فرایند رشد چاپ دیجیتال بسته بندی تا سال 2024 چگونه خواهد بود ؟

به گزارش شاتر عکاسی، در مقیاس جهانی، صنعت بسته بندی یکی از قطب های عظیم و تاثیرگذار مالی جهان محسوب می گردد. گزارش های سایت اسمیترز پایرا نشان میدهد که افزایش تقاضا در صنعت بسته بندی، ارزش این صنعت را تا سال 2024، به 05/1 تریلیارد دلار می رساند. افزایش تقاضا برای سفارشی سازی و پیشرفت های فناوری هم، روندهای بسیاری را در این صنعت ایجاد نموده است. در این مقاله قصد داریم به مهمترین روندها و گرایش های این صنعت در سال 2021 و بعد از آن بپردازیم.

فرایند رشد چاپ دیجیتال بسته بندی تا سال 2024 چگونه خواهد بود ؟

چاپ دیجیتال در بسته بندی

سال 2021 آغاز دهه ای تازه برای تسلط بی چون و چرای فناوری های دیجیتال محسوب می گردد. چاپ دیجیتال از کامپیوترها و مکانیزم های دیجیتال برای طراحی و فراوری محصولات بسته بندی استفاده می نماید. اغراق نیست اگر بگوییم که تمام بسته بندی های امروزی در طراحی و فراوری خود از چاپ دیجیتال بهره مند می شوند.

چاپ دیجیتال به سفارشی سازی و شخصی سازی هرچه بیشتر محصولات یاری می نماید، همین حالا هم تعداد قابل توجهی از چاپخونه های سنتی- مکانیکی به چاپخانه های دیجیتال تبدیل شده اند و تا سرانجام سال 2021، تعداد چاپخانه های آنالوگ معتبر در دنیا، شاید فقط به تعداد انگشتان دست باقی بمانند.

کاربری ماشین آلات آنالوگ هم به نسبت سیستم های مدرن هرروز کاهش می یابد. مثلا در سال 2018، رشد سیستم های چاپ دیجیتال کم عرض برای اولین بار از سیستم های استاندارد فلکسو پیشی گرفت. در این سیستم ها، در هر یک دور گذر از ماشین می توان تمام رنگ ها را با هم چاپ کرد که این کار، امکان چاپ بر حسب تقاضا را در چاپ فلکسو به ارمغان می آورد. تخمین زده شده است که تا سال 2024، ارزش چاپ بسته بندی دیجیتال، به 28 میلیارد دلار برسد.

بیشتر بخوانید : جاپ فلکسو چیست ؟

بسته بندی شخصی سازی شده

همان طور که گفتیم، چاپ دیجیتال امکان شخصی سازی و سفارشی سازی بسته بندی را به وجود می آورد. فرایند سفارشی سازی محصولات که از چند سال پیش آغاز شده بود، در سال 2021 به بلوغ رسیده و بر روی صنعت بسته بندی تاثیر قابل توجهی گذاشته است.

در حال حاضر بسیاری از برندهای عظیم و معتبر دنیا، از تاثیر سفارشی سازی محصولات در استراتژی های بازاریابی خود استفاده مینمایند.

بر طبق یک گزارش معتبر، 70 درصد از صاحبان برند اعلام نموده اند که شخصی سازی محصولات، تاثیر فوق العاده ای در جذب و نگهداری مشتریانشان داشته است. شخصی سازی محصولات، به برند امکان میدهد که محصول خود را از دیگر رقبا متمایز و ممتاز کند.

سه نمونه از برندهای دنیا که به طور مداوم از استراتژی های شخصی سازی در محصولات خود استفاده مینمایند عبارتند از:

کوکا کولا: این شرکت بر روی بطری های نرم نوشیدنی های خود، اسم مشتری را چاپ می نماید.

شرکت فراوری نماینده اسنک فریتولی؛ بر روی بسته بندی چیپس های خود، عکس مشتریان را چاپ می نماید.

شرکت بود لایت؛ بر روی بطریهای نوشیدنی های خود، عکس تیم های فوتبال را چاپ می نماید. و تعداد برندهایی که محصولات خود را سفارشی می نمایند، هر روز بیشتر هم می گردد.

استراتژی شخصی سازی محصولات از این جهت با ارزش است که مشتری می تواند نشانی از خودش را بر روی محصول ببیند و به این ترتیب، به انتخاب مجدد آن برند ترغیب گردد.

تعریف داستان برند هم یکی دیگر از استراتژی های سفارشی سازی محسوب می گردد. امروزه برندهای باهوش دنیا می دانند که مخاطبان برای داستان برند محبوب خود، اهمیت زیادی قائل می شوند و این کار، آگاهی از برند را به شکل قابل ملاحظه ای در مشتریان افزایش می دهد. شخصی سازی و سفارشی سازی محصول، یکی از مهم ترین فرایندهای سال 2021 محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید : بهترین چاپخانه چاپ دیجیتال ایران کجاست ؟

لیبل های شفاف و تمیز

ارائه محصولات با لیبل های شفاف و تمیز، یکی دیگر از فرایندهای صنعت بسته بندی در سال 2021 است. مهم ترین دلیل در استفاده و چاپ لیبل، جلب اعتماد مشتری ست. در دنیای امروز، که مشتریان به انواع اطلاعات دسترسی دارند، محصولات خود را آگاهانه تر انتخاب نمایند. یکی از مهم ترین اطلاعاتی که فراوری نماینده می تواند به مشتریان خود بدهد، اطلاعات مربوط به مواد اولیه محصول و بعد از آن، فرآیند فراوری بسته بندی ست .

انتخاب لیبل شفاف به این معنی است که مشتری می تواند به محصول انتخابی خود اعتماد کند و قبل از خرید، محتوای داخل آن را ببیند. لیبل تمیز به این معنی ست که لیبل از مواد خطرناک یا فاسد شده فراوری نشده و به محتوای بسته بندی آسیب نمی رساند.

وقتی فراورینماینده برای محصولات خود از بسته بندی شفاف و تمیز استفاده می نماید، یعنی به مشتری خود فرصت میدهد که از هر نظر به محصول آنها نظارت کند و به برند اعتماد داشته باشد. استفاده از لیبل های شفاف و تمیز مخصوصا در محصولات خوراکی از اهمیت ویژه برخوردار است. امروزه بسیاری از مشتریان آمریکایی و اروپایی، قبل از خرید محصول دربارهی مواد اولیه آن تحقیق می نمایند. لیبل های شفاف و تمیز در سال 2021 به لیبل های هوشمند هم معروف شدند. این لیبل ها به وسیله کدهایی منحصر به فرد چاپ شده بر روی بسته بندی، مستقیما به اینترنت متصل شده و اطلاعات محصول را به مشتری نشان می دهند.

رنگ های درخشان و طراحی منحصر به فرد

طراحی های خلاقانه و چشمگیر در کنار استفاده از لیبل های خلاقانه، یکی دیگر از فرایندها تا سال 2024 است. طراحی های دراماتیک و چشمگیر و رنگ های جذاب و متنوع، در قفسه فروشگاه چشم مخاطب را بیشتر به خود جلب می نماید.

گزارش انستیتو رنگ پانتون نشان می دهد که 80 درصد از تصمیم گیری برای انتخاب محصول، به ظاهر بسته بندی بستگی دارد. و رنگ های چشمگیر مانند سبز نئونی و زرد پررنگ، زودتر از دیگر رنگها چشم مشتری را به خود جلب می نماید.

بیشتر بخوانید : 50 ایده بسته بندی خلاقانه و جذاب

بسترهای دارای سطوح براق و منعکس نماینده نور هم در انتخاب محصول تاثیر گذارند. تحقیقات نشان می دهد که مشتری در بیشتر مواقع، فقط یک دقیقه و نیم برای تصمیم گیری در انتخاب محصول وقت می گذارد و در این زمان هم، رنگ مهم ترین فاکتور انتخاب است.

در سال 2021 مهم ترین فرایندها در خصوص طراحی بسته بندی، طراحی های خلاقانه، عجیب و منحصر به فرد، و رنگ های درخشان و جذاب بوده است. تایپوگرافی های منحصر به فرد و استفاده از گرادیانت های رنگی چشمگیر، مخصوصا در جلب مشتریان جوانتر تاثیرگذار است.

افزایش رشد بسته بندی انعطاف پذیر

بسته بندی انعطاف پذیر از جمله فرایندهایی ست که با اینکه مربوط به سالهای گذشته است، اما همچنان بسیار پرطرفدار است. مهمترین دلیل محبوبیت بسته بندی های انعطاف پذیر، پیشرفت قابل ملاحظه فناوری در این زمینه است.

بیشتر بخوانید : بسته بندی انعطاف پذیر چیست ؟

بسته بندی های انعطاف پذیر که زمانی، به خاطر محدودیت های فناوری، برای طیف خاصی از محصولات استفاده می شد، حالا با پیشرفت های فناوری، برای گستره بیشتری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته بیشتر بسته بندی های انعطاف پذیر، از جنس پلی اتیلن ساخته می شدند، ولی این ماده پلاستیکی تجزیه نمی گردد و اگرچه هنگام مصرف از مقاومت خوبی برخوردار است، اما وقتی به زباله تبدیل می گردد، آسیب های زیادی را به محیط زیست وارد می نماید. اما حالا بیشترین سهم از مواد تشکیل دهنده بسته بندی انعطاف پذیر، از مواد قابل بازیافت تشکیل شده است.

ارزش صنعت بسته بندی در ایالات متحده آمریکا، 170 میلیارد دلار است که 19 درصد از کل این سهم را، بسته بندی های انعطاف پذیر تشکیل می دهد

. از مهمترین بسته بندی های انعطاف پذیر می توان به انواع پوشش های پارچه ای، لیبل های نرم و سلفونی، کیف ها، پاکت ها و زنبیل ها اشاره نمود.

بیشتر بخوانید : جنگ چاپ دیجیتال و چاپ فلکسو برای تصاحب صنعت بسته بندی تا سال 2024

مزیت های بسته بندی های انعطاف پذیر نسبت به بسته بندی های سخت

مزیت های بسته بندی های انعطاف پذیر نسبت به بسته بندی های سخت از قرار زیر است:

  • ذخیره و انبارداری آنها آسانتر است.
  • تاریخ انقضای آنها در قفسه فروشگاه بیشتر است.
  • باز کردن و بستن آنها ساده تر و مستحکم تر است.
  • در ساخت آنها از مواد کمتری استفاده می گردد.
  • فراوری آنها عموما مقرون به صرفه تر است.
  • سبک تر هستند.
  • و برای بسته بندی مربوط به خریدهای آنلاین مناسب تر است.

بیشتر بخوانید : بهترین مرکز چاپ جعبه مقوایی در ایران کجاست ؟

بسته بندی به سبک قدیمی

بسته بندی های قدیمی عبارت استفاده تازه از چیزهای قدیمی شده را در ذهن مخاطب زنده می نماید و از این راه مشتری را به خود جذب می نماید. برای همین در سال 2024، بسیاری از برندهای معتبر، از بسته بندی های سبک قدیمی برای محصولات تازه خود استفاده خواهند کرد تا محصولشان نشانی از سال های دور به خود بگیرد.

بسته بندی سبک قدیمی، خاطرات و فرهنگ های گذشته های دور را برای مشتری زنده می نماید.

استفاده از رنگ ها، اندازه ها و طرح قدیمی برای بدنه بسته بندی، سادگی و کلاسیک بودن را به مخاطب یادآور می گردد. بسته بندی قدیمی به سه دلیل در میان مشتریان محبوب است:

اول اینکه، این بسته بندی ها، از کیفیتی پایدار و کهنه نشدنی برخوردارند که در طول سالها از اعتبار آنها کم نمی گردد.

دوم اینکه، طرح های قدیمی، نشان فرهنگ و خاطرات جمعی یک جامعه را به همراه دارند و حس نوستالژیک را در مشتری زنده می نمایند.

و در نهایت، بسته بندی های قدیمی به عظیمسالان این فرصت را میدهد که بخشی از زندگی و خاطرات خود را با نسل جدید به اشتراک بگذارند و از این طریق، فاصله میان نسل ها را کمتر می نماید.

بیشتر بخوانید : 10 کارخانه برتر کارتن سازی ایران سال 99

بسته بندی مینیمال

عبارت کمتر بیشتر است برای بسیاری از انواع بسته بندی صادق است و تا سال 2024 هم مورد توجه بسیاری از فراورینمایندگان قرار می گیرد. این نوع بسته بندی که با کمترین میزان استفاده از رنگ و طرح طراحی می گردد، به بسته بندی مینیمال معروف است. طراح یک بسته بندی مینیمال، بسته بندی را تا حد ممکن از قید و بند رنگ ها و المان های اضافه در طراحی رها می نماید و سادگی را اساس کار طراحی قرار می دهد. طراحی مینیمال مخصوصا در بسته بندی غذاهای مدرن کاربرد ویژه ای دارد. محبوبیت بسته بندی مینیمال به خاطر سادگی و مقرون به صرفه گی آن است که هرگونه المان اضافی در طراحی را پس می زند. محبوبیت کاغذهای قهوه ای در بسته بندی هم به همین دلیل است.

از سبک مینیمال در طراحی لیبل ها هم استفاده می گردد. مشتریان از وجود حجم زیاد اطلاعات بر روی لیبل استقبال نمی نمایند و ناخودآگاه آن را پس می زنند. از طرف دیگر، لیبل های با طراحی ساده که فقط اطلاعات مورد احتیاج مشتری را در اختیار او قرار می دهند، با استقبال بهتری روبه رو می شوند. در کل، فراوری نمایندگانی که از مزایای طراحی مینیمال غافل می شوند، فروش محصول خود را به خطر می اندازند.

بیشتر بخوانید : بهترین فراوری نماینده فیلم بسته بندی Bopp و Bopet و CPP کدام شرکت است ؟

فروش آنلاین و بسته بندی

در دهه اخیر، خرید آنلاین محصولات رشد قابل ملاحظه ای داشته است که به دنبال آن، فراوری بسته بندی مخصوص فروش آنلاین را ضروری نموده است. اسمیترز پایرا تخمین زده است که بازار فروش آنلاین، که تا حالا 35 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است، تا سال 2021، به 55 میلیارد دلار خواهد رسید

. وب سایت آمازون یکی از غول فروشگاه های فروش آنلاین در دنیا محسوب می گردد. آمازون شرکتی ست که بسته بندی های محصولات را به تعداد سفارشات خود تهیه می نماید. به این ترتیب که بعد از دریافت سفارش یک محصول، ترتیب بسته بندی و دیگر مراحل آن داده می گردد.

البته آمازون تمام مراحل بسته بندی محصول از فراوری بسته بندی تا چاپ دیجیتال را اتوماتیک نموده است. بسته بندی های مخصوص سفارش آنلاین هم، تا حد زیادی شبیه به بسته بندی های خرید از مغازه های فیزیکی هستند. آنها باید به اندازه بسته بندی های سنتی شکیل و درخور محصول باشند و انتظار مشتری را برآورده نمایند. مخصوصا اینکه با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، مشتریان خیلی راحت تجربه محصول خریداری شده را با دیگران درمیان می گذارند.

به گزارش اسمیترز پایرا، 49 درصد از مشتریان، تجربه باز کردن و درآوردن محصول از داخل بسته بندی را با دیگران به اشتراک می گذارند و همین، در میزان استقبال مشتری از محصول، بسیار تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید : بهترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

بسته بندی پایدار

بسته بندی سبز و پایدار هم، که جنبش های مربوط به آن از چند سال پیش آغاز شده، در سال 2024 همچنان مورد توجه واقع شده است. از دو سه سال اخیر تا سال جاری و بعد از آن، هر فراورینماینده ای که بخواهد در بازار کسب و کار خود باقی بماند، ناچار است که در جهت پایداری فرآیندها و محصول نهایی خود حرکت کند.

پایداری محصول و بسته بندی دیگر فقط فرایند نیست، بلکه یک مسئولیت همگانی ست که باید از طرف صاحبان برند به عنوان فراوری نماینده، و مشتریان به عنوان خریدار، رعایت گردد. برای همین هم دنیا به سمت و سویی می رود که هر روز از تعداد خریداران محصولات غیر پایدار، کاسته می گردد و در عوض، هم از طرف مردم و هم سازمان های دولتی، حمایت بیشتری از محصولات سبز و پایدار به عمل می آید.

پایداری در بسته بندی، به کوچکتر شدن بسته بندی و استفاده هرچه کمتر از مواد زیست تجدید ناپذیر منتهی می گردد.

کاهش استفاده از مواد دست اول، بازیافت هرچه بیشتر مواد و استفاده از مواد بازیافتی در چرخه فراوری، سه فاکتور لازم در فرآیند فراوری پایدار یک محصول است.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1693

به "فرایند رشد چاپ دیجیتال بسته بندی تا سال 2024 چگونه خواهد بود ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند رشد چاپ دیجیتال بسته بندی تا سال 2024 چگونه خواهد بود ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید