برطرف موانع فراوری تنها راه برون رفت از شرایط سخت مالی کشور است خبرنگاران

به گزارش شاتر عکاسی، یک پژوهشگر مالی برطرف موانع فراوری را تنها راه برون رفت از شرایط سخت مالی کشور دانست.

برطرف موانع فراوری تنها راه برون رفت از شرایط سخت مالی کشور است خبرنگاران

فکور پژوهشگر اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به ضرورت پشتیبانی هایی که باید از فراوری صورت بگیرد رهبر معظم انقلاب سال 1400 را به نام سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری کردند.

وی با بیان اینکه نامگذاری سال های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب بیانگر اهمیت فراوری است، اضافه نمود: حمایت موثر از بخش فراوری موجب رونق بخش های دیگر از اقتصاد از جمله تکامل چرخه اقتصادی و جریان پولی، رونق صادرات و ارزآوری، برطرف بیکاری و کنترل تورم های افسار گسیخته چند سال اخیر خواهد شد.

فکور با تاکید بر اینکه حمایت از فراوری، برطرف موانع حمایت از این بخش و رونق فراوری به معنای واقعی کلمه تنها راه برون رفت از شرایط سخت اقتصادی چند سال اخیر است، توضیح داد: با توجه به شرایط خاصی که کشور ما با آن روبرو است عوامل مختلفی به عنوان موانع فراوری شناخته می شوند که از مسئله تامین اجتماعی می توان به عنوان اصلی ترین و عمده ترین عامل سد راه فراوری نام برد.

وی اضافه نمود: تامین اجتماعی در هر کشوری باید در خدمت فراوری و پشتیبانی از عوامل فراوری قرار بگیرد؛ اما در کشور ما اینگونه نیست و اگر چنین پشتیبانی وجود داشته باشد بسیار ناچیز است و همین مسئله باعث می گردد تا عوامل فراوری به ویژه بخش خصوصی برای ورود به عرصه فراوری و کارآفرینی ترغیب نگردد؛ بنابراین یکی از عواملی که باید در جهت حمایت از فراوری مورد توجه قرار بگیرد بحث تامین اجتماعی است.

این پژوهشگر اقتصادی از مسائل اقتصادیاتی به عنوان دومین مشکل حمایت از فراوری یاد کرد و گفت: در چند سال اخیر بنگاه های کوچکتر با مسئله اقتصادیاتهای سنگین و به تبع آن با تعطیلی روبرو بوده اند. با این وجود ضرورت دارد تا دولت در جهت حمایت از فراوری، اقتصادیات بنگاه های کوچک را تعدیل کند و با مشوق ها و تخفیف های اقتصادیاتی بستر جهش فراوری را در کشور رقم بزند.

وی با بیان اینکه امروز کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، فرانسه و چین کمترین اقتصادیات را از بخش فراوری دریافت می نمایند؛ اما متاسفانه در ایران این گونه نیست، اضافه نمود: دریافت اقتصادیات های سنگین از بخش فراوری در ایران بعضا موجب تعطیلی بنگاه ها شده و این رویه قطعاً با سیاست جهش فراوری مغایرت دارد؛ بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی گردد که دریافت اقتصادیات کمتر و راندمان بالاتر اقتصادیاتی مد نظر قرار بگیرد تا هم درآمدهای اقتصادیاتی دولت حفظ گردد و هم بخش فراوری مورد حمایت قرار بگیرد.

فکور با اشاره به اینکه شاید مهم ترین عاملی که طی سال های اخیر باعث جلوگیری از جهش فراوری در کشور شده نظام بانکی و عدم حمایت آن از بخش فراوری بوده، توضیح داد: طی سال های اخیر بانک ها به عنوان حمایت نماینده موثر صرفاً از بنگاه های عظیم و به ویژه بنگاه های دولتی حمایت نموده اند و در مجموع حمایت از بنگاه های متوسط و کوچک نیمه دولتی و خصوصی به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه تامین اقتصادی بنگاه ها از مسائل مهم در بیشتر کشورها به شمار می رود توضیح داد: اولین عاملی که موجب ترغیب فراوری نماینده به فراوری می گردد بهره مندی از نقدینگی کافی برای آغاز فرایند فراوری است؛ ولی در کشورمان تامین اقتصادی شرکت های فراوریی به درستی شکل نگرفته و بانک ها به دلیل بروکراسی های سخت اداری این منابع را در اختیار بنگاه ها قرار نمی دهند.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: باید نقدینگی لازم در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد تا مردم هم بتوانند وارد عرصه فراوری شوند و به تبع آن شاهد جهش فراوری باشیم.

فکور با بیان اینکه چندین سال است که شاهد دخالت های نابجای دولت در بخش های مختلف اقتصاد و به ویژه در حوزه فراوری هستیم، گفت: واگذاری سهام شرکت های عظیم دولتی در بورس در سال 99 کار بسیار خوبی بود؛ ولی متاسفانه حمایت های مناسبی از سوی دولت از بورس صورت نگرفت و عده زیادی از مردم با ضررهای اقتصادی روبرو شدند.

وی بیان نمود: بورس یکی از بخش های تامین نماینده اقتصادی و نقدینگی سریع بنگاه های فراوریی است با این وجود باید از این عنصر مناسب در جهت حمایت از فراوری به خوبی بهره گرفت.

فکور با بیان اینکه وجود کالای تک محصولی صادراتی باعث می گردد که ما به راحتی تحت تاثیر تحریم قرار بگیریم و تحریم به راحتی روی اقتصاد ما تاثیر بگذارد، اضافه نمود: با وجود تحریم ها و موانع موجود در عرصه صادرات ما نمی توانیم محصولات خود از جمله نفت خام و مواد معدنی را به کشورهای مختلف صادر کنیم با این وجود مسئله ای که نباید از آن غافل شویم برون نگری و ایجاد ارزش اضافه نموده در محصولات و همچنین ایجاد تنوع در محصولات صادراتی است.

وی با اشاره به اینکه اگر ما بتوانیم زنجیره فراوری را به ویژه در صنعت پتروشیمی گسترش دهیم به تنهایی می توانیم حدود 350 نوع محصول پتروشیمی را فراوری کنیم، گفت: باید حلقه های مفقوده در جهت جهش فراوری را پیدا نموده و ارتباط بین صنایع پسین و پیشین هر صنعت را به نحو احسن به وجود بیاوریم تا چرخه اقتصادی ایجاد گردد و قطعا این در بلندمدت به جهش فراوری یاری خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1560

به "برطرف موانع فراوری تنها راه برون رفت از شرایط سخت مالی کشور است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف موانع فراوری تنها راه برون رفت از شرایط سخت مالی کشور است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید