تشنگی شالیزارهای صومعه سرا در کنار آب

به گزارش شاتر عکاسی، شالیزارهای بعضی مناطق شهرستان صومعه سرا با بحران کم آبی روبرو شده اند و کشاورزان منطقه نگران دسترنج خود هستند.

تشنگی شالیزارهای صومعه سرا در کنار آب

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، بازهم با آغاز تابستان، مسائل کشاورزان همچون سال های گذشته دغدغه روز و شبشان شده و رنج این محصول پررنج را دوچندان نموده است.

شهرستان صومعه سرا در گیلان با داشتن 28 هزار هکتار زمین زراعی، سهم بسزایی در فراوری برنج کشور دارد. این درحالی است آب مورد احتیاج 25 هزار هکتار شالیزارهای این شهرستان از سد سفیدرود تامین می گردد. هر هکتار شالیزار سالانه برای فراوری برنج 12 هزار مترمکعب آب احتیاج دارد و بیشترین حجم مصرفی آب در مرحله نشا، پنجه زنی و ظهور خوشه است.

اگرچه بعضی مناطق به مدیریت محلی و میراب ها و همکاری مردم مسائل زیادی وجود ندارد و اوضاع تحت کنترل است، اما با افزایش دمای هوا و کاهش منابع آبی زیرزمینی، جوابگو نبودن آب کانال های کشاورزی، برق دار نبودن بعضی پمپاژها، سردهنه هایی که با سیلاب های متعدد تخریب شده اند، لایروبی نشدن انهار و رودخانه ها به خاطر کمبود اعتبارات، حفر چاه های غیرمجاز، صدور مجوزهای مشاغلی که برداشت های سطحی آب را افزایش می دهد و نبود بندهای انحرافی بر سر دهنه ها کشاورزان را با مسائل عدیده ای روبرو ساخته است.

در انتظار تعمیر پمپاژ و بازسازی سردهنه ها

عارفی یکی از کشاورزان روستای چالکسر گفت: حدود 40 هکتار از شالیزارهای این روستا در بحران کم آبی به سر می برد و این بحران مربوط به کم آبی نیست.

وی توضیح داد: تأمین اعتبار برای پمپاژهایی که نیمه کاره رها شده اند یا احتیاج به تعمیر دارند از خواسته های به حق زارعین این منطقه است که رفع این مسائل می تواند شالیزارها را از تنش آبی رها سازد.

کشاورز دیگری از چالکسر بخش گوراب زرمیخ صومعه سرا نیز گفت: احداث چاه نیمه عمیق کنار رودخانه سلیمان نهر در حالی نیمه کاره رهاشده که بسیار پرآب است و با لوله و پمپاژ 6 اینچ می تواند نقش بسیار تأثیرگذاری در آبکمک مزارع پایین دست داشته باشد.

علی بادغن همچنین افزود: چاه به دلیل ضعیف بودن ولتاژ برق منطقه و نبود پمپاژ برای انتقال آب، قابل استفاده نیست و عملاً مسئله ای را حل نمی کند.

تسریع در پروژه بند انحرافی سلیمان نهر

یک عضو شورای روستای چالکسر نیز گفت: شتاب دهی به پروژه بند انحرافی سلیمان نهر در محدوده سه سار و چالکسر ضرورت دارد. خواسته ما از مسئولین این است که بند انحرافی ساماندهی مناسب از نظر گابیون بندی و کانال کشی بتنی به سمت مزارع پایین دست راهنمایی گردد.

شبکه آب رسانی کانال جوابگوی اراضی شالی کاری نیست

فرماندار شهرستان صومعه سرا نیز گفت: شبکه آب رسانی کانال جوابگوی اراضی شالی کاری نیست، تنها 13 هزار هکتار از این اراضی می تواند در پوشش آبکمک کانال ها قرار گیرد.

سید جلال سید محمدی افزود: گرمای بیش ازحد این روزها موجب خشک شدن اراضی شالی کاری شهرستان صومعه سرا شده و آبی که به صورت سهمیه بندی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد قادر به سیراب کردن آن نیست.

وی ادامه داد: در این شرایط باید ایستگاه های پمپاژ آب در مزارع شالی کاری تقویت و تجهیز شوند، این ایستگاه ها باید از قدرت دیزل به برق تبدیل تا علاوه بر راندمان بیشتر از عمر بیشتری نیز برخوردار شوند.

سید محمدی همچنین تعمیر و نوسازی و راه اندازی ایستگاه های پمپاژ آب را در شرایط کنونی بسیار مهم دانست و توضیح داد: راه اندازی ایستگاه های پمپاژ و استفاده از چاه های آب بخشی اعظمی از کم آبی اراضی شالی کاری شهرستان صومعه سرا را رفع و آلام کشاورزان زحمت کش را کاهش می دهد.

کمبود اعتبارات جوابگوی طرح های نیمه کاره نیست

مدیر جهادکشاورزی صومعه سرا نیز اظهار کرد: از 25 هزار هکتار 15 هزار هکتار آبکمک نرمال و بدون مشکل را در طی سال زراعی تجربه می نمایند و 10 هزار هکتار مابقی اراضی شالی به صورت تلفیقی از (پمپاژ، رودخانه، آب بندان و زمین هایی که در حاشیه تالاب آبکمک) را شامل می شوند.

احمد پادیاب افزود: ورودی آب سد سپیدرود با حجم یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب و دِبی 32 مترمکعب در ثانیه است، این مقدار آب توان آبکمک 35 هزار هکتار زمین زراعی را دارد. درصورتی که اراضی در جهت آبکمک که شامل (شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال و بخشی از رضوانشهر) است، 60 هزار هکتار است.

وی گفت: هرساله اگر از تاریخ 20 تا 30 تیرماه با عدم بارش های جوی روبرو شویم، در آن صورت سال خسارت زراعی برای کشاورزان سخت تر می گردد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان صومعه سرا افزود: بسکمک از برنامه های زیرساختی حوزه کشاورزی تدوین شده، آسیب شناسی های که باعث اختلال در سیستم آبکمک کشاورزی می شوند شناخته شده و بسکمک از برنامه ها در دستور کار است که همه این ها چشم انتظار منابع اقتصادی از مسؤولین بالادست است.

پادیاب بیان نمود: کار در 26 روستا به سرانجام رسیده، ولی کافی نیست، تجهیز پمپاژها، ترمیم و بازسازی سردهنه و انهار، برق دار کردن چاه ها و دیگر برنامه های در زمینه زیرساخت کشاورزی در دست اجرا است.

برداشت های بی رویه از بستر رودخانه مشکل ساز شده است

مدیریت آب شهرستان نیز اظهار کرد: زمانی مسائل رفع می گردد که برداشت های بی رویه و غیراصولی آب در روستاهای بالادست توسط مسئولان محلی مدیریت گردد.

افشین جارچی بیان نمود: نوبت بندی آب توسط میراب ها و مسئولان روستا در قالب مدار و ساعات مصرف که حق آب کشاورزان معین شده تنظیم گردد که کاهش منابع آبی در فصول کم آب باعث تنش های اجتماعی و اختلال در شبکه های و کانال های آبی نگردد.

وی توضیح داد: کانال های بتنی و بهینه عمل نکردن پمپاژهای بعضی مناطق روستایی که در فصل گرم باعث آسیب به مزارع شالی کم شدن محصول و در بعضی مواقع سوخت محصول می گردد که در راستای حل مشکل کلیه مکاتبات اداری اجرا شده و پیگیرها مستمرانه ادامه دارد.

جارچی بیان نمود: آسیب به تجهیزات وامکاناتی که رفاه کشاورزان را رغم میزند باعث ایجاد بحران برای خود کشاورزان و زیر سؤال رفتن مسئولین توسط زارعین و دستگاه های مدیریتی می گردد.

مدیریت آب شهرستان صومعه سرا افزود: مدیریت بهینه آب بندان ها برای جمع آوری آب های زمستانه، می تواند بسیار تأثیرگذار باشد و باید با مدیریت روستایی برای حل این موضوع در دست اجرا قرار گیرد.

جارچی تأکید کرد: حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های غیرمجاز منابع آبی می تواند آینده 28 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان را که برای استان بسیار نقش مهم و حیاتی دارد، در آینده با بحران روبرو کند که رسالت این بخش توسط رسانه با اطلاع رسانی و آگاهی دقیق می تواند کمک گر باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1089

به "تشنگی شالیزارهای صومعه سرا در کنار آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشنگی شالیزارهای صومعه سرا در کنار آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید