پاسخ فدراسیون ورزش دانشجویی به یک هشتم از انتظارات فیزو، جای خالی دیپلماسی ورزشی در دانشگاه ها

به گزارش شاتر عکاسی، کاندیدای ریاست فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی از ظرفیت های نادیده گرفته شده دیپلماسی ورزشی در حوزه ورزش دانشگاهی می گوید.

پاسخ فدراسیون ورزش دانشجویی به یک هشتم از انتظارات فیزو، جای خالی دیپلماسی ورزشی در دانشگاه ها

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران-محدثه حسینی؛ شاید در بین اخبار ورزشی، خبر موفقیت تیم های دانشجویی در مسابقات حرفه ای و یا درخشش دانشجویان کشورمان را در مسابقات آسیایی و جهانی را شنیده باشید و ناخودآگاه جای خالی خود و یا دانشجویانی را که می شناسید، در ترکیب تیم اعزامی کشورمان به آن مسابقه را حس کرده اید.

مسئول اعزام تیم به مسابقات آسیایی و جهانی دانشجویان، فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی است و این تیم ها متشکل از دانشجویان تمامی بخش ها آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی و دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است. گاه به اختصار به این فدراسیون، فدراسیون دانشجویی نیز گفته می شود.

این روزها فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی تنها فدراسیون دارای مصوبه مجلس شورای اسلامی است. با توجه به اتمام دوره مسئولیت محمدرضا دهخدا، رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی و بازنشستگی وی تا برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، محمدحسین علیزاده، مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ مسئولیت به عنوان سرپرست فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد.

پیش از این مقرر بود مجموع انتخابات فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی 19 اسفندماه سال جاری برگزار شود که به علت شیوع ویروس کرونا این انتخابات به تعویق افتاد.

پس از این تاریخ نیز مقرر شد، 31 تیرماه سال جاری مجمع انتخابات ریاست فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی برگزار شود که بنا بر نامه فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش های دانشگاهی لغو شد.

تا به امروز آقایان هادی بشیریان، محمد پورکیانی، داوود حومنیان شریف آباد، جواد شهلایی باقری، جمشید همتی و عبدالمهدی نصیرزاده 6 کاندیدای هستند که شرایط لازم را برای به دست آوردن سکان ریاست فدراسیون کسب کرده اند.

از هیمن رو به سراغ جمشید همتی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از کاندیدهای ریاست این فدراسیون رفته ایم تا نظر خود را در خصوص ورزش دانشجویی و کاستی ها و فرصت های این حوزه جویا شویم.

خبرنگاران: آیا ورزش دانشجویی منجر به درآمدزایی نیز می شود؟

همتی: بله؛ در حوزه بازاریابی ورزش می توان از ظرفیت های ورزش دانشجویی در راستای درآمدزایی استفاده کرد. راه اندازی دفاتر مراکز مشاوره ورزشی با استفاده از پتانسیل دانشگاهیان می تواند خدمات خوبی را به جامعه ورزشی کشور به ویژه دانشجویان ارائه کنند و از طرفی می تواند منجر به استفاده از ظرفیت های دانشگاهی آن شود.

همچنین یکی دیگر از کارهایی که در راستای درآمدزایی از ورزش دانشجویی انجام داد؛ ایجاد کمپ های تخصصی و دهکده های گردشگری ورزشی است.

این کمپ ها و دهکده های گردشگری ورزشی منجر به درآمدزایی می شود، همچنین می توان میزبان رویدادهای ملی و بین المللی ورزش در این اماکن شد و می توان در این اماکن اردوهای تیم های مختلف ورزشی را نیز برگزار کرد.

توسعه بین المللی ورزش دانشگاهی در ایران

توسعه تعاملات بین المللی یکی از مهمترین از انتظارات از فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی است. فیزو (فدراسیون جهانی ورزش های دانشگاهی) به عنوان متولی ورزش دانشگاهی در جهان ظرفیت های خوبی در این راستا ایجاد کرده است که تا به امروز متاسفانه نتوانستیم در این فضا ورود کنیم و از امکانات آن بهره ببریم.

کرسی های بین المللی زیادی در ورزش دانشگاهی وجود دارد که متخصصین و علاقه مندان دانشگاهی ما می توانند آن ها را فتح کنند. فضای ورزش دانشجویی در جهان یک فضای سالمی است که می توانند افراد به راحتی به آن ورود کند.

یکی از مباحثی که در فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی باید همواره مطرح باشد، بحث دیپلماسی ورزش است. دیپلماسی ورزش منجر به ارتقای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور در جهان می شود. ورود به این حوزه به توسعه هرچه بیشتر ورزش دانشگاهی در کشور کمک به سزایی می کند.

یکی دیگر از کارها و ظرفیت هایی که بر عهده فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی است برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در حوزه ورزش است؛ این دوره ها منجر به ارتقای سواد ورزشی دانشگاهیان و درآمدزایی می شود.

پاسخ به یک هشتم از انتظارات فیزو!

اکنون فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی تنها به یک هشتم از انتظارات فدراسیون جهانی ورزش های دانشگاهی یا همان فیزو پاسخ داده است.

فیزو طی یک برنامه 10 ساله انتظارات و اهداف خود را به فدراسیون های ملی ورزش های دانشگاهی سراسر جهان ابلاغ کرده است؛ این برنامه علمی از سال 2017 تا 2027 را شامل می شود.

اکنون در جهان 174 فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی داریم که متاسفانه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی تنها توانسته است به یک بخش که آن هم برگزاری رویداد ها و رویدادهای ورزشی است تظارات فدراسیون جهانی ورزش های دانشگاهی پاسخ دهد انتظار می رود با یک انرژی، انگیزه و با برنامه ریزی درست در این زمینه ورود کنیم و بتوانیم از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کنیم.

ورزش دانشجویی قلب ورزش کشور

ورزش دانشجویی قلب به ورزش کشور است که باید با برنامه محوری منجر به توسعه آن در کشور شد در تمامی امور برنامه محوری باید در راس قرار بگیرد؛ امیدواریم در آینده شاهد روزهای درخشانی در این حوزه باشیم.

4084/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1230

به "پاسخ فدراسیون ورزش دانشجویی به یک هشتم از انتظارات فیزو، جای خالی دیپلماسی ورزشی در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ فدراسیون ورزش دانشجویی به یک هشتم از انتظارات فیزو، جای خالی دیپلماسی ورزشی در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید