مراسم چند هزار ساله باکی؛ مراسمی که شادی و ثروت را تضمین می نماید

به گزارش شاتر عکاسی، هر منطقه ای در هر نقطه از دنیا دارای یکسری آداب و رسوم و مراسم هایی بوده که مخصوص همان منطقه هستند. در این مقاله جذاب و خواندنی قصد داریم شما را با یکی از قدیمی ترین مراسم ها به نام مراسم چند هزار ساله باکی در لائوس آشنا کنیم. پس، اگر شما هم تمایل دارید از مراسم باکی اطلاعات بیشتری را کسب کنید، به هیچ وجه خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مراسم چند هزار ساله باکی؛ مراسمی که شادی و ثروت را تضمین می نماید

نحوه اجرای مراسم باکی در لائوس

نحوه اجرای مراسم چند هزار ساله باکی در لائوس به این صورت است که یک شخص پیر که لباس مخصوص به تن دارد، در رو به روی درخت فاخوآن قرار می گیرد و سپس شروع به خواندن یکسری سرودهای خاص و ویژه می نماید. در این مراسم بعضی افراد یکسری مواد غذایی مثل برنج چسبناک، تخم مرغ آبپز شده، میوه، کلوچه، مرغ آبپز شده را به عنوان پیشکش در اطراف این درخت قرار می دهند. سپس، رشته های پنبه ای را از بالای درخت آویزان می نمایند. این رشته های پنبه ای و بلند به همه افرادی که در اطراف این درخت نشسته اند و در جشن شرکت نموده اند، داده شده و آنها وظیفه دارند رشته های پنبه ای را در کف دستان خود نگه دارند. در این مراحل، شرکت نمایندگان باید ساکت بمانند تا مرد مسن شروع به خواندن سرود کند. او با خواندن این سرودها ارواح و کنیزان را فرا می خواند. در این اشعار و سروده ها معمولا آرزوهایی نظیر شادی، سلامتی، ثروت و خوش شانسی از ارواح درخواست می شوند. آنها این درخواست ها را در حالیکه رشته های پنبه ای را در دستان خود دارند، انجام می دهند. در مرحله گره زدن، هر یک از میهمان ها و شرکت نمایندگان جشن برای یکدیگر آرزوی خوش شانسی و خوشبختی نموده و سپس رشته های برش داده شده را به دور مچ یکدیگر می بندند و گره می زنند. سپس، خود را برای دریافت غذا آماده می نمایند. بزرگترها معمولا مرغ پخته شده را دست به دست به یکدیگر تحویل می دهند و هر کدام تکه ای از آن را می خورند. کوچکترهای جمع هم معمولا تخم مرغ های آبپز شده را می شنمایند و می خورند و هرکس به نوعی از خود پذیرایی می نماید. پس از اتمام تمامی این مراحل، مراسم باکی به سرانجام می رسد. معمولا شخصی که مسئولیت میزبانی این جشن را برعهده می گیرد، در بالای درخت فاخوآن می ایستد. این مراسم معمولا نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد. در سرانجام این مراسم مقداری برنج که به نوعی نماد خوشبختی بشمار می آید، به هوا پرتاب می گردد. در مرحله بعد رشته های پنبه ای را باید در جای صحیح قرار دهند. در غیر این صورت، آنها بر این باورند که خوشبختی و خوش شانسی از آنها دور می گردد.

پیشینه تاریخی مراسم باکی در لائوس

یکی از قدیمی ترین و منحصر بفردترین مراسم هایی که در لائوس برگزار می گردد، مراسم باکی بوده که هزار سال قدمت دارد. قابل ذکر است که پیشینه تاریخی مراسم باکی به قبل از هندوئیسم و آیین بودا باز می گردد، یعنی قبلتر از این مراسم ها وجود داشته و اجرا می شده است. مردمان این منطقه برای جشن دریافت مراسم هایی مثل جشن تولد یا تولد نوزاد جدید یا حتی جشن عروسی معمولا این مراسم را اجرا می نمایند و بدین ترتیب روزهای شاد خود را جشن می گیرند. بنابر اعتقاد مردم لائوس برای خانواده ای که مسئولیت برگزاری این مراسم را برعهده می گیرد، این جشن پیامدهای مثبتی نظیر استحکام خانواده را بدنبال خواهد داشت. آنها بر این باورند که اگر کسی کار جدیدی را شروع نموده، با شرکت در این جشن در آینده ای نه چندان دور با شانس بزرگی روبرو خواهد شد. درخت فاخوآن یک برج ظریف هرمی مانند بوده که در ساخت آن از برگ های نخل سبز استفاده شده است. این درخت محور اصلی در مراسم باکی بشمار می آید. اگر بخواهیم یکی از ویژگی های ظاهری این درخت را نام ببریم، باید بگوییم که این درخت حدودا نیم متر ارتفاع دارد و با یکسری تزئینات نارنجی رنگ به صورت بسیار زیبایی زینت داده شده است. بنابر اعتقاد مردم بومی منطقه، 32 روح سرگردان وجود دارند که اگر به صورتی هماهنگ با هم قرار گیرند، می توانند ضمانت نماینده خوشبختی افرادی باشند که در این جشن شرکت کردند. نکته ای که در اینجا وجود دارد، این است که برای ارتباط با این ارواح سرگردان حتما باید مراسم باکی برگزار گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1021

به "مراسم چند هزار ساله باکی؛ مراسمی که شادی و ثروت را تضمین می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم چند هزار ساله باکی؛ مراسمی که شادی و ثروت را تضمین می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید