الغنوشی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد

به گزارش شاتر عکاسی، ایرنا نوشت: حزب اسلامگرای النهضه که بیشترین کرسی را در انتخابات پارلمانی بدست آورده است، راشد الغنوشی رهبر این حزب را به عنوان ریاست مجلس نمایندگان معرفی کرد.

الغنوشی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالکریم الهارونی رئیس مجلس شورای حزب النهضه گفت که این مجلس الغنوشی را به عنوان رئیس مجلس نامزد نموده است.

الهارونی اضافه نمود: اولویت ما، مجلس است، چرا که این یک نهاد قانون گذار است و تصمیمات کشور در آن گرفته می گردد.

جنبش النهضه هنوز اسم فرد مورد نظرش برای تشکیل کابینه دولت آینده تونس را اعلام ننموده است، مهلتی که آدینه آینده موعد آن به خاتمه خواهد رسید.

الهارونی اضافه نمود: مجلس شورای جنبش النهضه پیشتر، الغنوشی را به عنوان مأمور تشکیل کابینه نامزد نموده بود، اما پس از آن، این نظر را تغییر داد و وی برای ریاست مجلس معرفی گردید.

وی ادامه داد: الغنوشی به مجلس شورای النهضه گزارشی از مذاکرات با دیگر احزاب درخصوص تشکیل کابینه را ارائه کرد، اما متأسفانه بعضی از احزاب اولویت را به ریاست دولت و نه طرح هایشان داده اند.

جنبش النهضه کوشش می نماید که با احزاب دیگر یک دولت ائتلافی تشکیل دهد، هرچند دیگر احزاب ائتلاف با این حزب برای تشکیل کابینه را نپذیرفته اند.

بر اساس اعلام رسمی نتایج انتخابات مجلسی تونس در 18 مهرماه جاری، جنبش اسلامگرای النهضه 52 کرسی و حزب قلب تونس به ریاست نبیل القروی 38 کرسی به دست آوردند.

پس از این احزاب، حزب جریان دموکراسی 22 کرسی، حزب ائتلاف کرامت 21 کرسی و حزب قانونی آزاد 17 کرسی در مجلس تصاحب کردند.

براساس این انتخابات که 6 اکتبر (14مهرماه) برگزار گردید، از مجموع بیش از هفت میلیون واجد شرایط، 2 میلیون و 946 هزار و 628 نفر به پای صندوق های رأی رفتند.

این انتخابات، دومین انتخابات مجلسی تونس از زمان تصویب قانون اساسی جدید در سال 2014 و سومین انتخابات مجلسی پس از خلع دولت زین العابدین بن علی دیکتاتور پیشین و انقلاب سال 2011 میلادی در این کشور است.

بر اساس قانون اساسی تونس، حزبی که بیشترین کرسی مجلس را بدست آورد، پس از تشکیل مجلس، 2 ماه فرصت خواهد داشت تا دولت را تشکیل دهد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 569

به "الغنوشی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الغنوشی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید