نکته بهداشتی روز: درباره دردهای رشد

به گزارش شاتر عکاسی، درد رشد یک پدیده شایع دوران کودکی هستند، اما گاهی ممکن است باعث تنش بچه ها و والدینشان شوند.

نکته بهداشتی روز: درباره دردهای رشد

تخمین زده می گردد 50 درصد بچه ها دردهای رشد را در بخشی از زندگی شان تجربه نمایند. اما علیرغم شایع بودن این دردها هنوز رازورمز زیادی آنها را احاطه می نماید.

دردهای رشد دقیقا چیستند؟

دردهای رشد اصطلاحی است که برای توصیف دردها و حساسیت ساق پاها در بچه ها که عموما در شب ها رخ می دهد، به کار می رود.

این دردها معمولا در بچه ها سالم رخ می دهد و به طور معمول آنها از در شب ها یا هنگامی که صبح از خواب برمی خیزند، از این دردها شکایت می نمایند. این پدیده عمدتا به صورت درد معمولا در بخش پایینی ساق پا بروز می نماید و ممکن است پشت زانو هم احساس گردد.

تصور می گردد دلیل این که بچه ها این دردها بیشتر در شب ها حس می نمایند، این باشد که آنها در طول روز حواسشان به چیزهای دیگر پرت است و به این دردها توجهی ندارند. بعلاوه هورمون رشد که بر استخوان ها مؤثر است، در هنگامی که بچه ها خواب هستند، ترشح می گردد. هنگامی که شما در شب ها خواب هستید، استخوان ها بیشتر فعال هستند. این رشد شبانه می تواند خطر دردهای رشد را افزایش دهد.

در مجموع، دلیل دقیق دردهای رشد نامعلوم است. بعضی از آنالیز ها نشان می دهند که این دردها ممکن است در رابطه با استفاده بیش از حد از اعضای بدن باشند، اما در این باره توافق نظری وجود ندارد. بعلاوه باید به توجه داشت که افراد آستانه های درد متفاوتی دارند و این تفاوت ممکن است نقشی در این موضوع داشته باشد که بعضی از بچه ها بیش از دیگران این دردها را حس می نمایند.

چطور دردهای رشد را تسکین دهیم؟

دردهای رشد معمولا به صورت موج هایی بروز می نمایند. دوره هایی است آنها تقریبا هر شب ایجاد می شوند و در پی آن فرد چند ماه هیچ دردی حس نمی نماید. ممکن است سال ها طول بکشد تا این درد نهایتا به طور کامل برطرف گردد و دیگر عود نکند.

اگر کودکتان ناراحت است، می توانید به او مسکن های معمول بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن بدهید. ماساژملایم منطقه هم سودمند است. نکته مهم دیگر این است که ضرورتی ندارد کودکتن به دلیل دردهای رشد فعالیت جسمی را کنار بگذارد و همیشهاستراحت کند.

دادن ایبوپروفن که علاوه بر ضد درد بودن دارای خواص ضد التهابی است، به همراه به کار بردن کمپرس گرم در محل درد هم یاری نماینده است.

در چه مواقعی باید با دکتر تماس گرفت؟

اگر کودک شما از جهات دیگر سالم است، اما گاهگاهی احساس درد می نماید، فقط تسکین دادن درد او با گرما و ایبوپروفن در خانه کافی است. هر کودکی ممکن است به طور گاهگاهی دوره هایی از درد داشته باشد که نهایتا خاموش می گردد. اما اگر درد مداوم باشد یا واقعا کودک را ازار دهد، باید او را به نزد متخصص بیماری های بچه ها برد تا احیانا درد او دلیل های دیگری نداشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 2215

به "نکته بهداشتی روز: درباره دردهای رشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکته بهداشتی روز: درباره دردهای رشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید