نمی توان برای هر میکروارگانیسمی واکسن ساخت، عرضه کیت های تشخیص سرطان پروستات به بازار تا 1400

به گزارش شاتر عکاسی، معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که طرح جامعی برای ساخت واکسن ضدکرونا در این پژوهشکده وجود ندارد، گفت: ساخت واکسن برای پیشگیری از بیماری کرونا سخت است و تصور می شود سال ها تا دستیابی به یک واکسن موثر و ایمن فاصله داشته باشیم. مشابه ویروس کووید-19، ویروس سارس بود که محققان حدود 10 سال است بر روی ساخت آن واکسن مشغول تحقیق هستند؛ ولی هنوز به نتیجه نرسیده اند و به طور کلی این تفکر اشتباهی است که بتوان برای هر میکروارگانیسمی به راحتی واکسن ساخت.

نمی توان برای هر میکروارگانیسمی واکسن ساخت، عرضه کیت های تشخیص سرطان پروستات به بازار تا 1400

دکتر محسن امین، معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم دارویی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره اقدامات پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای مقابله با شیوع کرونا گفت: در آزمایشگاه تخصصی رگولاتوری که به منظور مرتفع کردن نیازهای صنعت و جامعه در پژوهشکده علوم دارویی تجهیز شده است از روزهای ابتدایی شیوع کرونا، ژل و محلول های ضدعفونی کننده دست تهیه شد و در اختیار کارکنان دانشگاه قرار گرفت و همچنین از طریق داروخانه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران به عموم مردم عرضه شد. فعالیت های تحقیق و توسعه به منظور دستیابی به فرمولاسیون های ضدعفونی کننده موثر و ایمن همچنان مورد حمایت پژوهشکده علوم دارویی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت واکسن کرونا گفت: ساخت واکسن برای پیشگیری از بیماری کرونا سخت است و تصور می شود سال ها تا دستیابی به یک واکسن موثر و ایمن فاصله داشته باشیم. مشابه ویروس کووید-19، ویروس سارس بود که محققان حدود 10 سال است بر روی ساخت آن واکسن مشغول تحقیق هستند، ولی هنوز به نتیجه نرسیده اند و به طور کلی این تفکر اشتباهی است که بتوان برای هر میکروارگانیسمی به راحتی واکسن ساخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام نمود: ممکن است سیستم ایمنی به واکسن واکنش مناسبی نشان ندهد یا اگر واکنش نشان دهد حافظه سیستم ایمنی تحریک نشود. در چنین شرایطی در مواجهه های بعدی، سیستم ایمنی آن موجود خارجی (میکروارگانیسم) را نمی شناسد و به همین دلیل ممکن است یک فرد بارها به یک عفونت خاص مبتلا شود. علاوه بر آن، این ویروس ممکن است به شکل های مختلفی خود را نشان دهد و جهش های مختلفی داشته باشد. آنفلوآنزا نیز ویروسی است که هر سال شکل جدیدی به خود می گیرد به همین دلیل است که واکسن آن هر سال تغییر می کند.

امین با تاکید بر این که ساخت واکسن کرونا و رسیدن به مولکولی که باعث تحریک سیستم ایمنی شود، سخت است، گفت: طرح جامعی هنوز در پژوهشکده علوم دارویی برای ساخت واکسن ضدکرونا نداریم، اما تحقیق و توسعه در حوزه واکسن بسیار جذاب است که در گروه تخصصی میکروب شناسی دارویی در حال مطالعات اولیه بر روی آن هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تجاری سازی کیت های تشخیص سرطان پروستات در پژوهشکده علوم دارویی و درباره زمان ورود این کیت ها به بازار، گفت: یکی از هسته های فناور در پژوهشکده علوم دارویی پیروز به انجام تحقیق و توسعه کیت های تشخیص سرطان پروستات شد. این هسته فناور بعدتر تبدیل به شرکت دانش بنیان شد. ان شاءالله در سال 1399 و یا حداکثر در سال 1400 این کیت های تشخیص سرطان پروستات با مشارکت صنعت، تجاری سازی و وارد بازار می شوند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وجود دیگر واحدهای فناور در این پژوهشکده، گفت: علاوه بر شرکت ذکر شده دو هسته فناور نیز مشغول انجام تحقیقات کاربردی در حوزه های ساخت چیپ های میکروفلوئیدی برای دارورسانی و تهیه رفرنس استانداردهای دارویی هستند. همچنین یک شرکت دیگر نیز در حوزه ساخت فرآورده های سلامت پوست با منشا طبیعی از جمله با استفاده از جلبک هایی که در جنوب ایران جمع آوری می شود، فعال است.

امین در انتها با تاکید بر نقش مهم دانشگاه در ایجاد تعامل پایدار با صنعت، گفت: آزمایشگاه تخصصی رگولاتوری در پژوهشکده علوم دارویی به منظور حمایت از هسته های فناور، شرکت های دانش بنیان نوپا و ارائه خدمات آزمایشگاهی به صنعت داروسازی کشور تجهیز شده است تا توانمندسازی محققان دانشگاهی جهت انجام پژوهش های کاربردی و تجاری سازی دانش فنی تحقق یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1241

به "نمی توان برای هر میکروارگانیسمی واکسن ساخت، عرضه کیت های تشخیص سرطان پروستات به بازار تا 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی توان برای هر میکروارگانیسمی واکسن ساخت، عرضه کیت های تشخیص سرطان پروستات به بازار تا 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید