نقش منیزیم در بیش از 300 واکنش آنزیمی بدن

به گزارش شاتر عکاسی، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد ضرورت تامین منیزیم مورد احتیاج بدن انسان به بیان توضیحاتی پرداخت.

نقش منیزیم در بیش از 300 واکنش آنزیمی بدن

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: منیزیم یک ماده معدنی مهم است که در بیشتر واکنش های بدن انسان نقش دارد و کمبود آن عوارضی را در پی خواهد داشت. منیزیم در بیش از 300 واکنش آنزیمی بدن انسان، نقش مکمل دارد. این واکنش ها در ساخت پروتئین ها، انقباض عضلات، عملکرد سیستم عصبی، کنترل قند و فشار خون و فراوری انرژی سلولی کاربرد دارند. بعلاوه وجود منیزیم برای تنفس سلولی ضروری و مهم است.

او در ادامه اضافه کرد: از دیگر کاربرد های منیزیم در بدن می توان به ساخت و حفظ سلامت استخوان ها، راهنمایی پیغام های عصبی و تنظیم ضربان قلب اشاره نمود. از منیزیم به اسم ماده کنترل نماینده متابولیسم گلوکز در بدن یاد می نمایند؛ بنابراین برای افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است.

اولیایی درباره علائم کمبود منیزیم اعلام کرد: یکی از علائم کاهش منیزیم، اختلال در شنوایی و شنیدن صدای زنگ های مکرر در گوش است. گرفتگی یا لرزش عضلات از دیگر علائم کمبود این ماده معدنی محسوب می گردد که این موضوع در افراد ورزشکار از اهمیت بیشتری برخوردار است. در صورتی که زیاد دچار گرفتگی عضلانی می شوید، اندازه منیزیم بدن خود را مورد آنالیز قرار دهید.

اولیایی گفت: از دیگر علائم کمبود منیزیم می توان به افسردگی اشاره نمود. ارتباط بین سطوح پایین منیزیم و ابتلا به افسردگی ثابت شده است. اگر بدون هیچ دلیلی احساس افسردگی، بی حالی و زودرنجی دارید؛ می تواند ناشی از مسائل تغذیه ای و کمبود منیزیم باشد. از دیگر عوارض کمبود منیزیوم، عملکرد غیرطبیعی مغز است. در واقع سطوح پایین این ماده معدنی و تاثیر آن بر عضلات؛ عضله قلب را هم با اختلال رو به رو می نماید.

او در ادامه عنوان نمود: منیزیم ناکافی می تواند شرایط را برای ایجاد سنگ های کلیوی فراهم کند. در واقع این ماده معدنی مانع تشکیل سنگ کلیه می گردد. کاهش اشتها، حالت تهوع، احساس خستگی و ضعف و حس سوزن سوزن شدن دست و پا از دیگر علائم اولیه کمبود منیزیم به تعداد می فرایند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: جذب منیزیم در روده افراد مبتلا به مسائل گوارشی مثل بیماری التهاب روده یا کیسه صفرا، کاهش پیدا می نماید. بعلاوه افراد مبتلا به دیابت نوع 2، معتاد به الکل و سالمند بیشتر از دیگران در معرض کمبود منیزیوم هستند. باید به این نکته توجه داشت که تحقیقات زیادی در مورد کنترل بسیاری از بیماری ها مثل فشار خون، قند در بیماران دیابتی، سردرد های میگرنی و بیماری های قلبی به واسطه ماده معدنی منیزیم اجرا شده است. تامین منیزیم به وسیله موادغذایی یا مکمل های آن می تواند در کنترل بیماری های مذکور نقش داشته باشد.

اولیایی گفت: منیزیم را می توان به وسیله مصرف انواع آجیل و کشمش تامین کرد. از سبزیجات حاوی این ماده معدنی می توان به اسفناج و سیب زمینی اشاره نمود. بعلاوه موز و غلات در تامین منیزیم بسیار حائز اهمیت هستند. در میان منابع حیوانی، شیر و ماهی سالمون دارای بیشترین درصد منیزیم هستند. البته آب آشامیدنی هم حاوی این ماده معدنی است.

اولیایی در خاتمه توضیح داد: در صورتی که به منابع غذایی به اندازه کافی دسترسی ندارید از نظر تامین منیزیم، با تشخیص پزشک می توانید از مکمل های این ماده معدنی بهره ببرید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1778

به "نقش منیزیم در بیش از 300 واکنش آنزیمی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش منیزیم در بیش از 300 واکنش آنزیمی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید