صنایع دستی شهرهای جنوبی ایران در سفر

به گزارش شاتر عکاسی، ایران کشوری گسترده با تنوع حیرت انگیزی از فرهنگ، هنر، آشپزی و به خصوص صنایع دستی است. بعد از معرفی جاذبه های گردشگری نمک آبرود، می خواهیم سری به جنوب ایران بزنیم. سفر به هر قسمت از ایران تجربیات مختلفی را برای شما رقم می زند. استان های شمالی ایران با جنوب بسیار متفاوت هستند، مناطق غربی این کشور مشاهده با شرق تفاوت دارند، آنچه می بینید نشان از فرهنگی چند پاره است. هر منطقه از ایران جاذبه های طبیعی و فرهنگی زیادی برای ارائه دارد. با این حال، اگر قصد سفر به شهرهای جنوبی ایران و حوزه خلیج فارس را دارید، آشنایی با صنایع دستی این منطقه ایده بسیار خوبی خواهد بود. در اینجا لیستی از آنچه هنرمندان محلی شهرهای جنوبی ایران در قالب صنایع دستی ارائه می نمایند را آورده ایم، هر یک از این هنرهای دست ساز می توانند به سادگی هر گردشگری را برای خریدشان تحریک نمایند!

صنایع دستی شهرهای جنوبی ایران در سفر

از سفر با تورهای تابستانی کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

سی سی بافی در هرمز، هنر بافندگی الیاف درختان نخل

به هنگام اجاره ویلا و سوئیت در جزیره هرمز، در نظر داشته باشید که یکی از دل خوشی های سفر به هرمز این است که ببینیم مردم محلی از هرچه طبیعت برایشان فراهم می کند، استفاده می نمایند، خصوصاً بخش هایی از درختان نخل که شاید در نگاه اول برای همه ما بی فایده به نظر برسند. یک هنر بسیار قدیمی در شهر هرمز، سی سی بافی نام دارد که به بافتن الیاف درخت نخل خرما اشاره دارد که به فراوری وسایلی مانند سبد، زیرانداز و حتی جعبه های نگهداری تخم مرغ منجر می گردد.

کَپوبافی در اهواز، سبدهای ساخته شده از برگ درختان نخل

کپوبافی، بافتن برگ های درختان نخل و گیاه دیگری به نام کَتراک که در حاشیه رودخانه ها در مناطق گرمسیری رشد می نماید در هنر ساخت سبد استفاده می شوند. این سبدهای کپو معمولاً با اشکال هندسی ایجاد شده توسط نخ های رنگارنگ تزئین شده اند. این سبدها معمولاً برای نگه داشتن نان یا وسایل خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً یک دستمال گرد در بالای سبد بافته شده است تا باز کردن آن راحت تر باشد. کپوبافی همچنین برای ساخت گلدان و ظروف میوه استفاده می گردد.

گلاباتون دوزی در قشم، گلدوزی های دست ساز تزئینی

اگر می خواهید بهترین نمونه های صنایع دستی جنوب ایران را ببینید، به بعضی از بازارهای محلی جزیره قشم مراجعه کنید که پارچه های گلاباتون دوزی را به فروش می رسانند. تزئینات شگفت انگیز و زیبای روی پارچه که از نخ های سفید، نقره ای یا طلایی که به شکل های پیچیده گیاهان به وجود می آیند. از این پارچه ها برای تزئین لباس های سنتی زنان، کوسن ها، دیوار آویزها و حتی پشتی استفاده می گردد. گلاباتون دوزی هنری است که عمدتاً در تسخیر زنان محلی جنوب ایران است و نقش مهمی در اقتصاد خانواده های ساکن شهر قشم دارد. همچنین این صنایع دستی، یک سرگرمی بسیار محبوب برای دختران جوان محسوب می گردد. می توانید پس از اجاره ویلا، سوئیت و اقامتگاه بوم گردی در قشم، به تفریح و خوش گذرانی در این جزیره زیبا بپردازید.

حصیر بافی در بوشهر، بافت نی های نازک در میان تارهای نخ پنبه ای

قدم زدن در میان مغازه های سوغات فروشی در بوشهر و بازارچه های صنایع دستی آن، به معنای قدم زدن در یک خیابان بزرگ به معنای شناخت تاریخ و فرهنگ منطقه است. به بازار حصیر بافی بروید و با هنر باستانی جنوب ایران آشنا شوید. حصیر نوعی نی است و از برگ درختان نخل ساخته می گردد. حصیر بافی که به عنوان مشهورترین نمونه صنایع دستی جنوب ایران شناخته می گردد، بیشتر توسط دختران و زنان محلی استان بوشهر انجام می گردد. علاوه بر برگ نی هایی که در نزدیکی باتلاق ها یافت می شوند، عناصر دیگری برای ساختن حصیر هستند. نه تنها از آن به عنوان نوعی تشک جهت خوابیدن استفاده می گردد، برای ساخت سبد، ظروف، وسایل تزئینی نیز کاربرد دارد.

سفالگری در کیش، دومین صنایع دستی قدیمی دنیا

سفال دومین صنایع دستی دنیا پس از بافتن سبد است و یکی از مهم ترین صنایع دستی جنوب ایران به ویژه در جزیره کیش را به وجود می آورد. منحصر به فردترین نوع سفال ایرانی، جهله نام دارد که نوعی پارچ است که برای خنک نگه داشتن آب در هوای گرم شهرهای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب اینکه شکل این پارچ ها از زمان های قدیم تغییر نکرده است؛ بنابراین با قدم در بازارهای کیش می توانید مجموعه گسترده ای از انواع سفال را در این جزیره توریستی مشاهده و خریداری کنید. برای سفر جذاب به جزیره کیش، می توانید اجاره ویلا ساحلی کیش را از سایت شب انجام دهید و خیال خود را از اقامتی امن و با کیفیت راحت کنید.

منبع: مجله سفر
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 718

به "صنایع دستی شهرهای جنوبی ایران در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی شهرهای جنوبی ایران در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید