کارشناس عراقی: واشنگتن 6 میلیارد دلار تجارت سالیانه با عراق را قربانی تحریم نمی کند

به گزارش شاتر عکاسی، یک کارشناس عراق با بعید دانستن اقدام واشنگتن در تحریم بغداد، اظهار داشت که متضرر نخست این تحریم خود آمریکا خواهد بود.

کارشناس عراقی: واشنگتن 6 میلیارد دلار تجارت سالیانه با عراق را قربانی تحریم نمی کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، صالح الهماش کارشناس اقتصادی عراقی، تحریم های احتاقتصادی تحمیلی و یکجانبه آمریکا علیه عراق را کم اهمیت نشان داد و بعید دانست که واشنگتن از 6 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری سالیانه با عراق و 100 هزار شغل کارمندانش در شرکت های نفتی صرف نظر کند.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه شرح داد: تحریم هایی که آمریکا از آن علیه عراق یاد می نماید، در صورت تحمیل یکجانبه خواهد بود و بین المللی نیست و این به معنای کم بودن میزان خسارات وارده است و پیامدهای آن به شدت تحریم های بین المللی که در سال 1991 علیه عراق اعمال شد، نیست.

الهماش اضافه نمود: اما آمریکا سالیانه 6 میلیارد دلار تبادل تجاری با عراق دارد و بیش از 100 هزار فرصت شغلی در شرکت های نفتی را به خود اختصاص داده لذا بعید است که با اعمال تحریم، این منافع خود را قربانی کند. اما ممکن است واشنگتن به عقب نشینی نیروهایش در قبال حفظ منافع اقتصادی خود رضایت دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: متضرر نخست از تحریم های آمریکا علیه عراق، خود واشنگتن است و آمریکا به خوبی می داند، پس از خروجش از بازار عراق، جایگزین برای او وجود دارد و تنها منتظر عقب نشینی واشنگتن از بخش نفتی عراق است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به مصوبه روز یکشنبه (15 دی ماه) مجلس عراق درباره خروج نیروهای خارجی از این کشور به اعمال تحریم شدید علیه بغداد تهدید کرد.

هرچند که دیروز (سه شنبه) مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اقدام مقام های ارشد کشورش برای تنظیم پیش نویس تحریم های اقتصادی احتاقتصادی علیه عراق در پی این تهدید ترامپ را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر تصمیمی برای تحرمی عراق وجود ندارد و این کشور، همپیمان آمریکاست و گزینه های دیپلماتیک هنوز موجود است.

این تهدید ترامپ از سوی بغداد بی پاسخ نماند و مشاور اقتصادی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، این تهدید آمریکا را در راستای جنگ روانی خواند و گفت: حتی اگر این تهدیدها عملی گردد، عراق با پیوستن به ائتلاف بین المللی ایران، چین و روسیه آن را جبران می نماید.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 711

به "کارشناس عراقی: واشنگتن 6 میلیارد دلار تجارت سالیانه با عراق را قربانی تحریم نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس عراقی: واشنگتن 6 میلیارد دلار تجارت سالیانه با عراق را قربانی تحریم نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید