جایگاه صنایع دستی در رونق گردشگری

به گزارش شاتر عکاسی، خرید صنایع دستی هر شهر و یا کشور یکی از بخش های جدایی ناپذیر در هر سفر است. ما دوست داریم در هر سفر سوغاتی آن شهر را برای خودمان به یادگاری نگه داشته و یا آن را به عزیزانمان هدیه دهیم. در این محتوا قصد داریم بدانیم که صنایع دستی چقدر و چگونه بر رونق گردشگری می تواند تاثیرگذار باشد. در هر سفر در کنار اجاره ویلا در مشهد یا هر شهر دیگر خرید سوغاتی می تواند سفر شما را لذت بخش تر کند.

جایگاه صنایع دستی در رونق گردشگری

صنایع دستی چیست؟

همان طور که از نام صنایع دستی پیدا است، به هر چیزی که با دست ساخته شده و ارزش هنری و مادی داشته باشد، صنایع دستی گفته می شود. صنایع دستی در ایران با توجه به وجود قومیت های مختلف بسیار متنوع بوده و از جایگاه قابل توجهی برخوردار است. صنایع دستی ریشه در فرهنگ و تمدن هر شهر و کشور داشته و در ایران قدمت آن به دوران باستان باز می شود.

صنایع دستی در ایران را می توان یکی از با ارزش ترین آثار هنری آن دانست که می توان آن را به فرهنگ ها و کشورهای دیگر نیز به عنوان نمادی از ایران هدیه داد. جالب است بدانید صنایع دستی به قدری در ایران جایگاه مناسبی دارد که در حال حاضر یکی از سه قطب برتر آن در دنیا به شمار می رود. از آن جا که در تهیه این محصولات هنرمند زمان و انرژی زیادی گذاشته و البته مواد اولیه آن ها از مواد با کیفیت و مرغوب تهیه می شود، قیمت آن ها در مقایسه با نمونه های مشابه کارخانه ای بیشتر است.

انواع صنایع دستی

صنایع دستی را با توجه به نوع کاربری که دارند می توان به سه دسته صنایع دستی هنری، هنری- مصرفی و مصرفی تقسیم بندی کرد. از طرف دیگر این صنعت را می توان با توجه به تنوع بالا در طرح، هنر و مواد اولیه در ایران نیز به دسته های مختلفی گروه بندی کرد. در ادامه با این گروه های صنایع دستی در ایران بیشتر آشنا خواهیم شد.

صنایع دستی بافت و نساجی

نساجی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی ایران است که از انواع مختلف آن می توان به جاجیم بافی،انواع گلیم و فرش، پرده بافی، خوس بافی، چادر شب بافی، شمد بافی و غیره اشاره نمود.

رودوزی های سنتی

اغلب خانم ها دوست دارند بر روی میزهای منزل خود رودوزی های زیبا و البته دستی بیاندازند. این رودوزی های دستی ظاهر منزل شما را کلاسیک و بسیار زیبا خواهد نمود. در بسیاری از شهرهای ایران این هنر به وسیله بانوان به زیباترین شکل ممکن اجرا می شود. از معروف ترین بخش های رودوزی می توان به ملیله دوزی، پته دوزی، قلاب دوزی و سوزن دوزی اشاره نمود. این صنایع دستی در شهرهایی مانند یزد، کرمان و مشهد بسیار زیبا و حرفه ای انجام می شود. بنابراین بعد از سفر به این شهرها و اجاره ویلا در مشهد یا هر شهر دیگر، خرید رودوزی سنتی را نباید فراموش کنید.

صنایع دستی فلزی

یکی دیگر از صنایع دستی قدیمی و البته پرطرفدار در ایران، صنایع دستی فلزی است که به دلیل استحکام و ماندگاری بالایی که دارد افراد زیادی آن را به دیگر انواع صنایع دستی ترجیح می دهند. سابقه این کار دست در ایران به دوران ایران باستان باز می شود.

این صنایع دستی یکی از گران ترین انواع در ایران به شمار می رود که در این میان نقره کاری و مس کوبی پرطرفدارترین و البته گران قیمت ترین ها به شمار می رود. از شاخه های معروف این صنعت هنری می توان به حکاکی، قلم زنی، طلا کوبی، مس کوبی، نقره کوبی و ریخته گری اشاره نمود.

صنایع دستی چوبی

کار بر روی چوب از سال های قدیم در ایران رواج داشته و افراد از آن ها برای تزئین خانه های خود استفاده نموده اند. از معروف ترین این صنایع دستی می توان خاتم کاری، منبت کاری، خراطی، ساخت معرق را نام برد.

صنایع دستی سنگی

سنگ تراشی و حکاکی روی آن از نخستین هنرهای دست ایرانیان به شمار می رود. در حال حاضر این هنر به شکل سنگ های جواهر و زیورآلات، مشبک سنگ و یا مرصع کاری انجام می شود.

تاثیر صنایع دستی بر گردشگری

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، تقریبا نمی توان خرید بدون سوغاتی را یک خرید تمام عیار دانست! در هر سفر مسافران حتما از غرفه ها و مغازه های مختلف مقصدشان بازدید نموده و برای خود و یا عزیزانشان صنایع دستی تهیه می نمایند.

از آن جا که صنایع دستی در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا سابقه ای طولانی دارد، این صنعت برای گردشگران خارجی بسیار مجذوب کننده بوده و بسیاری از هنر دوستان یکی از دلیل های سفر خود را بازدید از صنایع دستی و خرید آن می دانند. خرید صنایع دستی در هر شهر و کشور باعث رونق گردشگری و گردش اقتصادی در آن شده و به طبع آن اشتغال زایی نیز انجام می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2115

به "جایگاه صنایع دستی در رونق گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه صنایع دستی در رونق گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید