جلوگیری از کاهش عملکرد مغز در بیماران ام اس با این رژیم غذایی

به گزارش شاتر عکاسی، رژیم غذایی مدیترانه ای در یک الگوی کلی، میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، ماهی و غلات کامل را در خود می گنجاند و مصرف گوشت (به ویژه گوشت قرمز)، محصولات کنسروی و غذاهای بسیار فرآوری شده را محدود می نماید.

جلوگیری از کاهش عملکرد مغز در بیماران ام اس با این رژیم غذایی

تحقیقات نو نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات، میوه، ماهی و چربی های سالم خطر ابتلا به ضعف حافظه، اختلال در تمرکز و یادگیری را در میان بیماران مبتلا به ام اس (MS) کاهش می دهند.

به گزارش خبرآنلاین، ام اس (با نام کامل مولتیپل اسکلروزیس) یک بیماری عصبی است که ارتباط حیاتی بین مغز و بدن را کوتاه می نماید. اختلال شناختی یا از دست دادن مهارت های کلیدی ذهنی، از ویژگی های مشترک میان بیماران ام اس است.

مطالعات نو بر روی 563 فرد مبتلا به ام اس، از وجود ارتباط میان رژیم غذایی و شرایط ذهنی می گوید و نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات، میوه، ماهی مانند رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به مسائل شناختی را تا 20 درصد کاهش می دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل سبزیجات، میوه، ماهی و چربی های سالم است و به جلوگیری از آسیب به مهارت های فکری (حافظه، تمرکز، توانایی یادگیری و تصمیم گیری) در مبتلایان به ام اس یاری می نماید.

رژیم غذایی مدیترانه ای در یک الگوی کلی، میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، ماهی و غلات کامل را در خود می گنجاند و مصرف گوشت (به ویژه گوشت قرمز)، محصولات کنسروی و غذاهای بسیار فرآوری شده را محدود می نماید.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که رژیم های غذایی مدیترانه ای مزایای بسیاری برای سلامتی دارند؛ از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی، چاقی، سرطان، دیابت، آلزایمر و بهبود سلامت روان. در مطالعه اخیر نیز ارتباط مثبت و معناداری بین سطح همسویی رژیم غذایی با الگوی مدیترانه ای و عملکرد شناختی بهتر در افراد مبتلا به ام اس مشاهده می گردد.

به احتمال زیاد، این مزیت ناشی از ساختار شیمیایی خود غذاها و اثرات آنها بر ترکیب و عملکرد میکروبیوتای روده و باکتری هایی باشد که در روده زندگی می نمایند. بعلاوه ممکن است به واسطه متابولیت های تولیدشده در فرآیند هضم این غذاها، اثراتی از جمله توانایی محافظت از مغز در برابر زوال فیزیکی و شناختی ناشی از ام اس پدید آمده باشد.

منبع: upi

منبع: عصر ایران
انتشار: 14 اسفند 1401 بروزرسانی: 14 اسفند 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2228

به "جلوگیری از کاهش عملکرد مغز در بیماران ام اس با این رژیم غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از کاهش عملکرد مغز در بیماران ام اس با این رژیم غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید