آیا دوربین پاپ آپ گوشی های هوشمند آمده است که بماند؟

به گزارش شاتر عکاسی، سازندگان گوشی های هوشمند با یک مشکل بسیار بزرگ روبرو هستند و آن مشکل، ما مصرف کنندگان هستیم. زمانی که آن ها از ما می پرسند چه چیزهایی می خواهیم، در جواب می گوییم که خواستار همه چیز هستیم. ما می خواهیم نمایشگر گوشی هایمان بزرگ تر شود ولی حاشیه هایشان کاهش پیدا کند، باتری این گجت ها عمر بیشتری داشته باشند و از طرفی دیگر گوشی ها باریک تر شوند. علاوه بر این، خواستار دوربین های سلفی بسیار باکیفیتی هستیم تا بتوانیم تک تک اتم های موجود در چهره خود را مشاهده کنیم. گوشی های هوشمند از فضای محدودی بهره می برند و برای پاسخ دادن به نیازهای پایان ناپذیر کاربران، شرکت ها به ناچار به ارائه فناوری هایی مانند دوربین پاپ آپ روی می آورند.

آیا دوربین پاپ آپ گوشی های هوشمند آمده است که بماند؟

همه جا پای محدودیت فضا در میان است

گوشی های هوشمند فضای بسیار محدودی دارند و در این فضای معین، باید تعداد زیادی قطعات گوناگون تعبیه گردد. باتری گوشی به خودی خود فضای بسیار زیادی را اشغال می کند اما کاربران خواستار دوربین های پیشرفته، فلش قدرتمند و دیگر موارد این چنینی هستند. برای مقابله با این محدودیت، می توان مانند اپل دوربین از پنل پشتی آیفون بیرون بیاید و دوربین سلفی و دیگر سنسورها در بریدگی نمایشگر قرار بگیرند. یا اینکه می توان رویکرد نوآورانه ای را اتخاذ کرد و با بهره گیری از دوربین پاپ آپ که از بدنه بیرون می آید، این مشکل را حل کرد.

در بین دوربین ها، عناصر پاپ آپ ایده جدیدی محسوب نمی شوند و از سال ها قبل دوربین های کامپکت از فلش پاپ آپ بهره می بردند. اما دوربین پاپ آپ در گوشی های هوشمند ترند تازه نفسی محسوب می گردد که روزبه روز مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند. اما این ترند از کجا آمده و آیا صرفاً یک تب زودگذر است یا اینکه ماندگار خواهد بود؟

پنهان کردن کیبورد

تعبیه قطعات مختلف در فضای محدود گوشی ها، مختص دوران گوشی های هوشمند نیست و از سال ها قبل شرکت ها با چنین مسئله ای دست وپنجه نرم می کردند. همین محدودیت منجر به طراحی های نوآورانه ای شد که از بین آن ها می توانیم به موتورولا Razr مبتنی بر طراحی تاشو و تعداد زیادی از گوشی های مبتنی بر طراحی های کشویی اشاره کنیم.

در آن روزها، دوربین مشکل مهمی محسوب نمی شد و بلکه مهم ترین مشکل، کیبورد فیزیکی بود. این شرکت ها برای اینکه بتوانند گوشی های جذابی را طراحی کنند، آن ها را طوری می ساختند که کیبورد فقط در صورت نیاز کاربر ارائه گردد تا گجت کوچک و جمع وجور باشد. سپس آیفون معرفی شد و کیبورد فیزیکی هم ناپدید شد و بعد از مدتی، مسائل جدیدی به وجود آمد.

مسئله ای به نام دوربین

بعد از کنار رفتن کیبوردهای فیزیکی، طراحی گوشی های هوشمند روزبه روز شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می کردند تا اینکه مدهای جدیدی به وجود آمد و حالا شرکت ها باید با مشکل دوربین دست و پنجه نرم می کردند. در چند سال گذشته، شاهد کاهش حاشیه نمایشگرها و بزرگ تر شدن باتری گوشی ها بوده ایم و این روند باعث شده جای بسیار کمی برای تعبیه دوربین ها وجود داشته باشد. در همین حین، تعداد دوربین ها و سنسورها رو به افزایش است که این موضوع مشکل مذکور را دوچندان می کند.

به عنوان مثال آیفون X را در نظر بگیرید. در پنل پشتی دو دوربین و یک فلش دیده می گردد. در بخش فوقانی نمایشگر هم دوربین مادون قرمز، منبع انتشار نور، پروژکتور نقطه ای و دوربین سلفی تعبیه شده است.

سوپر رزولوشن چیست و چرا دوربین گوشی ها از آن بهره می برند؟

با توجه به اینکه شرکت ها به سمت کاهش حاشیه ها حرکت می کنند، چنین گوشی هوشمندی به ناچار باید این سنسورها را در بریدگی نمایشگر قرار دهد یا مثلا مانند گلکسی اس 10 از حفره نمایشگر استفاده کند. یا اینکه مانند هواوی در سال 2015 یا تعداد زیادی از شرکت ها در حال حاضر، به فناوری دوربین پاپ آپ روی بیاورند. البته در این زمینه ایده های دیگری هم مانند طراحی کشویی، نمایشگر دوگانه و دوربین چرخشی به کار گرفته شده است.

افزایش استقبال از دوربین پاپ آپ

هواوی Shot X با این نگاه که اگر دوربین سلفی قرار نیست همیشه مورد استفاده قرار بگیرد، لازم نیست همیشه جلوی چشم باشد، این دوربین را مخفی کرد. به همین خاطر، یک پایه برای دوربین اصلی در نظر گرفت تا کاربران در صورتی که خواستار ثبت عکس سلفی باشند، بتوانند این دوربین را بچرخانند. این گوشی مورد استقبال زیادی قرار نگرفت و به همین خاطر این ایده خیلی زود فراموش شد.

اما در سال 2018، شرکت ویوو با معرفی گوشی ویوو نکس، از دوربین پاپ آپ مدرن رونمایی کرد که به صورت اتوماتیک هنگام ثبت عکس سلفی از بدنه بیرون می آمد. وان پلاس هم برای وان پلاس 7 پرو از دوربین پاپ آپ استفاده کرده و در همین زمینه می توانیم به ردمی K20 پرو شیائومی هم اشاره کنیم.

از دیگر رویکردهای مربوط به حل مشکل دوربین می توانیم به Mi Mix 3 شیائومی و اوپو Find X را مثال بزنیم که تصمیم گرفتند با الگوبرداری از گوشی های قدیمی، از طراحی کشویی استفاده کنند. سامسونگ برای گلکسی A80 رویکرد جالبی اتخاذ کرده و از مکانیسم دوربین چرخشی بهره برده است. به لطف این مکانیسم، کاربران برای عکس های سلفی هم می توانند از دوربین سه گانه اصلی بهره ببرند و عکس های سلفی باکیفیتی را ثبت کنند.

دوربین پاپ آپ بهترین راه حل برای کاهش حاشیه های نمایشگر است

ایسوس هم برای ZenFone 6 رویکرد تقریبا مشابهی را اتخاذ کرده که در حقیقت برای اولین بار در گوشی اوپو N3 مورد استفاده قرار گرفت و حالا برخی از شرکت ها به این مکانیسم توجه نشان داده اند.

آیا دوربین پاپ آپ یک تب زودگذر است؟

آیا دوربین های پاپ آپ ماندگار هستند؟ طبق شواهد فعلی، پاسخ این سوال خیر است. این موضوع به دلیل مسائل قطعات متحرک برمی گردد که عمر پایین تری دارند، ذرات ریز به درون آن ها راه پیدا می کنند و مسائل زیادی را به وجود می آورند.

با توجه به روند فعلی، به نظر می رسد گام بعدی برای شرکت های سازنده، تعبیه دوربین سلفی در زیر نمایشگر است. سامسونگ اعلام کرده که در حال توسعه چنین دوربینی است و در ضمنً گفته که کیفیت آن هم پایین تر از دیگر دوربین های سلفی نخواهد بود. اوپو و شیائومی از این هم فراتر رفتند و مدتی قبل نخستین دوربین زیر نمایشگر را نشان دادند. اوپو اعتراف کرده که قرارگیری پنل نمایشگر بر روی دوربین، منجر به کاهش کیفیت نهایی عکس های سلفی می گردد ولی آن ها با بهره گیری از برخی از تکنولوژی ها، تلاش می کنند کیفیت این دوربین ها را افزایش بدهند.

حالا که نمایشگرهای کم حاشیه تا حد زیادی مورد توجه کاربران قرار گرفته اند، به نظر می رسد بعد از دوربین پاپ آپ، نوبت به دوربین های زیر نمایشگر می رسد تا کاربران بتوانند از نمایشگرهای یک دست در گوشی های خود بهره ببرند. حالا فقط باید منتظر بمانیم تا ببینیم که چنین دوربین هایی چه زمانی همه گیر می شوند.

یک دوربین عالی برای گوشی هوشمند از چه بخش هایی بهره می برد؟

منبع: TechRadar

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 258

به "آیا دوربین پاپ آپ گوشی های هوشمند آمده است که بماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دوربین پاپ آپ گوشی های هوشمند آمده است که بماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید