دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در ردیف 10 کشف اخیر دنیا نهاده شد

به گزارش شاتر عکاسی، مجله باستان شناسی آمریکا در آخرین شماره سال 2019، دندان انسان نئاندرتال غار وزمه کرمانشاه را در ردیف 10 کشف اخیر دنیا قرار داد.

دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در ردیف 10 کشف اخیر دنیا نهاده شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، این مجله بین المللی دندان نئاندرتال یافت شده در غار وزمه کرمانشاه را که نتایج پژوهش های جدید آن در امسال توسط تیمی متشکل از پژوهشگران موزه ملی ایران، چند موزه و دانشگاه فرانسوی و ایرانی منتشر شده را به عنوان یکی از 10 کشف اخیر باستان شناسی و دیرین انسان شناسی ذکر نموده است.

در صفحه معرفی این کشفیات جدید در مورد دندان غار وزمه کرمانشاه آمده است: دندانی که چند دهه پیش در کوه های زاگرس پیدا شده بود و تصور می شد مربوط به انسان مدرن باشد، متعلق به کودک نئاندرتالی بوده که بین 70 تا 40هزار سال پیش می زیسته است.

آنالیز دوباره این دندان با تکنیک های مدرن امکان این شناسایی و گاهنگاری را فراهم نموده است. محققان می گویند: این نخستین شواهدی است که نشان می دهد نئاندرتال ها در ایران کنونی می زیسته اند. این گونه، پیش از انقراضش در 40هزار سال قبل، در بخش های بزرگی از اروپا و غرب آسیا می زیسته است.

این دندان آسیای کوچک که در اواخر دهه 70 شمسی در غار وزمه کشف شد، مربوط به کودک نئاندرتالی است که در زمان مرگ، بین شش تا 10سال سن داشته است. در آنالیز این دندان که به وسیله برش نگاری پرتو ایکس با دستگاه تصویربرداری سه بعدی میکرو سی تی انجام شد، تصویر سه بعدی مینا و عاج دندان تهیه و بر اساس مطالعه و اندازه گیری آن معین شد که این دندان مربوط به انسان نئاندرتال است. دندان وزمه نخستین مدرک قطعی از وجود انسان نئاندرتال در ایران است و معرفی آن در امسال توسط پژوهشگران، توجه رسانه های دنیا را به صندلی مهم ایران در عرصه پژوهش های باستان شناسی و دیرین انسان شناسی جلب نموده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 522

به "دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در ردیف 10 کشف اخیر دنیا نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در ردیف 10 کشف اخیر دنیا نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید