آدینه سیاه چه روزی است؟

به گزارش شاتر عکاسی، خبرنگاران : آدینه سیاه (Black Friday) روز خاصی در آمریکاست که در بسیاری از کشورها هم جا افتاده است.

آدینه سیاه چه روزی است؟

آدینه سیاه در تاریخ خاصی برگزار می گردد. برای مردم آمریکا آدینه سیاه بسیار مهم است چراکه در آدینه سیاه می توانند به خرید اجناس مورد نظر با قیمت نازل بپردازند. در کشورهای زیادی ازجمله ایران هم آدینه سیاه باب شده است. در ادامه تاریخچه آدینه سیاه را بخوانید.

به گزارش خبرنگاران، آدینه سیاه (Black Friday) یا روز خرید در آمریکا، آخرین آدینه ماه نوامبر بوده و روز پس از عید شکرگزاری است که در واقع عملا خرید برای کریسمس از این روز شروع می گردد.

اصطلاح آدینه سیاه از کجا آمده؟

اصطلاح آدینه سیاه Black Friday در سال 1960 به مناسبت افتتاحیه فصل خرید کریسمس ابداع شد. آدینه سیاه ابتدا در کشورهای مسیحی برگزار می شد، اما به سرعت به تمامی کشورهای دنیا راه پیدا کرد! با این حال این آدینه، مناسبت مذهبی ندارد و تاریخ مشخصی برای آن در نظر نگرفته شده است. آدینه سیاه در روز بعد از عید شکرگزاری (چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر) برگزار می گردد و سال جاری (سال 2021) این روز مصادف است با 26 نوامبر.

از آنجایی که این روز را به عنوان روز شروع خرید کریسمس در ایالات متحده در نظر گرفته اند، بیشتر فروشندگان صبح زود و حتی در نیمه های شب فروشگاه های خود را باز نموده و به ارائه تبلیغات فروش می پردازند. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه ها قبل از ساعت 4 صبح باز می نمایند و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می آورند و باید تا قبل از شروع شب خرید خود را انجام داده باشند. در این روز فروشنده ها محصولاتشان را با تخفیف بالایی به مردم به فروش می رسانند، صبح زودتر به سر کار می فرایند و شب دیرتر بر می گردند و گاهی پیش آمده محصولی 1000 دلاری را به قیمت 10 دلار به فروش برسانند!

آدینه سیاه مهم برای خرده­ فروشان

آدینه سیاه روزی است که در آن خرده­ فروشان بعد از یک سال کسب و کار بی رونق بالاخره فروششان بالا می گیرد و البته برای خریداران روز ته کشیدن حسابشان به شمار می رود!

گفته می گردد که این نام برگرفته از سازمان پلیس فیلادلفیا در دهه 1950 تا دهه 60 و توصیفی از روز ازدحام و ترافیک غیرقابل کنترل مربوط به حراج های پس از روز شکرگذاری است. پلیس که مسئولیت کاری سخت و وقت گیری در کنترل ترافیک و درگیری های ناشی از ازدحام و یورش مردم به فروشگاه ها و خیابان ها برای خرید داشت، آدینه پس از روز شکرگزاری جز دردسر و سیاهی و سردرد ارمغانی برایش نداشت و به همین دلیل نام آدینه سیاه را به این روز اختصاص داد.

نخستین بار در سال 1966 فروشگاهی واقع در فیلادلفیا که به کلکسیون ­دارها تمبر می فروخت، از این عنوان برای تبلیغات استفاده کرد.

آدینه سیاه، اما گاهی اوقات در کالیفرنیا و بعضی از کشورهای دیگر نیز مشاهده شده است که روز بعد از شکرگزاری را به عنوان یک روز تعطیل برای کارمندان دولت، به جای یکی دیگر از تعطیلات فدرال مانند روز کلمبوس در نظر می گیرند و بیشتر شرکتها این اجازه را به کاخبرنگارانن خود می دهند که در این روز به خریدهای ویژه این روز بپردازند. آدینه سیاه به طور معمول شلوغ ترین روز خرید از سال 2005 به بعد لقب گرفته است.

آدینه سیاه یک روز طولانی

آدینه سیاه یک روز طولانی است، بسیاری از خرده فروشان در ساعت 5 صبح و یا حتی پیش از آن اقدام به باز کردن فروشگاه خود می نمایند چرا که انبوهی از مردم با هیجان و نگرانی در خارج از درهای فروشگاه در انتظار هستند تا هر چه زودتر خرید خود را انحام دهند.

قیمت بسیار پایین فروشگاه ها ممکن است سودی را عاید فروشندگان نکند، با این حال، آنها برای جلب خریداران کارهای مختلفی انجام می دهند. به طور مثال بسیاری از خرده فروشان کوپن تخفیف ارائه می دهند، و یا به صورت آنلاین از قبل به مصرف نمایندگان درباره اجناس و قیمت های آنها اطلاع رسانی می نمایند تا خریداران از قبل برنامه ریزی داشته باشند.

در این روز اجناس محبوبی مانند دستگاه های الکترونیکی و اسباب بازی ها با بیشترین تخفیف در طول سال ارائه می گردد و به همین جهت مردم برای بدست آوردن آنها سر و دست می شنمایند. در ایران نیز، چند سالی است فروشگاه های آنلاین و یا سنتی این روز را به عناوین گوناگون برگزار می نمایند.

اما با این حال و با وجود شیوع بیماری کرونا باید منتظر ماند و دید که آیا سال جاری نیز آدینه سیاه، بازاری پر رونق خواهد داشت؟

منبع: رکنا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1915

به "آدینه سیاه چه روزی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدینه سیاه چه روزی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید