از معاهده هوانوردی بین المللی کشوری چه می دانید؟

به گزارش شاتر عکاسی، با معاهده هوانوردی بین المللی کشوری آشنا شوید

سازمان بین المللی هوانوردی کشور که با نام International Civil Aviation Organization در سراسر جهان شناخته می گردد، در تاریخ 7 دسامبر 1944 شکل گرفته است. این سازمان فعالیت خود را با تصویب قوانینی ناظر بر حمل و نقل هوایی در سراسر جهان شروع کرده است و با امضای پیمان شیکاگو به رسمیت شناخته شده است. پیمان شیکاگو که تحت عنوان معاهده هوانوردی بین المللی کشوری نیز شناخته می گردد، قوانین جهانی را وضع کرده است و تمام کشورهای جهان با پیوستن به این معاهده، به صورت داوطلبانه پذیرفته اند تا از این قوانین پیروی کرده و در این معاهده دخیل گردند.

از معاهده هوانوردی بین المللی کشوری چه می دانید؟

با خبرنگاران سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و رزرو هتل همراه باشید تا با جزئیات بیشتری در مورد معاهده هوانوردی بین المللی کشوری آشنا شوید و با کسب اطلاعات لازم در این خصوص، اطلاعات گردشگری خود را تکمیل نمایید.

مقر سازمان بین المللی هوانوردی کشور

سازمان بین المللی هوانوردی کشور که در واقع بر اساس معاهده هوانوردی بین المللی کشوری شکل گرفته است، تمامی کشورها را در خود سهیم کرده است و اما مقر اصلی آن در مونترال کانادا بوده و بعضا به صورت موقتی در بعضی کشورهای دیگر برگزار می گردد. معاهده هوانوردی بین المللی کشوری دارای 96 ماده می باشد و به صورت کلی بر حقوق هوانوردی کشورهای مختلف و حق دولت ها بر کنترل و تصمیم گیری در مورد هواپیماها نظارت دارد. البته خود سازمان بین المللی هوانوردی کشور که با نام اختصاری ایکائو نیز شناخته می گردد، عامل اصلی تصمیم گیری ها می باشد ولی 33 نماینده از کشورهای دیگر که به عنوان اعضای ایکائو شناخته می شوند نیز، حق دخالت و بحث در این تصمیم گیری ها را دارند.

آزادی های وضع شده در معاهده هوانوردی بین المللی کشوری

معاهده هوانوردی بین المللی کشوری ، آزادی هایی را برای کشورهای مختلف و دولت هر کشور وضع کرده است و هر کشوری موظف است تا در محدوده اختیارات و آزادی های خود عمل کند. به طور کلی معاهده هوانوردی بین المللی کشوری اعلام می نماید که هر کشوری آزاد است تا در محدوده مرزهای خود، فعالیت های هوایی انجام دهد، مگر آن که در 7 مورد زیر به توافق رسیده باشد. این 7 بند از معاهده هوانوردی بین المللی کشوری که مربوط به حقوق بین المللی هستند عبارتند از:

  • هواپیمای یک کشور، تنها در صورتی می تواند وارد مرز کشور بیگانه گردد که حق فرود نداشته باشد.
  • هواپیمای یک کشور، تنها در صورتی می تواند وارد مرز کشور بیگانه شده و در آن فرود یابد، که فرود آن تنها برای سوخت گیری و تعمیرات هواپیمای مورد نظر باشد.
  • هواپیمای مورد نظر بتواند نسبت به حمل مسافر و بار از کشور خود به کشور طرف قرارداد اقدام نماید.
  • اجازه جا به جایی بار و مسافر از کشور طرف قرارداد به کشور دارنده هواپیما
  • اجازه جا به جا نمودن بار، سوار کردن مسافر و حمل محموله های پستی در بین کشورهای مختلف
  • اجازه جا به جا نمودن بار، سوار کردن مسافر و حمل محموله های پستی در بین دو کشور مختلف که نه دارنده هواپیما هستند و نه کشور طرف قرار داد.
  • اجازه بارگیری و سوار کردن مسافر در کشوری جداگانه و غیر وابسته به کشور مالک هواپیما

اهداف اصلی معاهده هوانوردی بین المللی کشوری

این معاهده به منظور نظارت بر حق و حقوق خطوط هوایی و هوانوردی در کل دنیا شکل گرفته است و یکی از مهم ترین اهداف آن، فراهم نمودن بستری ایمن و سالم برای رشد و پیشرفت سازمان هواپیمایی کشورهای مختلف دنیا می باشد. همچنین این سازمان به دنبال ایجاد شرایطی مناسب جهت فراوری هواپیما به منظور انجام فعالیت های صلح جویانه می باشد و همیشه در کوشش است تا از پروژه های صلح آمیز هوایی حمایت نماید.

همان طور که می دانید، مهم ترین هدف خطوط هوایی و سازمان های هوانوردی کشورهای مختلف، دست یابی به بالاترین امنیت و رفاه در حمل مسافر و محموله های پستی می باشد تا افراد در بهترین شرایط رفاهی و با بالاترین امنیت ممکن به مقصد مورد نظرشان برسند و یا محموله های مورد نظر با تضمین کامل در مقصد فرود آیند. معاهده هوانوردی بین المللی کشوری ، بر تمام خطوط هوایی کشورهای مختلف نظارت داشته و اقداماتی را در جهت بهبود کارایی و کیفیت آن ها انجام می دهد.

معاهده هوانوردی بین المللی کشوری همچنین در کوشش است تا با تمامی تبعیض های اعمال شده در مورد کشورهای مختلف مبارزه کند و از تمامی خطوط هوایی موجود دنیا به صورت یکسان حمایت و پشتیبانی نماید.

گفتنی است که سازمان بین المللی هوانوردی کشور، اهداف جزئی تری را نیز برای سال های 2005 تا 2010 در نظر گرفته است که از میان آن ها می توان، به بالا بردن امنیت پرواز، حفاظت از محیط زیست، بهبود عملکرد کلی هواپیماها و استمرار بخشیدن به عملیات صلح جویانه هوایی در سراسر دنیا اشاره نمود.

منبع: سفرمی
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 968

به "از معاهده هوانوردی بین المللی کشوری چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از معاهده هوانوردی بین المللی کشوری چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید