افتتاح سامانه ثبت ایده های استارت آپی شتابدهنده گردشگری سی سو تک

به گزارش شاتر عکاسی، در مراسم افتتاحیه سامانه ثبت ایده های استارت آپی شتابدهنده گردشگری سی سو تک از سامانه allamehtech.com که به سامانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری متصل است، رونمایی شد.

افتتاح سامانه ثبت ایده های استارت آپی شتابدهنده گردشگری سی سو تک

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا قلی نژاد، معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه دیروز 4 دی ماه در این مراسم که در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید، گفت: اگر بخواهیم نقشه توپوگرافی کارآفرینی دوره های مختلف را ترسیم کنیم کشور ما فراز و نشیب های بسیاری را طی نموده است.

او با بیان این نکته که در گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تمایلی به وارد کردن کسب و کار ها نداشتند گفت: این رویکرد در سال های اخیر تغییر پیدا نموده است و امروز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان نهاد متولی این رویکرد درسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

قلی نژاد با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری گفت: جلسات متعددی برای شناسایی و رفع مسائل و موانع برگزار گردید که یکی از دغدغه های مورد بحث در این جلسات، مجوز ها بودند.

او در ادامه از تشکیل کمیته ای با حضور گروه های مختلف دولتی و غیر دولتی برای تنظیم شیوه نامه اطلاع داد و بر لزوم تهیه مرامنامه ای در این خصوص تاکید نمود.

او با اشاره به به بحران آب و خالی شدن روستاها از سکنه، توجه جدی به گردشگری و رونق این صنعت را بهترین راهکار برای عبور از این دوران حساس دانست و گفت: با تکیه به میراث طبیعی ، تاریخی و فرهنگی کشور و استفاده از پتانسیل های موجود در زمینه صنایع دستی و گردشگری می توان به رونق کسب و کار و اقتصاد و جلوگیری از مهاجرت ها یاری کرد.

در ادامه مراسم سید محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: این معاونت با نگاه تبدیل فرصت های فناوری برای حل مسائل و فراوری ثروت در کشور کار خود را شروع کرد.

او با بیان این نکته که دانش و فناوری باید پاسخگو و حل نماینده معضلات و مسائل در کشور باشد، گفت: بسیاری از معضلات توسط نهادهای دولتی قابل حل نیستند و برای رفع کردن آنها احتیاج به استفاده از پتانسیل موجود در آحاد جامعه است.

او در همین راستا به شکل گیری مراکز دانش بنیان در دانشگاه ها اشاره نمود و گفت: در حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی ، فرهنگ و هنر با دانشگاه های زیربط ارتباط گرفته شد و به صورت عملیاتی اقدامات لازم انجام تا در قالب استارتاپ ها به موضوعات مختلف در کشور پرداخته گردد.

نیری مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی را یمی از نمونه های موفق حوزه علوم انسانی و اجتماعی دانست و گفت: اینگونه مراکز می توانند با تسهیل فرایندها و ایجاد اعتماد باری را از دوش دولت بردارند.

او یکی از کارنمودهای این مراکز را ایجاد روش های جدید برای مجوز دهی در حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دانست و در ادامه به تشریح تفاوت های شرکت های خلاق با شرکت های دانش بنیان و برنامه های حمایتی از آنها پرداخت.

سعید اوحدی ، رییس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در ادامه مراسم به آنالیز اهمیت استارتاپ ها پرداخت و بر لزوم وجود پشتوانه علمی و مطالعاتی در این زمینه تاکید نمود.

او در ادامه به مقایسه نقش گردشگری بر اقتصاد جهان و ایران پرداخت و گفت: اهمیت گردشگری در جهان از حدود 2 دهه پیش به صورت جدی مطرح شد چرا که گردشگری نه تنها باعث رونق اقتصادی می گردد بلکه تعامل فرهنگ ها را نیز به دنبال دارد.

او گفت: امروز گردشگری در جهان به عنوان صنعت پیشگام در فراوری اشتغال، گردش مالی و توزیع عادلانه ثروت مطرح است.

اوحدی اضافه کرد: اگر استارتاپ ها بخواهند در حوزه گردشگری فعال باشند باید نقش این صنعت را در جهانی امروز بشناسند.

او با اشاره به جاذبه های گردشگری ایران و حتی تهران بر لزوم آشنایی شهروندان و استارتاپ ها با این جاذبه ها تاکید نمود.

او در ادامه با انتقاد از وضعیت نامناسب زیر ساخت ها گردشگری در کشور گفت: ایران در حوزه زیر ساخت از بین 141 کشور رتبه 118 را داراست و این رقم در زمینه هتل ها 119 است.

رییس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در انتها سخنان خود نسبت به هرگونه همکاری و حمایتی از استارتاپ ها اعلام آمادگی کرد .

قاضی نوری، رییس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی نیز با تاکید بر اهمیت توجه به حزوه علوم انسانی و علوم اجتماعی گفت: تقریبا بیش از نیمی از فارغ التحصیلان و دانشجویان از حوزه علوم انسانی هستند و مدام شاهد گلایه هایی مبنی بر نبود شغل مناسب در این زمینه هستیم.

او با بیان این نکته که همواره کوشش شده مسایل به شیوه مهندسی حل شوند گفت: در واقع همواره به مسایل اجتماعی و انسانی ، نگاهی مهندسی شده و به ابعاد اجتماعی و فرهنگی بی توجهی شده است.

قاضی نوری اضافه کرد: همواره استارتاپ ها در زمینه های فنی فعالیت می کردند در حالی که راهکار بسیاری از مسایل را باید در علوم انسانی و اجتماعی پیدا کرد.

او تاکید نمود: برای این که علوم انسانی و اجتماعی بتوانند به حل مسایل کشور یاری نمایند باید بستر هنر، فناوری اطلاعات و فنی وجود داشته باشد.

به گفته او، دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاه دولتی تهران است که به حوزه گردشگری و هتلداری نگاهی آکادمیک دارد.

او در ادامه به معرفی 4 شتابدهنده این مرکز شامل فناوری مالی، عمومی ، کودک و گردشگری پرداخت و گفت: باید پژوهش های واقعی برای مسایل گردشگری انجام گردد، پژوهش هایی فراتر از انتها نامه هایی طرفا برای اخذ مدرک.

او اضافه کرد: استارتاپ ها می توانند مزیت های کشور را شناسایی نموده و در این زمینه کار نمایند و ما در حوزه گردشگری به صدها استارتاپ احتیاج داریم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 122

به "افتتاح سامانه ثبت ایده های استارت آپی شتابدهنده گردشگری سی سو تک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح سامانه ثبت ایده های استارت آپی شتابدهنده گردشگری سی سو تک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید