دغدغه تازه کلاس دوازدهمی ها

به گزارش شاتر عکاسی، استقرار پایه دوازدهم و 12ساله شدن نظام آموزشی صرف نظر از چالش تامین نیرو، فضا ، تجهیزات و محتوا، مشکل تازه ای برای دانش آموزان سال آخری ایجاد نموده است.

دغدغه تازه کلاس دوازدهمی ها

به گزارش خبرنگاران، چند سالی است که آموزش و پرورش در تلاطم تغییر پایه ها و رشته های تحصیلی افتاده و با آغاز اجرای ساختار نظام آموزشی 3-3-6 از سال 91، هرسال کتب درسی دوپایه تحصیلی را تغییر داده و یک پایه را مستقر نموده است. البته اوج مسائل آموزش و پرورش به زمانی برمی گردد که ناچار شد یک پایه به دوره ابتدایی اضافه کند. کمبود معلم و کمبود فضای آموزشی سیستم تحت تاثیر قرار داد به طوریکه تبعات منفی آن هنوز ادامه دارد.

در سال تحصیلی جاری ساختار نظام آموزشی جدید کامل شد و به سال آخر اجرای خود رسید. به این ترتیب دوره پیش دانشگاهی حذف و پایه دوازدهم مستقر شد. سه ساله شدن هنرستان ها برای اولین بار نیز چالش برانگیز بود اما با آغاز سال تحصیلی و اعلام مسئولان به نظر می رسد در حال حاضر مسئله ای از باب تجهیزات و نیروی انسانی در هنرستان ها وجود نداشته باشد و تحصیل در پایه دوازدهم با وجود همه کمبودها و مسائل پیش برود.

اما این خاتمه ماجرا نیست و گویا دردسرها و مسائل تازه ای برای قشر دانش آموز که در این سال ها در معرض همه این تغییرات سریع قرار گرفته و فشارهایی را تحمل نموده، آغاز گردیده است. کلاس دوازدهمی ها سال آینده در کنکور سراسری شرکت می نمایند، در حالی که کتب درسی همه جدیدالتالیف گردیده و سال اول اجرا را پشت سرمی گذارند.

از سوی دیگر در سنوات گذشته دانش آموزان امتحان حدود 11 درس را در پایه یازدهم و تنها امتحان چهار درس دوره پیش دانشگاهی را به صورت نهایی می دادند و در فرصت یک ساله پیش دانشگاهی فرصت بیشتری داشتند تا خود را برای شرکت در کنکور آماده نمایند در حالی که با مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ملزم به شرکت در آزمون نهایی 10 تا 11 درس در پایه دوازدهم هستند و با توجه به قطعی شدن تاثیر 20 درصد سوابق تحصیلی و نمرات امتحان نهایی در کنکور سراسری، باید بر کتب درسی تمرکز نمایند و با توجه به فاصله کم بین امتحانات و کنکور فرصتی برای کسب آمادگی ندارند.

خبرنگاران، هفته گذشته خبری مبنی بر قطعی شدن تعداد دروس امتحان نهایی منتشر کرد؛ نظرات دانش آموزان ذیل این خبر، موید موضوع مطرح گردیده و بروز اضطراب در میان کلاس دوازدهمی هایی است که می خواهند سال آینده کنکور بدهند.

مرور برخی از این نظرات تامل برانگیز است و ضروری است از سوی مسئولان ذیربط مورد توجه قرار بگیرد:

فاطمه سادات: لطفا نظر مرا انعکاس دهید این خبر یعنی بدبختی و افزایش فشار هزار برابر بر روی دانش آموزان، دانش آموز دوازدهمی با این همه فشار وقت از کجا بیاورد برای کنکور آماده گردد؟ آنهایی که از تابستان برنامه ریزی نموده اند یک ساعت وقت تلف گردیده ندارند، حالا با این خبر سکته ننمایند معجزه هست. نمی دانیم چگونه این خبر را به بچه ها بدهیم تو را بخدا تجدید نظر کنید.

د-م: خدا وکیلی کورسوی امیدمان برای آمادگی کنکور از بین رفت. پس کنکور را بردارید. از وقتی نظام جدید آمدیم همیشه در اضطراب قانون جدید بودیم. چرا برای برنامه ریزی کلیه جوانب را نمی سنجید و علمی ومنطقی و براساس امکانات و شرایط موجود در نظر نمی گیرید؟ وقتی برنامه ریزی کردید برای اجرایی شدن، طرحی می دهید ثبات رای ندارید. این خبر بسیار تلخ بود. خداییش برای آخر و عاقبت بخیری خودتان ما را از این فشار نجات دهید.

مجید: این برنامه یعنی گرفتار کردن دانش آموز تا نتواند برای کنکور درس بخواند. بلایی نبوده که درسیستم آموزشی بر سر متولدین 80 بیاورید. از زمان اجرای نظام جدید آموزشی روزگار ما را سیاه کردید. دائم نگران، ناراحت، مضطرب از اینکه چکار کنیم برای سرنوشتی که ظرف سه ساعت رقم می خورد و امروز آب پاکی را رو دستمان ریختید. با این قانون نشان دادید نسبت به سرنوشت و روحیه ما در این پایه بی توجه هستید. تو را بخدا این قانون را اجرا نکنید و ما را هم فرزندان خود بدانید.

نرگس: خبر بالا ضربه مهلکی بود. اصلا نمی دانم چه بگویم از وضعیت دروس، حجم و مبهم بودن و بی سروته بودن و اجرای نظام جدید آموزشی. پنجم که بودیم شکوه داشتیم، گاهی خوشحال شدیم که کنکور برداشته می گردد و اینک بسیار ناراحتیم کنکور که برداشته نشد هیچ فرصت آمادگی برای کنکور هم از ما گرفته شد. اینها یعنی نبود تدبیر و اندیشه و علم! ولی قسمتان می دهیم مجددا آنالیز فرمایید. ما را موش آزمایشگاهی فرض کردید.

یک دوازدهمی: جناب آقای عمادی آیا می دانید از وقتی که این خبر را دادید چه به روز ما آوردید؟ چقدر ناراحت شدیم اصلا فرصتی برای کنکور نداریم. اون از حجم وضعیت کتاب های تخصصی که سال جاری از همه کتاب ها بدتر شیمی هست، اون از دیر آمدن کتاب ها. از تابستان تفریح و گشتن را ازخودمون گرفتیم ولی نتونستیم دهم و یازدهم را تموم کنیم حالا هم می بینیم چقدر مطالب تخصصی زیادند. هرطرح جدید پله پله بتدریج اجرا می گردد نه ضربتی. تورابخدا ما رو دریابید هلاک شدیم از وقتی رفتیم ششم استرس داشتیم تاالان که حالا هم تکمیل شد.

samirroozbeh: چرا مسئولین با این تصمیمات با روحیه ما بازی می نمایند؟ امروز بسیار داغون شدم حیف بود آقای زرافشان رفت. ای تصمیم گیرنده ها اگر با موسسات کنکوری مشکل دارید و در رقابت هستید چرا ما رو به میدان می فرستید؟ چرا چوبش را ما بخوریم؟ ما زخمی طرح نظام جدید آموزشی هستیم دیگر برایمان کافی نیست؟ ما فرزندان همین خاکیم خداوکیلی به دادمون برسید.

ولی دانش آموز: طرف شما طفل معصوم هایی هستند که برای آینده خود تفریح وسرگرمی را از خود گرفتند، ولی فرصت نکردند کتاب های دهم و یازدهم را تمام نمایند و الان با آغاز سال تحصیلی هم دوازدهم را می خوانند و هم برای کنکور آماده می شوند. قربانیان همه جانبه به حق همین گروه هستند، چون تا چند تلفات ندهید قانون را عوض نمی کنید. درست مثل زمانی که پیش دانشگاهی را ورودی گذاشتند و سال تحصیلی را ترمی واحدی کردند متضررین خوب ضررکردند، بعد از یکسال سریع برداشتند. آقای عمادی اول باید تکلیف کنکور را تعیین می کردید. اگر تعویق زمان کنکور به سه ماه بعد بیفتد این کار شما منطقی بود، این مسئله بایستی در نظام تحول بنیادین دیده می شد که ظاهرا هدف حذف کنکور بوده. چطور هدفی که پول در آن است قابل تغییر نیست ولی اینجا چون طرف مردم هستند هر گونه دلتان بخواهد انجام می دهید؟

نرگس: چرا یک کم رحم نمی کنین به ما؟ ابتدایی که بودیم ششم رو اضافه کردین، دوازدهم که شدیم باید تا پنج شنبه مدرسه بریم! جمعه که دیگه تعطیل رسمیه و گرنه تا همون جمعه هم ما رو می کشوندین مدرسه که مثلا یه چیزی یاد بگیریم، در حالی که میریم کل زنگ ها رو بیکاریم و مجبوریم تو مدرسه تست بزنیم و درس بخونیم...!

خالد: سلام، عرض ادب. من یک دانش آموز دوازدهمی رشته انسانی هستم، واقعا از این کاراتون من و همسالان من خیلی ناراحت هستیم. چون با این کارتون اصلا وقت برای خوندن کنکور نداریم. خواهش می کنم نظرتون رو عوض کنین چون خودتون هم یه زمانی دانش آموز بودید و باید درک کنین که چند روز برای کنکور برامون کافی نیست.

بی نام: آقای عمادی همان طور که خود شما هم می دانید همه دانش آموزان پایه دوازدهم از این تصمیم شما ناراحت هستند و اصلا راضی نیستند. لطف کنید این برنامتون رو کنسل کنید و یک کمی هم به فکر جوان های آینده مملکت باشید که چگونه با زمان محدودی که در اختیار دارند بتوانند در کنکور رشته خوبی به دست بیارن. من به عنوان یک دانش آموز پایه دوازدهم از شما این خواهش را دارم که این برنامتون رو کنسل کنید.

مهدیه: از زمانی که کلاس ششم را گذاشتید شش سال می گذره و تو این مدت هیچکس توی دفتر تالیف کتاب های درسی ما و آینده ما و کلاس های بعدی ما رو بخاطر نداشت و همیشه دقیقه نود همه چیز رو حاضر می کردید. شش سال با استرس یک آینده نا تعیین زندگی کردن و ترس از این تصمیمات لحظه ای چیز راحتی نیست.

Arian: واقعا متاسفم که در دولت تدبیر و امید، تدبیری نیست و پایه و اساس آموزش رو می خوان از خاتمه به ابتدا اصلاح نمایند. به جای اینکه از سال های ابتدایی و طی هدایت این دروس اضافه که نهایی هم شدن، تدریس بشه، داره تبدیل به معضل میشه.

به گزارش خبرنگاران، علی رغم تصویب و اصلاحیه قوانین موجود، هنوز راهکاری قطعی برای حل معضل کنکور سراسری با همه آسیب هایش بکار گرفته نگردیده و فعلا دانش آموزان ناچارند برای ورود به سیستم آموزش عالی بسیار کوشش نمایند و خود را با تغییرات ساختاری آموزش و پرورش و مصوبات جدید شورای سنجش و پذیرش دانشجو وفق دهند، هرچند به کامشان نباشد و زیرساخت های لازم نیز از قبل فراهم نگردیده باشد.

البته عبدالرسول عمادی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگاران، درباره فاصله کم بین امتحانات نهایی و کنکور سراسری در تیرماه اظهار کرد: با سازمان سنجش گفت وگوها و مذاکراتی داریم که این فاصله را بیشتر کنیم و تا جایی که امکانش وجود دارد زمان برگزاری امتحانات نهایی و کنکور سراسری طولانی تر گردد.

وی اضافه کرد: سازمان سنجش برای تاخیر در برگزاری تا چند روزی، انعطاف دارد و باید با آنها به نتیجه برسیم. در نهایت نیز باید شورای سنجش دانشجو آن را تصویب کند.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری برای سال 98 تا 20 درصد تاثیر قطعی و 10 درصد تاثیر مثبت است. فعلا برای سال 98 مصوبه همین است و برای سال های آینده تصمیمات بعدی اتخاذ می گردد. برای سال 99 هم بناست تاثیر قطعی اعمال گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 64

به "دغدغه تازه کلاس دوازدهمی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه تازه کلاس دوازدهمی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید