آشنایی با تالاب هایی زیبا که در جنوب ایران خانه دارند

به گزارش شاتر عکاسی، تالاب های خوزستان جز با ارزشترین جاذبه های طبیعی جنوب کشور هستند و اغلب افراد با شنیدن نام این استان دیدنی به یاد آب و هوایش می افتند. اما حقیقت این است که استان خوزستان جاذبه های فراوان دیگری را نیز برای بازدید گردشگران دارد. تعریف تالاب پیچیدگی های منحصر بفردی دارد و تعریف معین و دقیقی از آن در دسترس نیست. در واقع، تالاب ها مکان هایی با معیناتی ما بین محیط های خشک و دارای آب هستند و آب آن ها ممکن است شور یا شیرین باشد. اما نکته ای که باید راجع به تالاب های خوزستان در نظر گرفت، این است که برای ساکنین اطراف خود امکان امرار معاش به وجود آورده اند. شغل ساکنان شهرها و بخش های مجاور تالاب های این منطقه ماهیگیری، پرورش گاومیش، پرنده نگاری، نی بری و حصیر بافی است. از میان تالاب های خوزستان نام تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم بیش از سایرین به گوش آشنا می آید و چیزی که این شهرت را برای این دو به ارمغان آورده، معینات و موقعیت جغرافیایی آن ها است. به عنوان مثال، هور العظیم به صورت مرز آبی شناخته شده و حدود یک سوم آن در ایران و مابقی آن در کشور عراق است. همچنین، از سایر تالاب های استان خوزستان می توان به تالاب بام دژ، تالاب میانگیران، تالاب بندون، تالاب تمبی و تالاب برم شور اشاره نمود.

آشنایی با تالاب هایی زیبا که در جنوب ایران خانه دارند

تالاب بین المللی شادگان

تالاب بین المللی شادگان از نظر جغرافیایی در جنوب شهر شادگان واقع شده است. بیشترین حجم آب این تالاب زیبا به وسیله رودخانه جراحی تامین می گردد. علاوه بر آن انشعابات رودخانه کارون نیز در تغذیه تالاب نقش بسزایی دارند. همچنین، لازم هست بدانید که گونه های متنوع گیاهی و جانوری این تالاب را به عنوان زیستگاه خود برگزیده اند. علاوه بر آن، تالاب شادگان هر ساله انتظار میزبانی هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی بوده، زیرا ایران نسبت به منطقه زندگی پرندگان مهاجر، گرمسیر محسوب می گردد و بعضی از پرندگان در فصل بهار میهمان ایران خواهند بود. اغلب ساکنین شهرها و روستاهای اطراف تالاب شادگان، عرب زبان بوده و شغل غالب مردم محلی ماهیگیری و یا پرورش گاومیش است. البته به غیر از این دو مورد، مشاغل دیگری همچون کشاورزی و نی بری نیز در منطقه رواج دارند. اگر در فصل زمستان سفری به خوزستان و تالاب شادگان داشته باشید، حتما شانس دیدن گونه های مختلف پرندگان مهاجر را خواهید داشت.

بزرگترین تالاب استان خوزستان

دیدنی ترین و بزرگترین تالاب استان خوزستان، تالاب هورالعظیم نام دارد. این تالاب که در گذشته با نام هورالهویزه نیز شناخته می شد، بیشترین حجم آبش را از رودخانه کرخه و اروند رود می گیرد. تالاب هورالعظیم در محدوده کشورهای ایران و عراق بوده، به صورتی که حدودا یک سوم آن در ایران و دو سوم دیگرش در کشور عراق گسترده شده است. از میان تمام تالاب های دنیا، هورالعظیم تنها موردی است که معیارهای تعریف یک تالاب را به صورت صددرصدی داشته، اما متاسفانه روز به روز از وسعت آن کاسته شده است، به نحوی که شهرهای هم مرز تالاب در حال حاضر چندین کیلومتر با آن فاصله دارند. در گذشته تالاب هورالعظیم همیشه منبع غنی مالی برای ساکنان مجاورش محسوب می شد، اما در زمان کنونی بیشتر روستاهای اطراف آن خالی از سکنه شده اند. کمبود آب ناشی از احداث سد بر روی رودهایی که به این تالاب می رسند، آسیب های جدی به این زیستگاه وارد نموده، اما با این حال هورالعظیم همچون تالاب شادگان همیشه میزبان مهاجران اهل سیبری هست. بزرگترین تالاب استان خوزستان با داشتن بیش از 20 گونه ماهی، شغل ماهیگیری را به حاشیه نشینان خود هدیه داده و همچنین آنان به وسیله پرورش گاومیش نیز روزگار می گذرانند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 478

به "آشنایی با تالاب هایی زیبا که در جنوب ایران خانه دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تالاب هایی زیبا که در جنوب ایران خانه دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید