آنچه باید در مورد شکستگی های پاتولوژیک یا مرضی بدانید

به گزارش شاتر عکاسی، زمانی که استخوان، بیمار باشد می تواند سبب ضعف استخوان شود و مقاومت استخوان کاهش یابد و در نتیجه استخوان دچار شکستگی شود که این نوع از شکستگی استخوان را شکستگی پاتولوژیک یا مرضی می گویند که درمان آن با شکستگی هایی که به دلیل تروما به وقوع می پیوندد متفاوت است.

آنچه باید در مورد شکستگی های پاتولوژیک یا مرضی بدانید

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، دکتر محمد جواد مرتضوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره موضوع شکستگی های استخوان گفت: شکستگی هایی که به دلیل تروماهای شدید و حوادث رخ می دهد اکثراً از نوع شکستگی های شناخته شده بوده و در استخوان های سالم بروز می یابد ولی این نوع شکستگی شامل همه انواع شکستگی نمی شود و شکستگی پاتولوژیک نیز دسته دیگر شکستگی ها محسوب می شود.

به گزارش دبیرخانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران، وی افزود: زمانی که استخوان، بیمار باشد می تواند سبب ضعف استخوان شود و مقاومت استخوان کاهش یابد و در نتیجه استخوان دچار شکستگی شود که این نوع از شکستگی استخوان را شکستگی پاتولوژیک یا مرضی می گویند که درمان آن با شکستگی هایی که به دلیل تروما به وقوع می پیوندد متفاوت است.

این فوق تخصص جراحی زانو و لگن ادامه داد: شکستگی های پاتولوژیک نیز به دو دسته کلی تقسیم می شوند برخی از آنها شناخته شده بوده و در استخوان های ضعیف و شکننده به دلیل پوکی استخوان رخ می دهند ولی نوع دیگر شناخته شده نیست و زمانی که استخوان فرد دچار بیماری باشد به دلیل تومورهای استخوانی اعم از خوش خیم و بدخیم یا حدواسط می تواند با ضربه خفیف و یا پیچ خوردگی ایجاد شوند همچنین گاهی شکستگی ها نیز مقدم بر زمین خوردن است.

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: درمان شکستگی های پاتولوژیک که بیماری های زمینه ای مانند تومور استخوانی میباشد متفاوت از شکستگی های معمولی است که درمان مناسب با این بیماری در سمپوزیوم ماهانه انجمن ارتوپدی مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد و این مسئله بررسی می شود که پزشک چگونه مشکوک شود که شکستگی از نوع مرضی یا پاتولوژیک است.

دکتر مرتضوی گفت: همچنین در سمپوزیوم ماهانه انجمن ارتوپدی این موضوع مطرح می شود که اگر پزشک مشکوک شد که شکستگی از ناحیه پاتولوژیک یا مرضی است چه کاری باید انجام دهد تا از این قضیه مطمئن شود و زمانی که مطمئن شد چه اقدامی را بر اساس جدیدترین استانداردهای درمانی باید انجام دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 742

به "آنچه باید در مورد شکستگی های پاتولوژیک یا مرضی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید در مورد شکستگی های پاتولوژیک یا مرضی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید