17 اشتباه که باعث می شوند از جلسه ورزشی خود نتیجه نگیرید

به گزارش شاتر عکاسی، بسیاری از مردم اشتباه می نمایند و این اشتباه کردن ها تا حدی طبیعی هستند. به هر حال، همواره زمانی که کار جدیدی را آغاز می کنیم و روی آن چیرگی نداریم اشتباهاتی را مرتکب خواهیم شد. این موضوع درباره ورزش هم صادق است و خیلی ها در باشگاه های ورزشی یا حتی در خانه خود به درستی ورزش نمی نمایند و به نتیجه دلخواهشان نمی رسند. اگرچه اشتباه کردن در ورزش طبیعی است، ولی باید این اشتباه ها را بشناسید و دست از تکرار آن ها بکشید!

17 اشتباه که باعث می شوند از جلسه ورزشی خود نتیجه نگیرید

اگر اهل ورزش باشید احتمالا برایتان پیش آمده که ببینید پس از چند هفته یا چند ماه ورزش کردن با هیچ پیشرفت چشمگیری روبه رو نمی شوید. نتیجه گرفتن دلایل گوناگونی دارد و وابسته به عواملی از جمله سبک زندگی، برنامه غذایی، کیفیت خواب و بعلاوه نوع ورزش کردنتان است.

در صورتی که به این عوامل دقت نداشته باشید و کار خود را نادرست پیش ببرید، نتیجه گرفتن و پیشرفت کردن نشدنی خواهد بود. به همین علت در نوشته ورزشی امروز می خواهیم به این موضوع بپردازیم و ببینیم چه اشتباهاتی باعث می شوند از جلسه ورزشی خود نتیجه نگیرید.

در ادامه 17 نکته را آورده ایم که به شما یاری می نمایند بهتر رژیم بگیرید و ورزش کنید. این نکات براساس اشتباهات رایجی هستند که بیشتر مردم هنگام کوشش برای بهبود تناسب اندام خود مرتکب می شوند. شما با در نظر داشتن این نکته های مفید می توانید بهتر ورزش کنید و نتیجه زحمات خود را هم بگیرید. پس با ما همراه باشید.

چه اشتباهاتی جلوی پیشرفت و بهبود تناسب اندامتان را می گیرند؟

خوردن بعضی از غذا، عدم مصرف بعضی غذاهای دیگر، انجام بعضی تمرین ها و عدم انجام بعضی تمرین های دیگر اشتباهاتی هستند که خیلی از مردم مرتکب می شوند. این اشتباه ها می توانند زحمات شما را هدر دهند و نگذارند نتیجه بگیرید و به اهداف تناسب اندام خود دست پیدا کنید. شما با در نظر داشتن نکات و هدایت های زیر می توانید این مسائل را برطرف کنید تا برنامه غذایی و جلسات ورزشی بهتری داشته باشید.

1. کربوهیدرات را کنار نگذارید

خیلی ها فکر می نمایند رژیم های کم کربوهیدرات و انجام دادن تمرین های شدید ترکیب بسیار خوبی هستند، ولی این می تواند اشتباه بزرگی باشد. کربوهیدرات ها یک منبع اصلی انرژی برای بدن به شمار می روند، بنابراین کاهش مصرف آن ها و در عین حال انجام ورزش های شدید می تواند حسابی شما را خسته و بی انرژی کند.

شما برای تأمین انرژی مورد احتیاج خود به کربوهیدرات احتیاج دارید. کربوهیدرات های پیچیده و سرشار از فیبر مانند سبزی ها، میوه ها، حبوبات و غلات سبوس دار برترین گزینه برای تأمین انرژی هستند و یاریتان می نمایند جلسه ورزشی بهتری داشته باشید.

2. بیخیال رژیم های مد روز شوید

رژیم های مد روز رژیم هایی هستند که برای مدتی محبوب می شوند و حسابی سر زبان ها می افتند. این رژیم ها ادعاهای اغراق آمیزی می نمایند و قول کاهش وزن سریع، آب کردن چربی و غیره را می دهند.

این راهکارها همگی نامناسب هستند و ثبات ندارند. بیشتر آن ها هم توجه ای به رژیم غذایی مورد احتیاج انسان و عملکرد بدن ندارند و شما را مجبور می نمایند کارهای عجیبی انجام دهید. مثلا از شما می خواهند کربوهیدرات را کامل حذف کنید، فقط آب میوه بخورید، هر روز با یاری بعضی غذاها بدنتان را سم زدایی کنید و خیلی کارهای عجیب و غریب دیگر را انجام دهید.

به طور کلی، این رژیم ها شما را مجبور می نمایند به نوعی گرسنگی بکشید و برای مدت کوتاهی وزنتان را کاهش دهید. ولی در درازمدت نمی توانند کارآمد باشند و تنها به سلامتی تان صدمه می زنند. برای همین باید بی کلی آن ها را نادیده بگیرید.

3. پروتئین بار یا شکلات های پروتئینی نخورید

شکلات های پروتئینی شاید در ظاهر غذای سالم و مناسبی در نظر گرفته شوند، ولی قند بالایی دارند و می توانند سلامتی تان را به خطر بیندازند. این خوردنی ها حجم کمی دارند و خوردنشان آسان است، خیلی از مردم هم فکر می نمایند به علت پروتئین موجود در آن ها انتخاب بسیار خوبی خواهند بود. ولی سطح بالای قند و چربی می تواند کالری دریافتی شما را افزایش دهد و منجر به ذخیره سازی چربی در بدن گردد. بنابراین، باید آن ها را از برنامه خود حذف کنید و در عوض به سراغ منابع طبیعی و سالم پروتئین بروید.

4. در مصرف نوشیدنی ها زیاده روی نکنید

نوشیدنی ها هم معمولا قند و کالری بالایی دارند و شما بدون آنکه متوجه شوید می توانید حجم بالایی از آن ها را مصرف کنید. انواع نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا، آب میوه های شرکتی و غیره سرشار از قند، کربوهیدرات های ساده و افزودنی های مضر هستند. زیاده روی در مصرف این نوشیدنی ها کار شما را برای کاهش وزن سخت می نماید، بنابراین باید به جای آن ها از آب، دمنوش ها و آب میوه های خانگی و طبیعی بهره ببرید.

5. اهمیت مصرف پروتئین را دست کم نگیرید

هرگز یک وعده غذایی یا میان وعده ای را که حاوی پروتئین نیست مصرف نکنید. وعده های شما باید شامل حجم مناسبی از پروتئین باکیفیت باشند تا نه تنها سوخت کافی به ماهیچه ها برسانید، بلکه احساس سیری بیشتری به دست بیاورید و جلوی هوس های ناگهانی را بگیرید.

شما باید در هر وعده دست کم 20 گرم پروتئین باکیفیت مصرف کنید. لبنیات، فرآورده های حیوانی، آجیل ها و مغزها برترین گزینه برای تأمین پروتئین مورد احتیاج بدن هستند.

6. غذاهای مضر و ناسالم را کنار بگذارید

شما باید غذاهایی را که تنها نام غذا را یدک می کشند و هیچ سودی برای سلامت جسم و روان ندارند از رژیم خود حذف کنید. بیشتر خوردنی های فرآوری شده یا سرشار از مواد افزودنی، مصنوعی و مضر نه تنها ناسالم و فاقد مواد مغذی مورد احتیاج بدن هستند، بلکه احساس سیری کافی هم به شما نمی دهند و باعث می شوند همواره پرخوری کنید. شما باید تا جای ممکن غذاهای طبیعی، سالم و تازه مصرف کنید که شامل میوه ها، سبزی ها، لبنیات و گوشت ها و چربی های سالم می شوند.

7. دیر به کلاس های ورزشی خود نرسید

اگر در کلاس های گروهی شرکت می کنید و ورزش های گروهی انجام می دهید باید همواره به موقع در کلاس حاضر شوید. دیر رسیدن به کلاس می تواند شما را از بقیه عقب بیندازد و نگذارد با مربی و سایر مردم هماهنگ شوید. این کار ورزش بقیه را هم مختل می نماید و منجر به حواس پرتی و مسائل دیگری می گردد. دیر رسیدن بعلاوه به این معناست که وقت کافی برای گرم کردن بدن نخواهید داشت. بنابراین، کوشش کنید دست کم 10 دقیقه زودتر در کلاس حاضر شده و برای ورزش خود آماده شوید.

8. فکری به حال بی نظمی خود کنید

شما بدون پایبند ماندن به برنامه ورزشی، رژیم غذایی و سبک زندگی خود نمی توانید نتیجه بگیرید. برای نمونه، بدون انجام منظم تمرین ها بدن شما نمی تواند با ورزش سازگاری پیدا کند و این نه تنها باعث می گردد نتیجه نگیرید، بلکه خطر آسیب دیدگی را هم افزایش می دهد.

شما با اجرای منظم برنامه خود می توانید به آن عادت کنید و این عادت کردن و سازگار شدن هم کلید پیشرفت است. بنابراین، همواره کار خود را با نظم پیش ببرید و نگذارید بی نظمی جلوی پیشرفت شما را بگیرد.

9. وعده های غذایی خود را حذف نکنید

صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است و همه این را می دانند، ولی باز هم ممکن است اهمیتی به آن ندهند. صبحانه یا هر وعده اصلی دیگر یاری زیادی به حفظ سلامتی شما، ساخت ماهیچه و آب کردن چربی می نماید. شما با خوردن یک صبحانه مقوی می توانید انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید و بعلاوه جلوی پرخوری و اشتهای کاذب را بگیرید.

وعده های شبانه و تأمین سوخت بدن هم اهمیت زیادی دارند و نباید فکر کنید این وعده ها منجر به چاقی می شوند. نکته اصلی این است که غذاهای سالم و سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های سالم بخورید و در عین حال نگذارید کالری مصرفی روزانه تان زیادی افزایش پیدا کند.

10. هنگام ورزش با گوشی خود سرگرم نشوید

اگر در باشگاه و هنگام ورزش کردن همواره سرتان در گوشی خود باشد و به هر چیزی فکر کنید جز ورزش کردن، قطعا با پیشرفتی روبه رو نخواهید شد.

مدت زمان جلسه های ورزشی معمولا کم است و بیشتر از یک ساعت از وقتتان را نمی گیرد. بنابراین، تنها برای یک ساعت هم که شده همه تمرکز خود را روی ورزش بگذارید و سپس هر کاری دوست داشتید با باقی ساعات روز کنید. مطمئن باشید وزنه زدن و تمرین کردن تأثیر بیشتری روی سلامتی و تناسب اندام شما می گذارد تا از آینه عکس گرفتن و پیغام دادن به دوستانتان!

11. هیچ وقت جا نزنید!

خیلی ها زمانی که با چالش ها روبرو می شوند ممکن است جا بزنند و از ادامه راه دست بکشند. خیلی های دیگر هم انگیزه کافی ندارند و پس از چند وقت یادشان می رود برای چه چیزی ورزش و تغذیه سالم را آغاز نموده بودند.

رژیم گرفتن و غذای سالم خوردن کار سختی است. مقابله کردن با هوس های ناگهانی و کنار گذاشتن بعضی خوردنی های رنگارنگ می تواند سخت باشد. ورزش هم فعالیت وقت گیری است و شما را با درد عضلانی و کوفتگی روبه رو می نماید. ولی همه این ها به نفع شما هستند و در درازمدت زندگی تان را زیر و رو می نمایند. پس کوشش کنید بار سختی ها را به دوش بکشید و هیچ وقت تسلیم نشوید.

12. زیاده روی تمرین های هوازی تمرکز نکنید

بسیاری از مردم فکر می نمایند ورزش های هوازی برترین گزینه برای کالری سوزی و آب کردن چربی هستند، ولی این باور نادرست است. این ورزش ها با همه خوبی هایی که دارند نمی توانند منجر به ساخت ماهیچه شوند، بنابراین زیاده روی در اجرای آن ها تحلیل رفتن ماهیچه ها را در پی دارد.

شما در عوض باید تمرین های قدرتی انجام دهید که نه تنها ماهیچه می سازند، بلکه چربی هم آب می نمایند و باعث می شوند بهتر وزنتان را مدیریت کنید.

13. تکنیک و فرم مناسب را برای اجرای تمرین ها از قلم نیاندازید

شما باید تمرین ها را به آرامی انجام دهید، عجله نداشته باشید و روی فرم مناسب بدن و نفس کشیدن خود تمرکز کنید. نخستین کاری که باید انجام دهید انتخاب یک وزنه مناسب است. خیلی ها ممکن است وزنه های سنگین بلند نمایند و مجبور شوند تکرارها را با سرعت بالا انجام دهند. این آسیب زیادی به بدنشان می زند و نتیجه مثبتی هم در پی ندارد.

برای پیشگیری از آسیب دیدگی باید از وزنه های سبک تر بهره ببرید و همه تمرکزتان روی اجرای کنترل شده حرکت در دامنه حرکتی مناسب باشد.

14. برنامه خود را یکنواخت و تکراری نگه ندارید

تنوع می تواند باعث گردد از ورزش لذت بیشتری ببرید و همواره بدنتان را به چالش بکشید تا بهتر تقویت گردد. تمرین های تکراری نه تنها پس از یک مدت دیگر نتیجه نمی دهند، بلکه می توانند منجر به آسیب دیدگی های ناشی از زیاده روی در به کارگیری بعضی اندام ها و مفاصل شوند.

برنامه شما باید متنوع و شامل انواع تکنیک های تمرینی از جمله تمرین های قدرتی، هوازی، تناوبی و تنشی و حرکات کششی گردد و برای اجرای این تمرین ها هم باید از وسایل مختلف و گوناگون بهره ببرید تا نتیجه بهتری بگیرید.

15. گرم کردن پیش از ورزش را از یاد نبرید

گرم کردن پیش از ورزش اهمیت زیادی دارد و نباید آن را اختیاری در نظر بگیرید. شما با گرم کردن ماهیچه های خود می توانید آن ها را آماده ورزش کنید و احتمال آسیب تماشا را هم به حداقل برسانید. از آنجا که بدن شما معمولا در طول روز تحرک کمی دارد، برای فعالیت بدنی و ورزش آماده نیست و به همین علت باید بدنتان را گرم کنید تا ماهیچه ها نرم شوند و با کشیدگی و آسیب های جدی تر روبرو نشوند.

16. هیچ وقت بدون برنامه ورزش نکنید

ورزش کردن بدون داشتن یک برنامه معین مانند ساخت یک ساختمان بدون نقشه است. یک برنامه ریزی درست و متعادل به شما یاری می نماید بهتر پیشرفت کنید و به هدفی که دارید برسید. بعلاوه جلوی بی نظمی را می گیرد و تعادل را در تمرین ها، نوع ورزشی که انجام می دهید، روزهای استراحت و غیره برقرار می نماید.

17. منفی نگری را کنار بگذارید

نگرش مثبت کلید موفقیت است. نگرش مثبت بعلاوه یاریتان می نماید از ورزش خود لذت بیشتری ببرید و همواره انگیزه و انرژی کافی داشته باشید. پس یادتان باشد منفی نگری را کنار بگذارید، به خودتان ایمان داشته باشید، خودتان را با بقیه مقایسه نکنید و تمام کوششتان را کنید تا برترین نتیجه را بگیرید.

سخن پایانی

این هم از 17 اشتباهی که جلوی پیشرفت شما را می گیرند!

اگر اهل ورزش هستید و فکر می کنید به نتیجه دلخواهتان نمی رسید احتمالا به علت اشتباهاتی است که هنگام ورزش کردن و رژیم گرفتن مرتکب می شوید. شما با در نظر داشتن نکاتی که آنالیز کردیم می توانید بهتر پیشرفت کنید و به اهدافتان برسید. البته یادتان باشد برترین کار این است که با یک مربی ورزشی و پزشک متخصص مشورت کنید و دیدگاه آن ها را جویا شوید تا مشکل خود را ریشه یابی و برطرف کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Byrdie

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2280

به "17 اشتباه که باعث می شوند از جلسه ورزشی خود نتیجه نگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 اشتباه که باعث می شوند از جلسه ورزشی خود نتیجه نگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید