیست. اگر مایلید خودتان حقیقت آن را آنالیز کنید، می توانید نسخه های قدیمی هر 6 جلد را بیابید یا اگر حوصله تشخیص حروف (مثلا تشخیص s از f) را دارید یکراست سراغ نسخه آنلاین آن بروید.

منبع: کجارو / atlasobscura.com
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1735

به "تور مکزیک: سفرنامه جووانی کارری ؛ بلندترین سفرنامه قرن 17 مکزیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مکزیک: سفرنامه جووانی کارری ؛ بلندترین سفرنامه قرن 17 مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید