مخترع تلویزیون چه کسی است؟

به گزارش شاتر عکاسی، خبرنگاران | سرویس تکنولوژی - تلویزیون از دو کلمه گرفته شده که معنای دیدن و فاصله های دور را می دهد و در اصطلاح عام تلویزیون به معنای دیدن هر چیز از فاصله های دور می باشد. تلویزیون برای بار اول به گونه سیاه سفید و بی صدا ساخته شده بود، اما به مرور زمان دانشمندان جدیدتری تغیرات زیادی در آن ایجاد کردند.

مخترع تلویزیون چه کسی است؟

داستان اختراع تلویزیون

اختراع تلویزیون از طریق تنها یک نفر انجام نگرفت؛ ولی آنکس که این اختراع را کامل و قابل استفاده نمود، شخصی به نام جان لاجی برد (John Logie Baird) بود. جان لاجی برد روز سیزدهم اوت 1888 در هلنسبرگ واقع در نزدیکی کلاسگو در کشور اسکاتلند به جهان آمد. پدر او یک کشیش تحصیل نموده بود ولی در فقر به سر می برد. لاجی دی هنگام تحصیل در مدرسه به حدی از خود هوش نشان داد که حتی در 12 سالگی به یاری همکلاسانش یک خط تلفن به وجود آورد .

او پس از خاتمه تحصیلات متوسطه در دانشگاه کلاسگو مشغول تحصیل گشت و علی رغم آن که از سلامتی برخوردار نبود یاری مهندس شد و در 16 سالگی با حقوق 30 شیلینگ در هفته، در یک شرکت الکترونیک مشغول کار گشت. پس از خاتمه جنگ جهانی اول او آغاز به فراوری جوراب نمود و از این راه حدود 16000 پوند تحصیل می کرد. بعد از آن او کارگاه کوچکی برای فراوری مربا و سس افتتاح کرد ولی به علت آنکه این اقلام زیاد مصرف نداشت کارگاه خود را تعطیل کرد .

به سال 1923 در موقعی که از عمرش 34 سال می گذشت به لندن مراجعت کرد و تصمیم گرفت به هر قیمت که شده اختراع تلویزیون خود را تکمیل کند. برای این منظور یک قفسه قدیمی چای را که یک جعبه مقوایی مخصوص بسته بندی کلاه در آن بود تهیه کرد و یک دیسک مدور در ان ایجاد نمود. سپس از یک سمساری یک موتور الکتریکی خرید و دیسک مدور را که جندین سوراخ در آن ایجاد نموده بود در آن نصب کرد. وقتی که دیسک را به گردش در آورد جسمی که به آن نور می تابیدند به صورت نقطه های نورانی ظاهر می گشت او انواع و اقسام وسایل دیگر از قبیل لامپ پرتو افکنی و سلول سلینیوم و لامپ نئون و سوپاپ های رادیو و…..را به کار گرفت و برای دریافت انتقال علائم به تعدیلات زیادی دست زد. پایان کوشش های مستمر او در بهار 1924 ثمر داد و او توانست سایه صلیب مالتیس را تا قاصله سه یارد منعکس کند .

متاسفانه در این زمان برد پول کافی برای ادامه دادن به آزمایش های خود را در اختیار نداشت. برای دریافت یاری در روزنامه اعلانی چاپ کرد. در نتیجه این اعلانات او توانست مقداری پول فراهم آورد. به سال 1925 پسر یک مغازه دار به نام گوردون سلفریتس به ملاقاتش آمد و مقداری پول به او داد. برد تلویزیون خود را برای او به کار انداخت. تصاویر درهم و برهم به روی پرده ظاهر گشت. در دوم اکتبر 1925 برد برای انتقال تصاویر روی پرده دستگاه دیگری ساخت. وقتی که آپارات را به کار انداخت از نتیجه ای که حاصل شد تعجب کرد زیرا حالا دیگر تمامی تصاویر به طور کامل و بدون نقص به روی پرده ظاهر گشتند. در ژانویه 1925 برد با موفقیت نخستین نمایش تلویزیونی خود را نشان داد .

برد تحقیقات مربوط به تلویزیون را در سراسر زندگی خود ادامه داد و علی رغم آن که بیمار بود و از بی پولی رنج می برد کوشش خود را روی تلویزیون رنگی خود حتی تا سال 1945 ادامه داد. پایان بی آنکه از نظر مادی از کوشش های مستمر خود سودی ببرد در سال 1946 در اثر انفولانزای شدید در گذشت. اگر چه بعد از مرگ از او تجلیل های زیادی به عمل آمد ولی چه فایده که او در طول عمر خود در فقر زیست و تا زنده بود کسی قدر کار مهمی را که او انجام داده بود ندانست و به آن اعتنایی نکرد.

منبع: وبلاگ سیب شیرین

منبع: setare.com
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1612

به "مخترع تلویزیون چه کسی است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مخترع تلویزیون چه کسی است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخترع تلویزیون چه کسی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید