دلیل و عوامل تیرگی لب ها چیست و چگونه درمان می گردد

به گزارش شاتر عکاسی، تغییر رنگ لب می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد؛ از مواردی بی خطر نظیر رنگ شدگی از طریق غذاها یا نوشیدنی ها گرفته تا مسائل زمینه ای پزشکی. زمانی که لب ها به رنگ آبی متمایل می شوند به آن معناست که در جریان خون به اندازه کافی اکسیژن وجود ندارد. سطح پایین اکسیژن خون نشان دهنده موردی اورژانسی است.

دلیل و عوامل تیرگی لب ها چیست و چگونه درمان می گردد
به طور قطع نمی توان از نقش لب ها و مخصوصا رنگ آنها در زیبایی و جذابیت افراد غافل شد. بنابراین در این مطلب بیماری ها و عواملی که ممکن است سبب تغییر رنگ لب شود را مورد آنالیز قرار داده ایم. در انتها چند درمان خانگی برای برطرف کردن این مشکل در افرادی که اختلالات داخلی یا سیستمیک خاصی ندارند، پیشنهاد نموده ایم.

رنگ لب و علامت های آن که نشان دهنده بیماری هستند

رنگ لب همانند رنگ پوست در افراد مختلف فرق دارد. همواره برای پی بردن به این که آیا رنگ لبتان تغییر نموده یا نگرانی درباره این که آیا مسئله ای داخل بدنتان وجود دارد یا نه؟ باید رنگ لب خودتان را با حالت قبل خودش مقایسه کنید، نه با افراد دیگر. در صورت مشاهده هرگونه تغییری به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

چه عواملی سبب ایجاد تغییر در رنگ لب شده و چگونه درمان می شود؟

وِرمیلیون لب ها (قسمتی که اغلب افراد وقتی از لب حرف می زنند به آن اشاره دارند) طیف رنگی صورتی روشن تا قهوه ای را می تواند دارا باشد.

برخلاف دیگر قسمت های پوست که از چندین لایه سلولی تشکیل شده اند، لب ها 3 تا 5 لایه سلولی دارند. تعداد لایه های سلولی لب ها سبب می شود که بافت آن نازک تر و ظریف تر شده و رگ های خونی لایه های زیرین آن بیشتر نمایان شود.

رنگ پوست شما نیز در رنگ لب های شما موثر است. هر چقدر رنگ پوست شما روشن تر باشد رنگ لب های شما نیز روشن تر خواهد بود و رگ های خونی بیشتر نمایان می شوند.

تغییر رنگ لب می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد؛ از مواردی بی خطر نظیر رنگ شدگی از طریق غذاها یا نوشیدنی ها گرفته تا مسائل زمینه ای پزشکی. زمانی که لب ها به رنگ آبی متمایل می شوند به آن معناست که در جریان خون به مقدار کافی اکسیژن وجود ندارد. سطح پایین اکسیژن خون نشان دهنده موردی اورژانسی است.

دلایل تغییر رنگ لب

چندین علت مختلف برای تغییر رنگ لب احتمال دارد که هر کدام نیز می تواند منجر به رنگ هایی متفاوت شود. در ادامه به رنگ هایی که ممکن است لب به آن ها تغییر رنگ یابد اشاره می کنیم:

علت آبی شدن رنگ لب ها

گردش ضعیف اکسیژن در خون می تواند سبب ایجاد رنگ آبی لب ها شود که به نام یرقان ازرق نیز شناخته می شود. این تغییر رنگ را می توان به راحتی در نوک انگشتان دست و پا نیز مشاهده کرد.

تغییر رنگ خون بستگی به وجود اکسیژن دارد. خونی که اکسیژن کافی دارد به رنگ قرمز روشن است؛ در حالی که اگر سطح اکسیژن خون پایین باشد، خون به رنگ قرمز تیره یا بنفش در می آید. این تغییر رنگ ها در پوست و غشاهای مخاطی قابل مشاهده اند.

لب های آبی رنگ می توانند نشان دهنده کاهش اکسیژن خون باشند؛ این کاهش اکسیژن می تواند بر اثر شرایط مختلفی باشد که بر قلب، سیستم گردش خون و شش ها اثرگذار است. دلایل محتمل بر تغییر رنگ لب ها به رنگ آبی را در ادامه می خوانیم:

* خفگی

* بیماری ریوی؛ نظیر آسم، آمفیزم و ذات الریه

* نارسایی قلبی

* شوک

* لخته خون در ریه ها

* مسمومیت خونی

* مسمومیت در اثر سم هایی نظیر حشره کش ها، نیترات ها و نیتریت ها

* هوای بسیار سرد

علت بی رنگ بودن لب ها

لب های سفید یا بی رنگ اغلب همراه با رنگ پریدگی در صورت، خط چشم ها، سفیدی داخل دهان و ناخن ها همراه ست.

این مشکل معمولا به علت کم خونی یا به عبارتی دیگر همان تعداد کم سلول های خونی است. کم خونی ای که سبب ایجاد سفیدی لب یا بی رنگی لب ها می شود بسیار شدید است و احتیاج به درمان فوری دارد. موارد زیر ممکن است به کم خونی منجر شوند:

* رژیم غذایی که در آن مقدار آهن کم است

* رژیم غذایی که در آن مقدار ویتامین B12 یا فولات کم است

* از دست دادن خون زیاد در دوران قاعدگی

خونریزی روده ها

دیگر علت رایج برای سفیدی لب ها برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) است. کاندیدا ارگانیسمی است که به مقدار کم در دهان شما وجود دارد.

زمانی که کاندیدا بیش از حد رشد کند و تکثیر شود دچار برفک دهانی خواهید شد که در نهایت سبب ایجاد ضایعاتی سفید خواهد شد. اگرچه این ضایعات اغلب روی زبان یا سطح داخلی گونه ها ایجاد می شوند؛ هم چنین می توانند روی سطح داخلی لب ها، سقف دهان، لوزه ها و لثه ها نیز ایجاد شوند.

دیگر مواردی که سبب بی رنگی لب ها یا سفید شدن آن ها می شوند شامل موارد زیر است:

  1. قند خون پایین
  2. مسائل گردش خون
  3. بیماری های مزمن
  4. سرمازدگی
  5. کمبود ویتامین
  6. داروهای خاص

علت سیاه شدن رنگ لب ها

موارد زیر می توانند دلایل ایجاد رنگ سیاه در لب ها یا لک پوست شوند.

سیگار؛ سیگار کشیدن باعث تیره شدن لب ها و لثه های شما می شود. مطالعه ای در سال 2013 نشان داد کسانی که سیگار می کشند دارای رنگدانه هایی در لب و لثه های خود هستند.

ضربه یا آسیب دیدگی؛ پس از آسیب دیدگی می تواند کبودی روی لب ها ایجاد شود. آسیب دیدگی در قسمت لب ها می تواند منجر به بنفش یا سیاه شدن لب ها شود. لب های خشک، ترک خورده و به شدت آسیب دیده، از جمله سوختی نیز می توانند لب ها را سیاه نمایند.

بیماری آدیسون؛ بیماری آدیسون زمانی رخ می دهد که غده فوق کلیوی به مقدار کافی کورتیزول یا آلدوسترون ترشح نکند. این بیماری سبب ایجاد لک پوست در لب ها و پوست شده و در نهایت رنگ پوشش داخلی و گاهی اوقات پوشش بیرونی پوست و لب ها را تیره و سیاه می نماید.

علت لک دار شدن لب ها

تغییر رنگ لب ها می تواند به علت ایجاد لکه نیز باشد. لب های لک دار دلایل متفاوتی دارند؛ از موارد بی خطری نظیر لکه هایی که بر اثر آفتاب به وجود می آیند گرفته تا لکه هایی که نشانه ای از یک بیماری هستند.

دلایل محتمل بر لب های لک دار شامل موارد زیر هستند:

لک های خورشیدی

لک هایی که در اثر نور خورشید به وجود می آیند لکه های تیره ای هستند که در نقطه ای از بدن به وجود می آیند که بیشتر در معرض نور خورشید واقع شده است. اغلب، قسمت هایی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند صورت و دست ها هستند.

این لکه ها روی لب ها نیز ایجاد می شوند و طیف رنگی آن ها از رنگ بژ تا قهوه ای تیره متغیر است. با این حال، هرگاه با لکه ای تازه روی لب های خود روبرو شدید، حتما به پزشک مراجعه نموده و آن را آنالیز کنید. ممکن است لکه های روی لب دلایل دیگری داشته باشند و نشانه ای از یک بیماری نظیر سرطان پوست باشند.

داروها

برخی داروهای خاص می تواند سبب ایجاد لکه های تیره روی لب ها شود. داروهای خاص نظیر داروهای سیتوتوکسیک که در درمان سرطان به کار می فرایند و داروهای ضد روان پریشی اعم از کلرپرومازین سبب ایجاد رنگ تیره لب ها می شوند.

خال های مادرزادی روی لب

خال های مادرزادی روی لب هم باعث تیرگی می شوند اما این نوع تیرگی از زمان کودکی و نوزادی وجود دارد.

بیماری درماتیت آتوپیک

بیماری شایع دیگر، بیماری درماتیت آتوپیک است که این بیماری به صورت خشکی پوست یا لب ها نمایان می شود وخشکی پوست باعث تیرگی لب و از بین بردن لطافت آن می شود.

هِموکروماتوز (خون رنگ زدگی)

هِموکروماتوز اختلالی است که در آن بدن مقدار زیادی آهن ذخیره می نماید. طبق آنالیز ها بیش از یک میلیون آمریکایی دارای این اختلال هستند. لک پوست نشانه ای رایج از بیماری هموکروماتوز است. در برخی افراد لکه های خاکستری تیره یا قهوه ای روی لب ها و پوست ایجاد می شود.

سندروم Laugier-Hunziker

این سندروم یک بیماری خوش خیم پوستی است که حفره دهانی، مخصوصا لب پایینی را درگیر می نماید. سندروم Laugier-Hunziker سبب ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه به مقدار 1 تا 5 میلی متر می شود. این سندروم هم چنین باعث ایجاد خط هایی سیاه روی ناخن ها نیز می شود.

سندروم پوتز-جِگِرز

این اختلال موروثی سبب ایجاد رشد غیرسرطانی در دستگاه گوارش و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

این لکه ها می تواند بر لب ها و دهان و هم چنین پوست اطراف چشم ها، بینی، دست ها و پاها اثر بگذارد. بچه هایی که دارای سندروم پوتز-جِگِرز هستند لکه های کوچک تیره روی پوستشان ایجاد می شود که با افزایش سن از بین می رود.

سندروم کارنی

سندروم کارنی اختلالی نادر است که هم چنین به نام سندروم LAMB نیز شناخته می شود. این سندروم با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف تومور شناسایی می شود. اختلال سندروم کارنی اغلب باعث ایجاد تغییر در رنگدانه های پوست می شود.

افرادی که سندروم کارنی دارند در معرض رشد تومورهای غیرسرطانی در قلب و دیگر نقاط بدن، نظیر پوست اطراف چشم ها و لب ها هستند.

سرطان

گاهی اوقات، لکه ای تیره روی لب می تواند نشانه سرطان باشد، به ویژه سرطان پوست.

لکه هایی که تازهند، شکل یا رنگی غیر متعارف دارند، مقدار شان به سرعت افزایش می یابد، خونریزی دارند یا ظاهری شبیه به زخم دارند مشکوک به سرطانند و خیلی سریع باید از طریق پزشک معاینه شوند. زخمی که درمان نمی شود یا رشد غده ای که ظاهری براق دارد احتیاج به معاینه پزشک دارد.

چه بیماری هایی سبب تغییر رنگ لب می شوند

اغلب مسائل داخلی، سبب کبود شدن رنگ لب می شوند. به این معنی که وقتی سلول های بدن اکسیژن را به مقدار کافی دریافت نمی نمایند لب ها کبود می شوند. بیماری های قلبی و عروقی مثال خوبی برای این شرایط هستند. بیماری های پیشرفته قلبی ریوی یا مسمومیت با مواد سمی نیز می توانند چنین شرایطی را ایجاد نمایند.

لب های کبود در اغلب بیماران تنفسی اعم از آسم، برونشیت و بیماری انسدادی ریه (COPD) دیده می شود.

اگر دقت نموده باشید افرادی که سیگار یا قلیان مصرف می نمایند نیز لب های کبودی دارند. علت این موضوع همین عدم توانایی بدن برای تامین اکسیژن مورد احتیاج سلول ها است که خود را با نشانه ای همانند کبودی لب ها نمایان می سازد.

در کم خونی های شدید نیز لب های فرد کبود یا اصطلاحا سیانوزه می شود.

برخی بیماری های پوستی همانند لیکن پلان نیز سبب گرایش لب ها به کبودی می شوند. البته این بیماری اغلب مخاط داخل دهان را درگیر می نماید ولی گاهی اوقات در موارد پیشرفته ممکن است لب ها نیز درگیر شوند و ضایعات بنفش تیره که اغلب با خارش همراه هستند را روی لب ها به وجود آورند. این ضایعات معمولا بعد از درمان از بین می فرایند ولی لکه های تیره رنگ روی لب ها باقی می مانند.

تیرگی لب ها در اثر بیماری لیکن پلان با سایر بیماری های داخلی که سبب عدم اکسیژن رسانی کافی به بدن می شوند؛ یک تفاوت اساسی دارد و آن این که بیماری های سیستمیک کل بافت لب را سیانوزه می نمایند ولی این بیماری خاص پوستی، فقط یک سری لکه های تیره رنگ بر روی پوست فرد به جای می گذارد.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات، قند، شکر، عسل و میوه های شیرین به صورت روزانه موجب به وجود آمدن لکه های سیاه رنگ روی لب ها می شود. بعلاوه مصرف برخی داروها در برخی افراد ممکن است باعث کبودی لب ها شود که بعد از قطع دارو دوباره رنگ لب به حالت طبیعی خود بازمی شود.

گفتنی است در موارد خیلی نادر خشکی پوست شدید نیز سبب کبودی لب ها می شود. مثلا بیماری درماتیت آتوپیک موجب بروز چنین مسئله ای می شود. حتی قرار گرفتن در معرض هوای سرد به مدت طولانی نیز سبب می شود که رنگ لب کمی کبود شود. به همین علت اغلب این شرایط را در افرادی که ساکن منطقه ها سرد و خشک هستند؛ می بینیم.

علت زرد شدن لب ها در برخی افراد چیست

گاهی اوقات در اثر آسیب های مختلف کبدی ممکن است آنزیم های کبدی افزایش یابند. همین موضوع سبب می شود که رنگ لب به زردی گراید.

علت به وجود آمدن لکه های سفید روی لب چیست

استفاده از چربی های اشباع شده که در تخم مرغ و برخی از لبنیات همانند پنیر به فراوانی یافت می شود؛ موجب آسیب رساندن به کبد شده و عملکرد کبد را تضعیف می نماید. در این شرایط یک سری لکه های سفید رنگ روی لب ها تشکیل می شود.

برای اینکه مطمئن شوید مسائل لب های شما از کدام نوع است، پیشنهاد می کنیم از سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر بهره ببرید تا در کمترین زمان به برترین نتایج دست یابید.

درمان تغییر رنگ لب

درمان پزشکی برای بی رنگی لب ها ممکن است شامل درمان بیماری زمینه ای باشد که سبب بی رنگی لب های شما شده است. اگر درمان پزشکی موثر واقع نشد باید با پزشک مربوطه مشورت کنید تا درمان را تغییر دهد.

درمان پزشکی برای برخی از این تغییر رنگ لب ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

** لیزردرمانی

** پالس شدید نور

** سرمادرمانی

** فتودینامیک درمانی

** جراحی

** داروهای موضعی

علت کبود شدن لب در بچه ها چیست؟

به طور طبیعی، لب های کودک باید صورتی رنگ باشد. علاوه بر لب ها، هیچ جای دیگری از بدن کودک نیز نباید آبی یا ارغوانی شود، چرا که این مسئله نشانه ای از یرقان است و کودک در این شرایط اکسیژن کافی در جریان خون خود ندارد. یرقان معمولا به علت نارسایی قلبی مادرزادی، تشنج، شوک، بیماری های ریوی مانند آسم یا ذات الریه به وجود می آید.

هم چنین، لب های کبود در بچه ها می تواند نشانه بیماری خاصی مانند موارد زیر باشد:

* آسم

* آنمی

* برونشیت

* بیماری مزمن انسداد ریه

* خروسک

* متموگلوبینمی

* اپی گلوتیت

* تترالوژی فالوت

* بیماری های قلبی

* کبودی لب ها می تواند در اثر شوک

* قرار گرفتن در معرض هوای سرد

* سرفه های شدید

تشخیص سلامتی بدن از روی لب

وجود ترک در گوشه دهان:

هنگامی که بزاق در گوشه های دهان جمع می شود، پوست را خشک نموده و می تواند باعث ایجاد ترک شود که در چنین شرایطی ممکن است شخص با لیس زدن و ایجاد رطوبت بر روی لب و گوشه های دهان شرایط مناسبی برای ایجاد عفونت ها فراهم کند.

عفونت ، شایع ترین علت بروز این ترک ها است و اگر وجود این ترک ها در گوشه دهان همیشگی باشد، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

لب های خشک و پوست پوست شده از نشانه های عدم وجود رطوبت بدن:

خشکی لب می تواند نشانگر عدم وجود رطوبت در بقیه قسمت های بدن باشد و بعلاوه می تواند به علت شرایط آب و هوا و یا استرس اتفاق بیفتد که در این شرایط، شخص باید آب بیشتری بنوشد و از کرم های مرطوب نماینده استفاده کند و بعلاوه، پوسته پوسته شدن لب می تواند ناشی از آلرژی باشد و در صورت وجود برخی علائم دیگر مانند خارش، باید به پزشک مراجعه شود.

به وجود آمدن برآمدگی روی لب ها:

گاهی اوقات ممکن است این برآمدگی ها برای شخص دردناک باشند اما بیشتر اوقات بی ضررند و بدون هیچ درمانی از بین می فرایند. به عنوان مثال، ممکن است این برآمدگی ها ناشی از تزریق اسید هیالورونیک باشد و بعلاوه واکنش های غذایی نیز ممکن است باعث ایجاد این برآمدگی ها شوند.

در برخی موارد ممکن است علت ایجاد آن ها بر روی لب ، عفونت ویروسی مثل تبخال باشد که به درمان مناسب پزشکی احتیاجمند است.

ایجاد قرمزی در اطراف لب:

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد قرمزی در اطراف لب ، لیسیدن مکرر آن است. لیس زدن مکرر لب ها ، روغن های طبیعی موجود در پوست اطراف لب را خشک نموده و باعث ایجاد قرمزی و خارش آن ها می شود و کنار گذاشتن این عادت و استفاده از مرطوب نماینده های ساده می تواند این مشکل را برطرف کند.

به وجود آمدن چین و چروک بر روی لب فوقانی:

وجود این چین و چروک ها بر روی لب بالایی ، ممکن است دلایل جسمی و عاطفی داشته باشد. عادت های اشتباه مانند استفاده زیاد از نی برای نوشیدن و یا سیگار کشیدن زیاد به علت داشتن استرس و ناراحتی ، می توانند منجر به ایجاد این چین و چروک ها شوند.

لب های متورم نشانه از واکنش های آلرژیک:

تورم می تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک باشد و در صورت ایجاد تورم بعد از استفاده از محصولات آرایشی خاص، باید از استفاده از آن ها خودداری کرد .در صورت بزرگ و بزرگ تر شدن لب ها در مدتی کوتاه ، باید به پزشک مراجعه شود.

نشانه هایی در لب که سلامت بدن را تهدید می نماید

برطرف مشکل تغییر رنگ لب به روش خانگی

ترک سیگار، گذاشتن عسل روی لب ها، ماساژ دادن لب ها با یک پارچه نمناک، گذاشتن ترکیبی از ماست و لیمو روی لب ها، ژل آلوئه ورا، مسواک زدن به لب ها، گذاشتن تکه های یخ بر روی لب از جمله اقداماتی هستند که رنگ صورتی لب ها را به آن ها برمی گردانند.

البته استفاده از این روش ها تنها در صورتی مجاز است که شما برای کبودی یا تغییر رنگ لب مراجعه نموده باشید و پزشک شما را از نظر بیماری های داخلی و سیستمیک آنالیز نموده و سلامتی تان را از این نظر تایید نموده باشد.

نوشیدن بیشتر آب در طول روز و مالیدن کرم ضد آفتاب بر روی لب ها را از قلم نیاندازید.

جلوگیری از تغییر رنگ لب ها

بنا بر علت تغییر رنگ لب ها، این تغییر رنگ با استفاده از محلول های مراقبت پوستی خانگی نیز می توانند جلوگیری شوند. نکات دیگری نیز برای پیشگیری از تغییر رنگ لب وجود دارد که به آن می پردازیم:

ترک سیگار. ترک کردن بسیار سخت اما ممکن است. با یک پزشک مشورت نموده از او درخواست کنید تا برای ترک سیگار به شما برنامه ای تعیین و مناسب شما دهد.

سعی کنید کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرید و حتما از بالم لبی که حاوی ضد آفتاب باشد بهره ببرید.

از صورت و لب های خود در مقابل تابش نور آفتاب از طریق یک کلاه لبه دار پهن محافظت کنید.

چه زمانی برای تغییر رنگ لب به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که به تغییر رنگ تازه یا جراحتی روی لب های خود برخوردید، برترین کار مراجعه به به یک پزشک یا دندانپزشک است. اگر خودتان یا شخصی دیگر دچار سختی در تنفس به همراه تغییر رنگ لب ها به رنگ آبی شد حتما با اورژانس تماس گیرید.

سخن آخر

لب های تغییر رنگ یافته همواره جای نگرانی ندارند؛ اما هر تغییری در رنگ لب ها یا لکه ای تازه روی آن ها باید از طریق پزشک معاینه شود. در این صورت پزشک هرگونه بیماری زمینه ای را رد نموده و برای شما اطمینان حاصل می شود.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت افکار نیوز

سایت نمناک

منبع: راسخون
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1891

به "دلیل و عوامل تیرگی لب ها چیست و چگونه درمان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و عوامل تیرگی لب ها چیست و چگونه درمان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید