درخشش پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی ، از افزایش بازدهی تبدیل توان سلول های خورشیدی تا پلمیر های زیست تخریب پذیر

به گزارش شاتر عکاسی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان گفت: پژوهشگران گروه شیمی دانشگاه، پس از تهیه مواد اولیه به سراغ تهیه نانوساختار ها و سوپرا مولکول هایی که در انواع سلول های خورشیدی قابل استفاده هستند، می فرایند.

درخشش پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی ، از افزایش بازدهی تبدیل توان سلول های خورشیدی تا پلمیر های زیست تخریب پذیر

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات بورسیه تحصیلی پزشکی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، سمیرا آقبلاغی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است که در جریان تجلیل از پژوهشگران برتر کشور در سال 98 به عنوان پژوهشگر برتر این دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفته است.

آقبلاغی در مصاحبه با خبرنگار ما در مورد شاخص های پژوهشی فعالیتش در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان می گوید: عمده فعالیت های گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به خصوص گروه سولار سل بر پایه طراحی و سنتز پلیمر رسانه ها است. پژوهشگران این گروه، پس از تهیه مواد اولیه به سراغ تهیه نانوساختار ها و سوپرا مولکول هایی که در انواع سلول های خورشیدی قابل استفاده هستند، می فرایند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با اشاره به فعالیت های این گروه در دانشگاه روی تحقیقات پژوهشی می افزاید: فعالیتی که در زمینه افزایش بازدهی تبدیل توان سلول های خورشیدی در تحقیقات پژوهشی انجام می دهیم در بخش پترنینگ و دست کاری مورفولوژی یا خصوصیات و نانوساختار های لایه فعال سلول های خورشیدی پلیمری است.

وی ابراز می نماید: در پژوهش اخیری که در دانشگاه انجام داده ایم، بازده تبدیل توان (کارایی) و همچنین پایداری سلول های خورشیدی هیبریدی متشکل از اجزای پلیمری و پروسکایتی را با استفاده از تهیه نانوهیبرید ها و نانوسوپرا مولکول های پلیمری بر پایه پلیمر های رسانا مورد آزمایش قرار داده ایم.

آقبلاغی ادامه می دهد: همچنین گروه شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اخیرا با همکاری دانشجویان گروه در زمینه پلمیر های زیست تخریب پذیر و زیست سازگار روی حاملین دارویی با استفاده از بافت های مصنوعی تحقیق نموده است.

وی با اشاره به مسائل پژوهشی اساتید دانشگاه خاطرنشان می نماید: عدم افزایش فرایند گرنت پژوهشی منطبق با افزایش قیمت دلار یکی از مسائل اصلی این روز های پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است چرا که پژوهشگران با پرداخت هزینه های دلاری مواد مورد احتیاج یک پژوهش را خریداری و بررسی های آن را انجام می دهند، اما گرنت پژوهشی را به ریال دریافت می نمایند. همین مسئله باعث شده بسیاری از پژوهشگران با مشکل اقتصادی در زمینه انجام تحقیقات پژوهشی روبرو باشند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ابراز می نماید: مسئله دیگری که پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی با آن روبرو هستند، فرایند انجام بررسی های مختلف است که در کشور های دیگر همچون کانادا، ترکیه و ... انجام می گیرد و پژوهشگران مجبوردند با پرداخت دلار هزینه های این بررسی ها را تامین نمایند و این باب حتی در برخی مواقع متحمل خسارات اقتصادی شوند چرا که گرنت جوابگوی احتیاج آنان نیست.

وی ادامه می دهد: در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی نیز پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با یکسری مسائل و مسائل گریبان گیر هستند. بودجه ای که دانشگاه در سالیان گذشته به این بخش اختصاص می داد بسیار بیشتر از بودجه ای بود که در امسال به این مسئله اختصاص داده و همین کمبود بودجه باعث شده پژوهشگران دانشگاه با کمبود تجهیزات روبرو شوند.

آقبلاغی اضافه می نماید: همچنین عدم وجود فضای آزمایشگاهی کافی برای گروه مهندسی شیمی دانشگاه یکی دیگر از مسائلی است که پژوهشگران دانشگاه با آن روبرو هستند و احتیاجمند توجه بیشتر مسئولان است.

وی با بیان اینکه باید با روش های مختلف اساتید را به پژوهش در حوزه های مورد احتیاج جامعه ترغیب نموده، اظهار می نماید: تمام فعالیت های علمی که ساینس نامگذاری می شوند به سه بخش اصلی طبقه بندی شده اند، این فعالیت ها شامل بخش های مرز دانش، مسئله محور و محصول محور می شوند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ادامه می دهد: در بخش مرز دانش، به همت پژوهشگران دانش جدیدی به دانش های قبلی گروه مهندسی اضافه می گردد و در بخش مسئله محور نیز پژوهشگران به حل مسائل و مسائل جامعه می پردازند و در حوزه محصول محوری نیز اساتید و اعضای هیئت علمی ضروری است به دنبال تاسیس شرکت های دانش بنیان و غیر دانش بنیان بفرایند و به فراوری محصولات مورد احتیاج جامعه بپردازند و این محصولات داخلی را به بازار عرضه نمایند.

وی یادآور می گردد: به دانشگاه شهید مدنی توصیه می کنیم نوعی طبقه بندی بین اساتید انجام دهد و به سه بُعد مرز دانش، مسئله محوری و محصول محوری فعالیت های پژوهشی آنان توجه کند و گروه هایی تشکیل دهد تا بر اساس آن و با در کنار هم قرار دریافت اساتید حوزه های مختلف، رنکینگ دانشگاه افزایش یابد و اساتید با همفکری دامنه فعالیت های پژوهشی خود را گسترش دهند.

آقبلاغی تصریح می نماید: از مسئولان تقاضا داریم به منظور پیشرفت دانشگاه و توسعه فعالیت های پژوهشی آن، از پژوهشگران حمایت نمایند و فضای لازم را برای پرورش طرح ها و ایده های آنان فراهم آورند تا هم پژوهشگر موفقیت های بیشتری کسب کند و هم دانشگاه در بخش های پژوهشی توسعه پیدا کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 716

به "درخشش پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی ، از افزایش بازدهی تبدیل توان سلول های خورشیدی تا پلمیر های زیست تخریب پذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی ، از افزایش بازدهی تبدیل توان سلول های خورشیدی تا پلمیر های زیست تخریب پذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید