برای مقابله با پوسیدگی دندان از این موادغذایی بهره ببرید

به گزارش شاتر عکاسی، علاوه بر مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه، مصرف بعضی مواد غذایی نیز می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان یاری کند. در حالی که اولین چیزی که ممکن است به فکر شما خطور کند میوه ها یا سبزیجات است، اما نوعی پنیر محبوب نیز وجود دارد که می تواند این کار را نیز انجام دهد.

برای مقابله با پوسیدگی دندان از این موادغذایی بهره ببرید

به گزارش هلث، بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) تنها در یک تکه پنیر چدار، تقریبا چهار گرم پروتئین، 13 میلی گرم پتاسیم، 77.9 میلی گرم فسفر و 120 میلی گرم کلسیم خواهید یافت. بسیاری از این مواد مغذی می توانند به سلامت دهان و دندان ما یاری نمایند، اما دقیقا از چه راهی این کار را انجام می دهند؟

پاسخ این سوال در توانایی پنیر چدار برای بازگرداندن تعادل PH به سطح pH دهان ما با قرار گرفتن در معرض اسید نهفته است. سطوح بالای اسید می تواند مینای دندان را از بین ببرد، چه به علت ترکیب قند و باکتری در دهان و چه به وسیله خوردن غذا های اسیدی باشد، بیایید به صورت علمی این مورد را آنالیز کنیم.

نتایج تحقیقی در سال 2013 که در نشریه General Dentistry منتشر شده است، نشان داد که محققان تعادل pH پلاک دندان در دهان بیش از 60 نوجوان بین سنین 12 تا 15 سال را تجزیه و تحلیل کردند. به طور خاص، گروه مطالعه تاثیرات مصرف شیر و ماست بدون شکر یا پنیر چدار در تعادل pH خوراکی شرکت نمایندگان را قبل و بعد از مداخله مقدار گیری کردند.

به شرکت نمایندگان یکی از سه ماده غذایی اختصاص داده شد و سه دقیقه قبل از شستشو و تف کردن با آب به آن ها فرصت داده شد تا غذا بخورند. محققان اقدام به مقدار گیری pH دهان در 10 دقیقه تا 30 دقیقه پس از مصرف کردند. در حالی که تعادل pH کمتر از 5.5 احتمال پوسیدگی را افزایش می دهد، تعادل pH بالاتر می تواند از پوسیدگی دندان محافظت کند. هیچ تغییری در تعادل pH بین گروه های ماست و شیر مشاهده نشد، با این حال سطح pH در افرادی که پنیر چدار مصرف می کردند هر 10 دقیقه افزایش یافته بود.

محققان این نظریه را مطرح کردند که علت اینکه پنیر چدار با موفقیت سطح pH پلاک دندانی شرکت نمایندگان را افزایش داد به این علت بود که جویدن پنیر باعث فراوری بزاق شد. هر چه بزاق بیشتر باشد، سطح pH ما بیشتر کنترل می گردد.

محققان بعلاوه به بعضی مواد مغذی موجود در پنیر چدار اشاره کردند که تصور می گردد از مینای دندان در برابر قرار گرفتن در معرض اسید محافظت می نمایند. این یافته ها نتایج تحقیقات قبلی را منعکس می کرد، مانند آنالیز سال 1991 که در نشریه دندانپزشکی استرالیا منتشر شد و نشان داد که افزایش فراوری بزاق یک مزیت سلامت دهان با خوردن پنیر است.

محققان بعلاوه خاطرنشان کردند که افزایش فراوری بزاق بعلاوه به شستن قند بیشتر یاری می نماید. محققان اشاره کردند که جویدن پنیر ممکن است به کاهش اندازه باکتری های ایجاد نماینده حفره در دهان یاری کند. محتوای فسفر و کلسیم پنیر نیز به عنوان یک عامل بالقوه یاری نماینده برجسته شد.

پس چقدر پنیر چدار برای کاهش پوسیدگی دندان باید مصرف کنیم؟ بدانید که فقط 9 گرم پنیر برای بازگرداندن دهان به سطح pH سالم کافی است. پنیر چدار (Cheddar cheese) نام گونه ای پنیر سفت، صاف و زرد یا نارنجی رنگ انگلیسی است که از شیر گاو تهیه شده و مورد پسندترین گونه پنیر در بریتانیا است؛ این پنیر نخستین بار در دهکده چدار، انگلستان فراوریشده و نام خود را از این دهکده گرفته است.

منبع: فرارو
انتشار: 22 شهریور 1402 بروزرسانی: 22 شهریور 1402 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2302

به "برای مقابله با پوسیدگی دندان از این موادغذایی بهره ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مقابله با پوسیدگی دندان از این موادغذایی بهره ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید