Genieo موتور جستجویی که محتواهایی را در صفحات وب به ما پیشنهاد میدهد

به گزارش شاتر عکاسی، ایده های مختلفی در حال توسعه هستند که میتواند آینده را تغییر دهند و وبگردی را برای ما بسیار راحتتر کنند مخصوصا با ظهور هوش مصنوعی دقت این ابزارها نیز بیشتر خواهد شد، یکی از ایده های جالب را Genieo ارائه داده است موتور جستجوی محتوای مرتبط که میتواند مرور صفحات وب را برای ما راحتتر کند.

Genieo موتور جستجویی که محتواهایی را در صفحات وب به ما پیشنهاد میدهد

ما تا یک دهه قبل راحت داشتیم زندگی‌مان را می‌کردیم، دو سه تا روزنامه و مجله و یک رادیو، همه منابع اطلاعاتی از دنیای خارج بودند. اما حالا، هر روز صبح وقتی وارد گوگل ریدر می‌شویم، کوهی از اطلاعات، رویمان آوار می‌شود.

اگر کمی حساس باشیم و دوست داشته باشیم در جریان آخرین اخبار و رخدادهای قرار بگیریم، کار خراب می‌شود! آخر چه کسی وقتش را دارد هر روز همه اخبار مورد علاقه‌اش را بخواند، توییت‌های دوستانش را مطالعه کند و به لینک‌های سایت‌های لینک‌پراکن را سر بزند؟

به همین خاطر مدتهاست که روی یک ایده کار می‌شود: موتورهای توصیه مطلب یا Recommendation Engine.

تصور کنید که کسی را استخدام می‌کردید که از همه علایق مطالعاتی شما آگاه است، به او حقوق بپردازید و از او بخواهید، هر روز همه اخبار را بخواند و سرخط مهم‌ترین آنها را در یک صفحه برایتان خلاصه کند. صفحه آغازین یا startpage ای محشری که با یک نگاه به آن اهم مطالب روز دستگیرتان شود. خوب! آرزوی خوبی است که این روزها خیلی‌ها در پی محقق کردن آن هستند.

ما گام نخست برای ساخت چنین صفحاتی را ونقی برداشتیم که که از سایت‌های خبرخوان و صفحات آغازینی مثل iGoogle، My Yahoo!، Netvibes PageFlakes یا Protopage استفاده کردیم، همه این صفحات آغازین خوب بودند، ما می‌توانستیم فید سایت‌هایی که برایمان اهمیت داریم را به آنها بیفزاییم، ویجت‌های مناسب را انتخاب کنیم و اجزای نامناسب این صفحات را حذف کنیم و یک صفحه بسازیم که حاوی مطالب مورد علاقه‌مان باشد.

paper.li هم سایت بسیار جالبی است که لینک‌های توییت‌های دوستان هر کاربر را گردآوری می‌کند و آنها را در قالب یک شبه‌روزنامه منتشر می‌کند. من این سایت را مدتی پیش در همین وبلاگ معرفی کرده بودم.

اما پیداست که چنین صفحات آغازینی آنچنان که باید هوشمند و منعطف نیستند و ما احتیاج به الگوریتم‌ها و نوعی هشو مصنوعی هستند که کار شاق مرور اخبار را برایمان انجام دهد. بی‌شک در سالیان آتی، خیلی‌ها تلاش خود را بر همین مطلب متمرکز خواهند کرد.

اما سایت Genieo سایتی است که با تکیه بر موتور پیچیده توصیه‌ای که دارد، متوجه عادات وب‌گردی و موضوعات مورد علاقه شما می‌شود و یک صفحه آغازین اختصاصی وخصوصی برای شما می‌سازد!

نخست باید به سایت Genieo و یک برنامه را نصب کنید، بعد از شروع کار برنامه، این برنامه سوابق وب‌گردی شما را مطالعه می‌کند و بعد از آن نخستین صفحه آغازین را برای شما می‌سازد. بعد از آن هم این برنامه به صورت مرتب صفحات شما را زیر نظر می‌گیرد، فید سایت‌های مورد علاقه‌تان را پایش می‌کند و این صفحه آغازین را به روز می‌کند.

البته به نظر می‌رسد این موتور جستجو، چندان متوجه زبان فارسی نمی‌شود و صفحه آغازینی که به کاربران ایرانی پیشنهاد می‌کند، چندان مورد توجه نباشد. اما تصور می‌کنم که برای کاربران انگلیسی‌زبان، واقعا صفحه آغازین خوبی باشد.

البته شما می‌توانید خبرهایی که به نظرتان جالب نیستند را مشخص کنید و فید سایت‌هایی که را که دوست ندارید، بلوک کنید.

نکته دیگر این است که کاربران ایرانی به خاطر مسئله تحریم نمی‌توانند از Genieo استفاده کنند که باعث تأسف است.

در آینده باید منتظر موتورهای توصیه‌ای و صفحات آغازین کارآمدتری باشیم.

انتشار: 7 تیر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 3

به "Genieo موتور جستجویی که محتواهایی را در صفحات وب به ما پیشنهاد میدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Genieo موتور جستجویی که محتواهایی را در صفحات وب به ما پیشنهاد میدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید