شهلا ریاحی، اولین کارگردان زن سینمای ایران درگذشت

به گزارش شاتر عکاسی، شهلا ریاحی از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران که البته سال ها بود از عرصه سینما و تلویزیون دور مانده بود روز دهم دی ماه 1398 در تهران درگذشت.

شهلا ریاحی، اولین کارگردان زن سینمای ایران درگذشت

شهلا ریاحی متولد سال 1305 بود و اگر چه او را برای بازی در فیلم هایی مثل پرنده کوچک خوشبختی و می خواهم زنده بمانم و بیشتر سریال های تلویزیونی مانند این خانه دور است به یاد می آوریم اما او یک نقش مهم دیگر هم در سینمای ایران دارد. او سال 1335 فیلم مرجان را ساخت و به این ترتیب تبدیل به اولین کارگردان زن سینمای ایران شد. خودش هم در فیلم مرجان کنار تقی ظهوری و احمد قدکچیان بازی می کرد.

شهلا ریاحی خیلی زود ازدواج کرد. همسرش اسماعیل ریاحی که سال 1389 از جهان رفت در کار سینما و تئاتر بود و تاثیر زیادی در زندگی شهلا ریاحی داشت. این مرد روشنفکر استعداد شهلا ریاحی را کشف کرد و او را تشویق کرد که به صحنه تئاتر راه پیدا کند. بعد از دو سه کار او را به عنوان بازیگر برجسته ای تشخیص دادند.

شهلا ریاحی سال 1330 با فیلم خواب های طلایی ساخته معزالدین فکری وارد سینما شد. علاوه بر بازیگری شهلا ریاحی گوینده و دوبلور درجه یکی هم بود. او در فیلم های ایرانی و خارجی زیادی صداپیشگی کرد. از فیلم هایی که او دوبله نموده بود می گردد به دلیجان در آتش و بربادرفته (البته نه در نقش اصلی اسکارلت) اشاره نمود.

آخرین کارش قبل از انقلاب بازی در سریال پیروز کمدی ایتالیا ایتالیا در کنار نوذر آزادی بود و آخرین فیلم سینمایی که بازی کرد خانه خراب محصول 1354 کنار نصرت کریمی بود. بعد از انقلاب یازده سالی درکارش وقفه افتاد و سال 1366 با فیلم گل مریم ساخته حسن محمدزاده دوباره بازی در سینما را تجربه کرد اما در سینما دیگر نقش ویژه ای بازی نکرد و بیشتر در سریال های تلویزیونی پیروز بود.

در سال های اخیر به دلیل کهولت سن و بیماری از فعالیت های کاری اش کناره گرفته بود.

خبرنگاران مگ درگذشت این هنرمند را تسلیت می گوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 699

به "شهلا ریاحی، اولین کارگردان زن سینمای ایران درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهلا ریاحی، اولین کارگردان زن سینمای ایران درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید