تایید فساد و رشوه گیری در مجلس اروپا

به گزارش شاتر عکاسی، نهاد مبارزه با فساد اتحادیه اروپا، گرِکو (GRECO) در تازه ترین گزارش خود می گوید مبارزه با فساد در اروپا مثبت بوده اما هنوز هم باید کارهای بیشتری انجام گردد.

تایید فساد و رشوه گیری در مجلس اروپا

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از یورونیوز، این گزارش می گوید در سال 2019 میلادی کشورهای عضو اتحادیه در زمینه عمل به توصیه ها در جهت مبارزه با فساد پیشرفت های جزئی داشته اند اما وجود فساد در دو حوزه همچنان مایه نگرانی است، نخست در میان نمایندگان مجلس و دوم در زمینه استقلال قضایی.

گزارش گرکو نشان می دهد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مبارزه با فساد در میان نمایندگان مجلس اروپا تأخیر دارند.

در سال 2019 میلادی تنها 26 درصد کشورهای اروپایی به توصیه های گرگو برای مقابله با فساد در بین سیاستمداران عمل نموده اند، رقمی که به نظر جانلوکا اسپوزیتو، دبیر کل گرکو بسیار کم است.

توصیه های گرکو درباره سیاستمداران شامل مقرراتی در خصوص دریافت هدایا، یاری های مالی و سایر مزایا بوده است. این نهاد می گوید در صورت پذیرش هر یک از این موارد، هر کدام باید با ذکر مشخصات و جزئیات از جمله نوع هدیه و نام و نشان اهدا نماینده اعلام و ثبت گردد. این کار برای شفافیت هر چه بیشتر و نیز برای پرهیز از فساد و رشوه خواری انجام می گردد.

  • ضربه به استقلال قضایی

نگرانی دوم نهاد ضد فساد اروپا مربوط به حوزه قضایی است، زیرا موارد خدشه دار کردن استقلال دستگاه قضایی در بعضی از کشورهای عضو همچنان وجود دارد. اسپوزیتو در این زمینه می گوید: این مسئله توضیحی است بر آن که چرا سطح اعتماد مردم به دستگاه قضایی پایین است، اگر چه توجیه آن نیست.

تازه ترین گزارش گرگو مربوط به سال 2019، یعنی سالی است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درگیر اعتراضات گسترده علیه تخلف، کلاهبرداری و فساد مالی بودند. مهم ترین اعتراض ها در این زمینه در مالت، جمهوری چک، لهستان و رومانی روی داد.

  • پول بیشتر، مسائل بیشتر

کمیسیون اتحادیه اروپا در بودجه 1.1 تریلیون یورویی خود، یک یاری هنگفت 750 میلیارد یورویی را به ترمیم اقتصاد کشورهای عضو اختصاص داده است. با توجه به گزارش هایی که در گذشته درباره سوءاستفاده از بودجه اتحادیه اروپا منتشر شده، نگرانی هایی در خصوص این که مبالغ پیش گفته در معرض سوءاستفاده و اختلاس قرار بگیرد، وجود دارد.

در یک مطالعه که به سفارش مجلس اروپا در سال 2016 انجام شد، ادعا شده است که میزان فساد مالی در کشورهای اتحادیه اروپا تا 990 میلیارد یورو در سال به فراوری ناخالص داخلی این کشورها ضرر می زند.

گرکو دستورالعمل هایی را برای حمایت از پول اتحادیه اروپا منتشر نموده که شامل بازرسی ، ایجاد تعادل کافی، شفافیت و پاسخگویی است. جانلوکا اسپوزیتو می گوید که این اقدامات در صورتی که به درستی انجام شوند مانع از آن می شوند که پول به دست افراد نااهل بیفتد.

گزینه دیگر برای جلوگیری از این رویداد، ایجاد لیست سیاه اتحادیه اروپاست. در این روش شرکت هایی که نام آنان در فهرست آمده و متهم به تخلف مالی هستند، به مدت 5 سال از شرکت در مناقصه های اتحادیه اروپا منع می شوند. این پیشنهادی است که کاتالین چه نماینده مجارستان در مجلس اروپا مطرح نموده است.

او می گوید: ما در دوران آزمون قرار داریم و هر یک یورو برای بهبود مالی و انتقال انرژی سبز برای ما مهم است. بنابراین نباید اجازه دهیم که پول ما به وسیله فساد به هدر رود.

  • عضویت در دفتر دادستانی اتحادیه اروپا

او از این هم فراتر رفته و می گوید کشورهایی که از پیوستن به دفتر دادستانی اتحادیه اروپا (EPPO) خودداری می نمایند، نباید از بروکسل پولی بگیرند. دفتر دادستانی اتحادیه اروپا که هم اکنون لورا کدروتا کووه سی رومانیایی ریاست آن را بر عهده دارد نهادی است که می تواند نقش کلیدی در تغییر رویکرد مبارزه با فساد در اروپا داشته باشد. این نهاد، واحدی مستقل است که برای مقابله با جرائم مربوط به بودجه اتحادیه اروپا تأسیس شده است.

تا کنون 22 کشور به عضویت این نهاد قضایی اروپایی درآمده اند که عبارتند از: اتریش ، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسپانیا و اسلوونی.

گرچه گرگو خواهان پیوستن تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این نهاد شده، اما مجارستان، لهستان و سوئد هنوز به آن نپیوسته اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1054

به "تایید فساد و رشوه گیری در مجلس اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایید فساد و رشوه گیری در مجلس اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید