پنج انگشت؛ گیاهی برای سلامتی زنان

به گزارش شاتر عکاسی، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه قرن های متمادی گیاه پنج انگشت در درمان بیماری های زنانه کاربرد داشت، گفت: تحقیقات، احتمال اثر این گیاه را در درمان بسیاری از بیماری ها که همراه با اختلال در فعالیت سیستم های دوپامینی در بدن ایجاد می شوند را مطرح می سازد.

پنج انگشت؛ گیاهی برای سلامتی زنان

محسن پویان گفت: گیاه پنج انگشت که با نام های فلفل بری، فلفل، شجره مریم و کف مریم نیز شناخته می گردد، محرک، مدر و اشتهاآور است.

وی با بیان اینکه میوه، دانه، برگ و گل پنج انگشت در گیاه درمانی کاربرد دارد، اضافه کرد: در موارد عظیم شدن کبد و طحال کاربرد دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان این اینکه این گیاه با تاثیر بر محور هیپوتالاموس ـ عیپوفیز منجر به افزایش LH و کاهش FSH شده و اثر خود را اعمال می نماید، توضیح داد: این گیاه دارویی، با اتصال روی گیرنده های دوپامینی باعث تنظیم ترشح پرولاکتین می گردد.

پویان ادامه داد: گیاه پنج انگشت از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می نماید و خطر بروز سرطان سینه را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه برای موارد ناباروری مصرف آن توصیه شده است، اظهار کرد: روزی سه نوبت به صورت دم نموده 0.5 تا یک گرم در نصف لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه آماده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات احتیاطی

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه مصرف بیش از حد این گیاه باعث سرگیجه، سردرد، تهوم و خارش می گردد، یادآور شد: زنان باردار و افرادی که داروهای واجد بروموکریپتین و دوپامین مصرف می نمایند، نباید این گیاه را استفاده نمایند.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می فرایند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره برداری صحیح از آن در عرصه های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می گردد. در حال حاضر در خراسان جنوبی 1500 گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد 800 گونه گیاهی مفید تولید می گردد که باید در زمینه تولید این گیاهان سرمایه گذاری گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1515

به "پنج انگشت؛ گیاهی برای سلامتی زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج انگشت؛ گیاهی برای سلامتی زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید