3درصد باغات پسته کشور در دامغان است، ضرورت تغییر رویه درفروش پسته

به گزارش شاتر عکاسی، به گزارش خبرنگاران، محمدعلی طهماسبی ظهر دوشنبه در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی پسته در دامغان ضمن بیان اینکه 460 هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که 90 درصد آن ها معادل 415هزار هکتار بارور است، بیان نمود: سهم دامغان از این میزان 12 هزار و 600 هکتار است که میانگین برداشت محصول از این اراضی یک تن و 300 کیلوگرم در هر هکتار است.

3درصد باغات پسته کشور در دامغان است، ضرورت تغییر رویه درفروش پسته

وی بابیان اینکه سیاست های وزارت کشاورزی افزایش بهره وری است، اضافه کرد: باید به جای افزایش سطح کشت، بهره وری و کیفیت برداشت پسته در باغات دامغان و سراسر کشور افزایش یابد تا شاهد میانگین برداشت 11 هزار تن در هکتار باشیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه استان سمنان با 20 هزار هکتار باغ پسته سهم نسبتاً خوبی در فراوری این محصول دارد، بیان نمود: باید با ارتقای روش های کشاورزی به فکر افزایش بهره وری در سطح کشت باشیم چراکه ازلحاظ کیفی محصول فراوریی دامغان در سطح کشور پیشتاز است.

ضرورت فراوری پسته با روش های علمی

طهماسبی در ادامه به سه مشکل اساسی پسته کاران شامل کمبود آب، بازار فروش و غفلت از پسته کاری علمی و مشاوره با کارشناسان اشاره نمود و گفت: تغییر اقلیم آب و هوایی باعث گردیده تا شاهد کاهش 24درصدی بارش از سال گذشته تا سال جاری باشیم لذا به اجبار باید به سمت افزایش بهره وری مصرف آب حرکت کنیم و در این راه ارتقای 85 درصدی آبیاری نوین در سطوح کشاورزی کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی هدف گذاری گردیده است.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که وزارتخانه بر آن تأکید دارد پسته کاری بر مبنای متدهای علمی است که تکیه بر آن می تواند مشکلاتی مانند باردهی و هم پوشانی در فراوری پسته را برطرف کند لذا امروز بسیاری از کشاورزان و فراوریکنندگان پسته از مشاوره علمی در فراوریاتشان بهره نمی گیرند حال آنکه غفلت از کشاورزی نوین مشکلاتی عدیده را در بر دارد.

معاون وزیر کشاورزی درباره سومین مشکل پسته کاران شامل بازار فروش نیز گفت: جایگزینی فرآیندهای عرضه پسته اولویت وزارتخانه است که طی آن به دنبال تغییر روش های سنتی عرضه به سمت روش های نوین هستیم که دارای مزیت های بیشتری نسبت به گذشته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 31

به "3درصد باغات پسته کشور در دامغان است، ضرورت تغییر رویه درفروش پسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3درصد باغات پسته کشور در دامغان است، ضرورت تغییر رویه درفروش پسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید