توسل به نهایت (Appeal to Extremes) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (34)

به گزارش شاتر عکاسی، تعریف: مغلطه توسل به نهایت موقعی پیش می آید که گوینده با اشاره به حد نهایی یک استدلال منطقی سعی کند آن را مضحک جلوه دهد.

توسل به نهایت (Appeal to Extremes) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (34)

معادل انگلیسی: Appeal to Extremes

الگوی منطقی:

اگر X صحیح است، پس Y نیز باید صحیح باشد (Y حد نهایی X است).

مثال 1:

امکان نداره دخترای پیش آهنگ در عرض یک ساعت اون همه شیرینی فروخته باشن. اگه تونسته باشن همچین کاری بکنن، یعنی در عرض یک ساعت 500 دلار درآوردن. اگه ساعت کاری را 8 ساعت در روز حساب کنیم، یعنی در عرض یک سال می تونن بالای یک میلیون پول دربیارن. این مبلغ از حقوق بیشتر وکلا، دکترها و تاجرای پیروز بیشتره.

توضیح: دخترهای پیش آهنگ فقط یک ساعت کار کردند، نه 40 ساعت در هفته و در طول یک سال. اشاره به حد نهایی سناریو به نتیجه ای مضحک ختم می شود: این که دخترهای پیش آهنگ جزو پردرآمدترین اقشار جامعه هستند. همچنین لازم به ذکر است که دخترهای پیش آهنگ به صورت گروهی کار می کنند، نه انفرادی.

مثال 2:

فرمان خدا رو فراموش نکن: نباید کسی را به قتل برسانید. اگه با خمیردندون خوشبوکننده دندوناتو مسواک بزنی، 99.9٪ میکرب هایی که باعث بدبود شدن دهن می شن از بین می رن. جهنم خوش بگذره.

توضیح: بعید می دانم خدا به هنگام صدور فرمان مذکور میکرب های داخل دهان هم مدنظرش بوده باشند، ولی اگر اینطور باشد، خدا از سر تقصیرات ما (یا حداقل کسانی که دهان خوش بو دارند) بگذرد.

استثنا: این مغلطه سوءاستفاده از یکی از برجسته ترین تکنیک های استدلال و متقاعدسازی ست: reduction ad absurdium یا تعلیق به محال. تفاوت بینشان این است که هدف تعلیق به محال نشان دادن ناممکن بودن یا مضحک بودن استدلال مطرح شده است، ولی مغلطه توسل به نهایت سعی دارد ناممکن بودن یا مضحک بودن یک استدلال منطقی مطرح شده را نشان دهد، ولی خودش مضحک از آب درمی آید.

در ادامه مثالی از استدلالی آورده شده است که با استفاده از تکنیک تعلیق به محال ناممکن/مضحک بودن آن نشان داده شده است:

تونی گنده بک: هرچی بیشتر ورزش کنی، قوی تر می شی.

ند باهوش: اگه کسی بی وقفه ورزش کنه، تهش می میره. بدن آدم از یه حدی بیشتر نمی تونه فشار ورزش رو تحمل کنه.

راهنمایی: مردم اغلب حرف های احمقانه می زنند. بعضی اوقات آدم وسوسه می شود مضحک بودن عمقی استدلال شان را بزند توی صورت شان، ولی یادتان باشد در بیشتر مواقع دیپلماسی از ضایع کردن طرف مقابل نتیجه بهتری دارد. خصوصاً اگر طرف مقابل همسرتان باشد و شما هم با خوابیدن روی کاناپه میانه خوبی نداشته باشید.

منابع:

مغلطه ای رایج در اینترنت. منبع آکادمیک برای آن یافت نشد.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 239

به "توسل به نهایت (Appeal to Extremes) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (34)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسل به نهایت (Appeal to Extremes) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (34)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید