اشتباهات بسیار بد در خصوص فرهنگ محیط کار

به گزارش شاتر عکاسی، خبرنگاران - ترجمه از حسین علی پناهی: اگر تا به امروز کتاب خون بد (Bad Blood) نوشته جان کاریرو را نخوانده اید، اکیداً به شما توصیه می کنیم که این کار را بکنید. درس های زیادی در این کتاب وجود دارد که کارآفرین و مدیران می توانند در خصوص عروج او فول الیزابت هولمز و ثرانوس در آن یاد بگیرند. چیزی که در این کتاب انسان به شدت جلب توجه می کنید فرهنگ کاری نامناسب و ناکارآمدی است که در محل کار دیده شده و پر از ترس و تهدید و ارعاب است. اگر تجربه مدیریت یک کسب و کار را داشته و خود کارآفرین باشید بدون شک تصور شرایطی مشابه این داستان را داشته اید.

اشتباهات بسیار بد در خصوص فرهنگ محیط کار

فرهنگ محیط کار برای پیروزیت هر استارتاپی بسیار حیاتی است، زیرا فضای لازم برای آینده شرکت را با بهبود عملکرد و خروجی آن معین می سازد. علاوه بر این اعتماد به نفس و وروحیه کارکنان و بهره وری شرایط بهتری پیدا نموده و شما و کسب و کارتان را از رقبا متمایز خواهد ساخت. به همان میزان که فرهنگ محیط کار مهم است، یک موضوع مبهم و به خوبی درک نشده به جای مانده است. برای تضمین این که یک سازمان سالم و پیروز را ساخته و حفظ کنید، در ادامه این مطلب شما را با 10 افسانه غیرواقعی در محیط کار و اینکه چگونه بر آن ها فائق بیایید آشنا خواهیم کرد.

1- فرهنگ محیط کار با شما شروع نمی گردد

به وضوح تعیین است که شما به عنوان یک مدیر یا کارآفرین می خواهید که اطراف خود را از آدم های بااستعداد و کارآمد پر کنید. بعلاوه شما احتیاج دارید افرادی را بیابید که با فرهنگ شرکت شما سازگار و متناسب بوده و به کسب و کارتان نیز علاقه داشته باشند. قبل از این که این کار را بکنید، وظیفه شماست که فرهنگ سازمانی تان را تعریف کنید. بیایید فرض کنیم که شما انسان تند مزاج و کم حوصله ای هستید و به خاطر کج خلقی های کوتاهتان شما می توانید در یک نگاه از زیردستانتان زهر چشم بگیرید. بدین ترتیب منتظرید چه فضایی بر محیط کسب و کار و استارتاپ شما حکمفرما باشد؟ بدون شک محیط کاری پر از استرس و اضطراب، زیرا شما در محیط کارتان فرهنگ خشم یا ترس و یا هر دو را حاکم ساخته اید.

تیم کاری تان می توانند سفیران برند شما بوده و به شما یاری نمایند که فرهنگ آن را شکل دهید، اما درک آن ها و روشی که محیط کار را تجربه می نمایند در نهایت با شما شروع خواهد شد. یک هدف معین کنید، ارزش هایتان را تعریف کنید و هنگام ساخت فرهنگ کاری تان خود را الگوی دیگران سازید. از همه مهم تر این که به سرمایه گذاری روی خود برای تبدیل شدن به رهبری که افراد پشت سر او خواهند ایستاد و او را دنبال خواهند کرد ادامه دهید.

2- نوع درست و اشتباه فرهنگ وجود دارد

راه اندازی یک استارتاپ کار دشواری است و فرهنگ های متفاوتی نیز برای یک محیط کاری وجود دارند. فرهنگ یک محیط کاری می تواند بامزه و غنی باشد، اما یک فرهنگ حمایتی، لذت بخش و بسیار نرم نمی تواند در یک محیط کاری قدرت محور و رقابتی عملکرد خوبی داشته باشد. هیچ چیزی به عنوان فرهنگ درست یا اشتباه یا خوب یا بد وجود ندارد. صحبت در خصوص این است که چه فرهنگی برای کسب و کار شما برترین نتیجه را در پی دارد، اما شکاک بودن و ناامیدی ترکیب فرهنگی خوبی نیستند هر چقدر که برنامه کاری و استراتژی شما شدید و جدی باشد.

3- فرهنگ محیط کار تنها در خصوص دستمزد ها و فعالیت های مفرح است

شاید این مورد بدترین سوء تفاهم و کج فهمی در باب فرهنگ محیط کار باشد. بسیاری به این فکر می نمایند که فرهنگ محیط کار تماماً در خصوص مهمانی های کاری، میز های پینگ پنگ، ساعات خوش و سیاست های با روی باز است. بالاتر از همه این فعالیت های مفرح، این است که کارکنان دستمزد ها و مزایای قابل توجهی دارند. در حالی که دستمزد ها و مزایای خوب و فعالیت های مفرح بسیار حیاتی هستند، اما با فرهنگ کاری یکی نیستند. فرهنگ محیط کسب و کار شما باید با باور ها و اهداف اصلی شما متناسب و سازگار باشد. باور های شما نیز باید برای تیم کاری تان مناسب باشد.

4- محل کار های باز باعث تشویق به همکاری می گردد

در طول سال های اخیر فرهنگ محل کار باز در اوج خود قرار داشته است. این ایده به معنای نبود هیچ مانعی مانند دیوار های جدا نماینده و اطاقک های مجزاست که ظاهراً باعث بهتر شدن همکاری ها خواهد شد، زیرا همه کارکنان می توانند بدون مانع با یکدیگر تعامل داشته باشند. محققان دریافته اند که محل کار های اینچنینی در واقع در جهت عکس عمل می نمایند. در اینگونه محیط های کاری، کارمندان 72 درصد کمتر با یکدیگر تعامل شده و زمان بیشتری را به ایمیل زدن به یکدیگر اختصاص می دهند. علاوه بر این محل کار های باز باعث کاهش بهره وری می شوند. بعلاوه باعث بالا رفتن استرس در بین کارکنان و افزایش غیبت از کار به هر علتی خواهد شد. به جای این سبک فرهنگ، بهتر است تنوع را وارد محیط کاری نموده و فضای کاری هر بخشی را با توجه به فعالیت های آنان طراحی کنید.

5- راندمان کاری باعث کاهش روحیه کاری می گردد

اگر یک روز سر کار حاضر شده و متوجه شوید که بعضی از همکارانتان اخراج شده اند چه حسی به شما دست خواهد داد؟ این روش یکی از سریع ترین روش ها برای قرار دادن شما و همکارانتان در نهایت استرس و اضطراب کاری خواهد بود. حتی بیشتر از آن، این روش مانند یک سیلی تند به صورت است و اعتماد به نفس و روحیه کارکنان را کاهش خواهد داد. البته مواقعی هست که احتیاج دارید از اعضای تیم کاری خود بکاهید به خصوص اگر می خواهید بین تعداد کارکنان و بزرگی کسب و کارتان تعادل برقرار کنید. با استاندارد سازی فرهنگ محیط کار و موثر سازی فرآیند جذب نیرو که بر اساس فهرستی از ارزش ها و ساختن تیم کارآمد ساخته شده باشد می توانید هزینه های خود را کاهش داده و محیط کاری کارآمدتری داشته باشید.

6- بازخورد کارکنان می تواند تمام مسائل شما را حل سازد

آیا شما نیز حس می کنید که فرهنگ محل کار شما توسعه نیافته و غیرانگیزشی است؟ یک روش برای حل این مشکل جمع آوری بازخورد از کارکنان است. این روش، یک روش ساده و سرراست برای فهمیدن این است که آن ها چه می خواهند و چگونه می توانید فرهنگ محیط کارتان را بهبود بخشید. مشکل این روش این است که ممکن است همواره بازخورد های صادقانه ای از تیم تان دریافت نکنید. آیا شما هم اگر جای آن ها بودید به راحتی مشکل سبک مدیریتی یا رفتاری یا کاری رییس تان را به او یادآور می شدید؟ کمتر کسی قادر است صحبت هایی در خصوص بازخورد های منفی از محیط کاری که آن ها ساخته اند شنیده و عکس العمل تندی نشان ندهد. اگر می خواهید بازخوردی واقعی از کارمندانتان دریافت کنید باید ابتدا بین خود و آنان اعتماد سازی کنید. علاوه بر این باید درک کنید که نظرات کارمندان شخصی نیستند بلکه پیشنهاداتی هستند که عملکرد هر جنبه ای از کسب و کار شما را بهبود می بخشند.

7- هیچ ارتباطی بین فرهنگ با اهداف و استراتژی های کسب و کار وجود ندارد

شاید بتوانید منحصربفردترین محصول دنیا را فراوری کنید، اما کار های زیادی باید کرد که بتوان آن را در معرض دید قرار داده و از آن محصولی سودآور ساخت. برای مثال شاید محصولی فراوری کنید که همه جا پیدا گردد و شاید هم مشتریان بتوانند با قیمتی مناسبت تر آن را از جایی دیگر خریداری نمایند، اما خدمات مشتریان شما باعث گردد که همه به سمت شما و محصولتان کشیده شوند. این پیروزیت بدان علت است که در فرهنگ کاری شما همواره مشتریان در اولویت قرار دارند. بین فرهنگ کاری و اهداف و استراتژی های کسب و کارتان ارتباط بسیار قوی وجود دارد. برای رسیدن به اهدافتان باید فرهنگ کاری تان را با اهداف کسب و کار خود متناسب سازید.

8- یک محیط کاری فوق العاده= کارکنان خشنود، عدم وجود درگیری و اشتباهات کم

گفته می گردد که وقتی افراد در حال و هوای روحی خوبی قرار دارند بسیار اجتماعی تر، نوعدوست تر و خلاق تر خواهند بود. در سمت مقابل وقتی که سرخوش هستیم کمتر مراقبت بوده، راحت تر گول می خوریم و نسبت به ریسک ها تحمل بالاتری داریم. برای مقابله با چنین مسائلی، باید توازنی بین احساسات مثبت و منفی وجود داشته باشد. درگیری های ارتباطی مانند درگیری های شخصی در محیط کار بسیار مضر هستند. اما درگیری های وظیفه ای و کاری می توانند بسیار مفید واقع شوند، زیرا به تصمیمات بهتر و نتایج قوی تری از لحاظ مالی منتهی می شوند. تحقیقات نشان داده است که اگر بخواهید به عملکرد بسیار خوبی دست یابید باید تیم کاری شما از شکست نهراسد. پذیرفتن شکست یکی از موثرترین روش های برای یادگیری و رشد کردن است.

9- هزینه فرهنگ کاری بسیار بیشتر از منافع آن است

وقتی که بودجه محدودی دارید، به نظر می رسد که سرمایه گذاری روی فرهنگ کاری ارزشش را ندارد. روش های ارزان ای برای بهبود فرهنگ کاری مانند توسعه هوش عاطفی یا قرار دادن فرصت های آموزشی در اختیار کارکنان وجود دارد. با این وجود یک ارتباط مستقیم بین فرهنگ و هزینه های شما وجود دارد. مطالعات نشان داده که 40 درصد از کارمندان گزارش داده اند که وقتی اهداف آن ها با اهداف سازمانی در یک راستان قرار داشته باشند احساس می نمایند منافعشان برآورده شده است.

10- فرهنگ فقط شرایط ذهنی است

در آخر اینکه، فرهنگ حس و حالی نیست که هروقت وارد یک فضای استارتاپی شدید با آن روبرو شوید. فرهنگ یک بیانیه هدف و ماموریت نیست که در وبسایتتان قرار داشته و آن بهره وری فوق العاده ای که در کسب و کارتان وجود دارد نیست. فرهنگ در واقع رفتار ها و سنت هایی است که به شما و تیم تان یاری می نمایند که ماموریت خود را انجام دهید.

منبع: businessinsider

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2348

به "اشتباهات بسیار بد در خصوص فرهنگ محیط کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهات بسیار بد در خصوص فرهنگ محیط کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید