فناوری، رابطه میان پزشک و بیمار را تغییر داده است؟

به گزارش شاتر عکاسی، توسعه فناوری های نوین سبب شده است تا مراقبت های بهداشتی و ویزیت بیماران، دچار تحول شوند.

فناوری، رابطه میان پزشک و بیمار را تغییر داده است؟

به گزارش خبرنگاران، به نقل از medicaldevice-network، فناوری از بسیاری از جهات، مراقبت های بهداشتی را دقیق تر، دسترس تر و کارآمد تر نموده است اما آیا این امر به تغییر رابطه بین پزشک و بیمار نیز منجر شده است؟

مانند هر صنعتی، مراقبت های بهداشتی نیز به طور پیوسته از روش های دیجیتالی برای بهبود عملکرد خود بهره می گیرند و کرونا نیز این فرایند را تسریع نموده است. برای مثال، انجام گسترده پزشکی از راه دور (Telemedicine) از سوی دکتر ها و پزشک های عمومی، موارد اختلال در تشخیص و درمان پزشکی را کاهش داده است اما پرسش اصلی اینجاست که آیا این حرکت به سمت تکنولوژی و فناوری در زمینه مراقبت های بهداشتی همواره به نفع بیماران بوده است؟

خدمات پزشکی از راه دور به مانند تماس های ویدئویی و یا دستگاه هایی که به مانند ساعت و یا مچ بند برای رصد شرایط سلامت استفاده می شوند، برای حفظ دسترسی به موارد مراقبتی بسیار مهم بوده اند.

با شیوع کرونا نیز ویزیت های حضوری بیماران تا حد زیادی خطرناک و در مواردی غیر مجاز شده است. با این شرایط، برای افرادی که دارای بیماری هایی هستند که این شرایط آنها، حضور فیزیکی شان در کلینیک و یا بیمارستان را با دشواری همراه می نماید، ویزیت های تلفنی و یا مجازی می تواند تجربه شان در این زمینه را بهبود بخشد.

سلامت دیجیتال؛ بهبود یا اختلال در مراقبت های پزشکی؟

النور (Eleanor) که در انگلستان زندگی می نماید، به سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک شرایطی (PTOS) مبتلاست. بیماری که بر جریان خون تأثیر می گذارد و می تواند سبب ایجاد علائمی مانند کوفتگی، سرگیجه و حتی درد به هنگام ایستادن گردد. حال او می گوید پزشکی از راه دور در صورتی که به درستی انجام گردد، تفاوت معناداری را در زندگی او ایجاد می نماید.

او در این رابطه می گوید: با پزشکی از راه دور، من برای فعالیت، انرژی دارم و می توانم در حالی که پزشک در حال مشاهده است، آزمایش های به خصوصی را در خانه انجام دهم.

اگرچه مزایای مراقبت های بهداشتی دیجیتال با ظهور همه گیری کرونا آشکار شده است، اما باید توجه داشت روی آوردن به این شیوه های دیجیتال نیز به شکلی گسترده می تواند اثری منفی بر تجربه بیمار و نیز کیفیت مراقبت های بهداشتی ارائه شده بر جای بگذارد.

در همین ارتباط، دکتر یوجین اونگ (Eugene Ong) متخصص پوست و مشاور در سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) به مسائلی که بر سر استفاده از فناوری های دیجیتال وجود دارد اشاره نموده و می گوید در حالی که فرصت های بزرگی برای فناوری به منظور به حداکثر رساندن کارایی و جمع آوری داده ها در بیمارستان ها وجود دارد، اما استفاده از این دستگاه ها برای بعضی افراد مشکل است.

وی می گوید: بسیاری از بیماران خصوصا بیماران مسن تر با (استفاده از) تکنولوژی مشکل دارند. اغلب زمانی که بیماری مسن دارید که قادر به عکسبرداری نیست، شما (به عنوان پزشک) تصاویری بی کیفیت و یا دانه دار را دریافت می کنید.

مسائل دیگری نیز برای متخصصان پوست وجود دارد که اغلب برای تشخیص بیماری، نیازمند مشاهده و یا لمس بدن بیماران هستند.

ویزیت حضوری

موفقیت در امر پزشکی به ارتباط میان بیمار و پزشک متکی است و از همین رو این رابطه، بوسیله ارتباطات از راه دوربین طرفین، ممکن است به خطر بیفتد.

دکتر اونگ معتقد است: هیچ جایگزینی برای مشاوه های رو در رو و حضوری وجود ندارد. اغلب جنبه های غیر کلامی در ویزیت بیماران از سوی پزشک به وسیله ارتباط از راه دور منتقل نمی گردد و نمی توان زبان بدن بیمار را مشاهده کرد؛ بلکه تنها می توان بخشی از صورت آن ها را دید.

ادامه استفاده از فناوری های پزشکی از راه دور بعد از همه گیری کرونا

دکتر اونگ پیش بینی می نماید که استفاده منظم از فناوری پزشکی از راه دور پس از همه گیری کرونا نیز ادامه یابد و داده های موجود نیز حرف او را تأیید می نمایند. بر اساس یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی شرکت McKinsey؛ 58 درصد پزشکان ، شرایط معاینه از راه دور را در مقایسه با قبل از همه گیری کرونا بهتر می بینند و باقی ترجیح می دهند پس از همه گیری کرونا، انجام خدمات پزشکی به شکل مجازی ادامه پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1955

به "فناوری، رابطه میان پزشک و بیمار را تغییر داده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری، رابطه میان پزشک و بیمار را تغییر داده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید