لاوروف: از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کنیم

به گزارش شاتر عکاسی، وزیر امورخارجه روسیه گفت که مسکو از درخواست ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای حمایت می نماید.

لاوروف: از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کنیم

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان اس نیوز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تاکید نمود که این کشور از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای که در بعضی موارد به عنوان وزنه ای در برابر ناتو و غرب دیده می گردد، حمایت می نماید.

لاوروف در سخنانی در یک مجمع ژئوپلتیک در دهلی گفت: سازمان همکاری شانگهای دربرگیرنده چین، پنج کشور عضو سابق اتحاد شوروی (روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان)، هند و پاکستان است.

وی ادامه داد: ایران عضو ناظر این سازمان است و ما از درخواست ایران برای عضویت کامل در آن حمایت می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: همچنین اکثر کشورهای عضو (سازمان شانگهای) از درخواست ایران حمایت می نمایند و من اطیمنان دارم که این درخواست محقق خواهد شد.

بنابر این گزارش، روسیه در امسال ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد و در ماه ژوییه میزبان نشست سالیانه آن خواهد بود.

در طول دو دهه فعالیت این سازمان، شمار اعضای آن که در ابتدا شش کشور بودند افزایش یافته به طوری که هند و پاکستان در سال 2017 به عضویت آن درآمدند و کشورهای ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان نیز عضو ناظر به شمار می آیند. اما روسیه و چین همچنان بر این سازمان تسلط دارند و نقش اصلی را در آن ایفا می نمایند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 624

به "لاوروف: از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید