ابداع فناوری تکثیر سریع جلبک برای استفاده به عنوان سوخت زیستی

به گزارش شاتر عکاسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گویند با بالا و پایین کردن محل استقرار جلبک ها در درون آب اقیانوس با استفاده از ابزاری موسوم به آسانسور جلبک ها می توان حجم این موجود آبزی را چهار برابر کرد.

ابداع فناوری تکثیر سریع جلبک برای استفاده به عنوان سوخت زیستی

محققان می گویند تغییر مداوم محل قرارگیری جلبک ها در آب اقیانوس باعث می گردد تا این آبزی بیشتر در معرض تابش نور خورشید و نیز مواد مغذی موجود در آب قرار بگیرد و نتیجه این امر رشد سریع تر آن و فراوری توده های بسیار عظیم جلبک است که رشدی چهار برابر سریع تر از حالت عادی دارند.

یکی از مزایای مهم جلبک در مقایسه با منابع سوختی زیستی دیگر مانند ذرت، نیشکر یا کلزا این است که برای رشد و فراوری نیازی به زمین و خاک ندارد و در آب دریاها و اقیانوس ها پرورش می یابد. از همین رو فراوری جلبک باعث اشغال زمین های کشاورزی نمی گردد. علاوه بر این پرورش جلبک نیازی به آب شیرین، کود، سموم دفع آفات و غیره ندارد و به طور طبیعی در درون اقیانوس رشد می نماید.

آسانسور جلبک ها متشکل از لوله های فایبرگلاس، کابل های فولادی ضد زنگ و تیرهای افقی است که جلبک ها به آنها چسبانده شده و در درون آب بالا و پایین برده می شوند. آزمایش این سازه در یک بازه زمانی 100 روزه در سواحل کالیفرنیا و جابجایی جلبک ها در مسیری 80 متری در عمق آب باعث شد تا آنها مواد مغذی حیاتی مانند نیترات و فسفات را بیشتر دریافت نمایند و رشد آنها چهار برابر سریع تر گردد. ارزان بودن فرایند طراحی این آسانسورها و فناوری ساده مورد استفاده در آنها یک مزیت دیگر محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1531

به "ابداع فناوری تکثیر سریع جلبک برای استفاده به عنوان سوخت زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع فناوری تکثیر سریع جلبک برای استفاده به عنوان سوخت زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید