آیا کارفرما می تواند کارگر را بیمه نکند؟ ، محاسبه هزینه بیمه کارگری و پاسخ 5 سوال مهم

به گزارش شاتر عکاسی، آیا کارفرما می توانید کارگرش را بیمه نکند؟ نه! چه به عنوان کارگر و چه به عنوان کارفرما، این نه بزرگ را به خاطر بسپارید و بعد از آن آغاز به خواندن این مقاله کنید؛ در ادامه، به شیوه محاسبه هزینه بیمه کارگری هم خواهیم پرداخت.

آیا کارفرما می تواند کارگر را بیمه نکند؟ ، محاسبه هزینه بیمه کارگری و پاسخ 5 سوال مهم

شاید در بسیاری از آگهی های استخدام عبارت بدون بیمه را دیده باشید. بسیاری از کارفرماها در ابتدای کار با کارگر توافق می نمایند که خبری از بیمه کردن نیست؛ این در حالی است که یک کارفرما موظف است حتی برای یک ساعت کار، کارگر خود را بیمه کند. این حقی برای کارگر و وظیفه ای برای کارفرما در قبال او است.

داشتن بیمه تامین اجتماعی حق کارگر است که قانون بر گردن کارفرما گذاشته و کارفرما در برابر بیمه کردن کارگر مسئول است. اما برخی از کارفرماها به دلایل مختلف حاضر نیستند هزینه بیمه کارگری را پرداخت نمایند و کارگر را بیمه نمی نمایند. در ادامه، پاسخ 5 سوال مهم درباره قوانین و هزینه حق بیمه کارگری را مرور می کنیم:

1- چرا کارفرما از بیمه کردن کارگر اجتناب می نماید؟

  • گاهی کارفرما به علت هزینه بیمه کارگری از انجام آن طفره می رود؛ کارفرما با بیمه کردن کارگر باید حقوق متناسب با حقوق وزارت کار و در نتیجه، سنوات و عیدی کارگر را پرداخت کند، و این موضوع برای برخی کارفرمایان مطلوب نیست.
  • داشتن بیمه یک سند قانونی برای اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی است و کارگر به وسیله آن می تواند از کارفرما طرح شکایت کند؛ پس برخی از کارفرماها ترجیح می دهند کارگر را از داشتن بیمه محروم نمایند.
  • گاهی کارفرما به علت نداشتن مدارک کافی، در پی گرفتن کد کارگاهی نمی رود و بنابراین نمی تواند پفراینده ای برای بیمه کردن کارگران تشکیل بدهد.

2- چرا کارگران زیر بار بیمه نشدن می فرایند؟

کارگران زیادی هستند که به علت شرایط بد اقتصادی و نداشتن اطلاعات کافی از حقوق بیمه ای خود، حاضر هستند بدون داشتن بیمه تامین اجتماعی کار نمایند. در این شرایط، موضوع بازنشستگی و بیمه بیکاری کارگران با مشکل روبه رو می گردد؛ اما کار کردن کارگران بدون بیمه، راه فرار از پرداخت هزینه بیمه کارگری را برای کارفرمایان باز می گذارد.

3- آیا بیمه نکردن کارگر از سوی کارفرما تخلف است؟

نکته مهمی که باید بدانیم این است که چون در ماده 148 قانون کار، کارفرما باید کارگر را بیمه کند، بیمه نکردن کارگر تخلف است و کارفرما بابت این کار جریمه می گردد.

4- آیا کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند؟

جریمه بیمه نکردن کارگر، معادل 2 تا 10برابر هزینه بیمه کارگری است.

  • شماره تلفن 1420 سازمان تامین اجتماعی برای گزارش تخلف کارگاه هایی است که از بیمه کردن کارگر خودداری می نمایند.
  • نکته مهم دیگر این است که برخی از کارفرماها فکر می نمایند که اگر در آغاز کار با کارگر توافق نمایند که بیمه نگردد و این توافق با رضایت خود کارگر باشد، دیگر مسئله ای وجود ندارد و هزینه بیمه کارگری را پرداخت نمی نمایند؛ در حالی که کاملا اشتباه فکر می نمایند!

    توافق مبنی بر نداشتن بیمه بین کارگر و کارفرما کاملا غیرقانونی و باطل است؛ حتی اگر با رضایت دو طرف باشد.

  • کارفرما باید بداند که اگر کارگر برای بیمه نشدن از او شکایت کند، حتی اگر کارفرما مبلغ حق بیمه را به خود کارگر پرداخته باشد، باز هم محکوم به پرداخت مجدد حق بیمه (هزینه بیمه کارگری) و حتی جریمه آن خواهد شد.
  • خوب است بدانید که کارفرما باید فهرست بیمه هرماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کند و اگر تاخیری در این پرداخت باشد، باید 10درصد جریمه دیرکرد را پرداخت کند.

5- هزینه بیمه کارگری چگونه محاسبه می گردد؟

همانطور که می دانید حق بیمه معادل 30درصد حقوق کارگر است. پرداخت معادل ریالی 23درصد از حقوق کارگر به عنوان حق بیمه بر عهده کارفرما و پرداخت مبلغ معادل 7درصد به جامانده بر عهده کارگر است.

یک فرمول کلی برای این محاسبه وجود دارد:

((تعداد روزهای کار × پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری) × 30درصد= هزینه بیمه کارگری

دقت کنید که نرخ پایه حقوق، حق مسکن و بن کارگری هرسال به صورت رسمی از سوی وزارت کار مشخص و به کارفرما ابلاغ می گردد.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2118

به "آیا کارفرما می تواند کارگر را بیمه نکند؟ ، محاسبه هزینه بیمه کارگری و پاسخ 5 سوال مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کارفرما می تواند کارگر را بیمه نکند؟ ، محاسبه هزینه بیمه کارگری و پاسخ 5 سوال مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید