عکس، تلسکوپ جیمزوب ستون های آفرینش را به تصویر کشید

به گزارش شاتر عکاسی، زومیت نوشت: به لطف چشمان تیزبین تلسکوپ فضایی جیمز وب، اکنون از ستون های آفرینش، یکی از نمادین ترین تصاویر تلسکوپ هابل، نسخه ای پروضوح تر و چشم نوازتر در دست داریم.

عکس، تلسکوپ جیمزوب ستون های آفرینش را به تصویر کشید

تلسکوپ فضایی هابل، ستون های آفرینش را به معروفیت رساند؛ اما تلسکوپ فضایی جیمز وب اکنون با انتشار جدیدترین تصویر خود، به یکی از نمادین های عکس های فضایی جانی تازه بخشیده و صدها ستاره نوزاد را درون این ابرهای گردوغبار معروف آشکار نموده است.

ستون های باشکوه آفرینش که در فاصله تقریباً هفت هزار سال نوری از ما واقع شده اند، ابرهای ستونی شکلی از غبار و گاز میان ستاره ای هستند و بخشی از سحابی عقاب را تشکیل می دهند. نخستین تصویر از آن ها در سال 1995 از طریق تلسکوپ فضایی هابل گرفته شد و اخترشناسان را محسور زیبایی خارق العاده خود کرد.

تصویر جدیدی که از طریق دوربین فروسرخ نزدیک جیمز وب یا به اختصار نیرکم ثبت شده است، ستون ها را با جزئیات بسیار بیشتر نشان می دهد. ساختارهای چشم نواز ابرها اکنون با وضوح عالی تر ظاهر شده اند و صدها ستاره ای که پیش تر نامرئی بودند، در سرتاسر تصویر چشمک می زنند. ناسا در بیانیه ای گفت بسیاری از این ستاره ها فقط چند صد هزار سال پیش متولد شده اند.

جیمز وب به لطف توانایی اش در تشخیص نور فروسرخ که اساساً همان گرما است، می تواند از میان ابرها نگاه کند و شاهد ظهور پیش ستاره هایی باشد که درنتیجه به هم پیوستن گردوغبار به وجود آمده اند. هابل نیز با آشکارسازهای فروسرخ بسیار ضعیف تر خود، کوشش کرد به درون سحابی نگاه بیندازد؛ اما نتایج جیمز وب بسیار فراتر از آن کوشش ها هستند. جیمز وب نه تنها سطح جدیدی از جزئیات و وضوح را ارائه می دهد، بلکه ستاره های بیشتری را در داخل ابرها و محیط اطراف نمایان نموده است.

ناسا در بیانیه ای گفت: تصاویر جیمز وب به پژوهشگران یاری می نماید تا با شناسایی تعداد بسیاد دقیق تر ستاره های نوزاد و بعلاوه مقادیر گاز و غبار درون منطقه، مدل هایشان از تشکیل ستاره ها را اصلاح نمایند. با گذشت زمان، آن ها درکی روشن تر را از چگونگی شکل گیری و انفجار ستاره ها از این ابرهای غبارآلود درطول میلیون ها سال پایه ریزی خواهند کرد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2167

به "عکس، تلسکوپ جیمزوب ستون های آفرینش را به تصویر کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس، تلسکوپ جیمزوب ستون های آفرینش را به تصویر کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید