راهکار عون برای خروج از بحران، رایزنی حریری با احزاب سیاسی برای نشست کابینه

به گزارش شاتر عکاسی، رسانه ها در لبنان از کوشش مقامات این کشور برای کنترل اوضاع به وسیله ارائه طرح های مالی و اصلاحی خبر می دهند.

راهکار عون برای خروج از بحران، رایزنی حریری با احزاب سیاسی برای نشست کابینه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، شبکه الـMTV لبنان گزارش داد که راستا پل جل الدیب به سمت جونیه همچنان بسته است و بعضی از تظاهرات نمایندگان چادرهایی برپا نموده و شب را همانجا ماندند.

الجزیره نوشت: ادامه اعتراضات لبنان و مسابقه زمانی سیاستمداران پیش از اتمام مهلت حریری

خبرنگار الجزیره در لبنان گزارش داد که مقر نخست وزیری در مرکز بیروت از پنجشنبه گذشته٬ شاهد تجمع هزاران تظاهرات نماینده معترض به شرایط اقتصادی بوده که خواهان اخراج مسئولان نظام هستند. در این میان رایزنی ها در سطح دولتی برای خروج کشور از این بحران همچنان ادامه دارد.

بعضی مناطق در جبل و بقاع و جنوب و شمال نیز شاهد تجمع صدها فعال است که راه های اصلی منتهی به بیروت را بسته اند.

اما در خارج از کشور لبنان٬ده ها تن از لبنانی ها در مقابل سفارت کشورشان در واشنگتن پایتخت ایالات متحده٬ همراه با تظاهرات ها و تجمعات داخل لبنان٬ به تظاهرات پرداخته اند.

معترضان در این تظاهرات ها شعارهایی ضد دولت و مجلس و نظام قبیله ای لبنان سرداده و از جنبش مردمی لبنان و مطالبات آن در مبارزه با فساد ، اصلاح شرایط اقتصادی و اجتماعی و بهبود خدمات عمومی حمایت کردند.

باید اشاره کنیم که پس از اینکه دولت لبنان اظهار داشت قرار است تا به منظور افزایش درآمدهای جدید برای خزانه دولت٬ در بودجه سال آینده اقتصادیات های جدیدی در بخش های ارتباطات رایگان به وسیله تلفن همراه و ... اضافه شود٬ از روز پنجشنبه گذشته تظاهرات شدیدی در چندین نقطه از بیروت و سایر شهرها به راه افتاده است.

اما در سطح سیاسی٬ ایلی فرزلی معاون رئیس مجلس لبنان اظهار داشت که از نظر وی٬ دولت روز یکشنبه جلسه ای برای رسیدن به توافق درباره پیش نویس بودجه سال آینده برگزار خواهد نمود.

پیش از این فرزلی اعلام نموده بود که در جلسه آینده همچنین درباره مطالبات سعد حریری نخست وزیر لبنان بحث خواهد شد.

همچنین علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان در خلال دیدار دیروز خود با سعد حریری بر تکمیل بودجه بدون اضافه کردن هیچ گونه اقتصادیات و یا عوارض جدیدی به اضافه انجام اصلاحات جدی تاکید نمود.

پیش از این حریری در سخنرانی روز آدینه خود خطاب به مردم لبنان اظهار نموده بود که یک مهلت 72 ساعته به شرکای خود در دولت داده تا پاسخ مردم لبنان و جوامع بین المللی را بدهند وگرنه حرف دیگری خواهد داشت.

همچنین منزل نخست وزیر لبنان نیز شاهد جلسات داخلی و دیدارهای پی درپی در راستای رسیدن به یک راه چاره برای این بحران بود. در این میان میشل عون رئیس جمهور لبنان در صفحه توییتری خود نوشت که یک راه چاره مطمئن برای خارج شدن از این بحران وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر جعجع اظهار داشت که از وزیران حزب خود خواسته تا از دولت استعفا دهند. وی در این راستا اظهار داشت که به توانایی دولت کنونی در مورد اتخاذ تصمیم های مناسب اعتماد ندارد. در این میان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله درباره خطرات این استعفا هشدار داده و بر رد آن تاکید نمود.

در مقابل٬ ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان در صفحه توییتری خود نوشت که از وزیران حزب خود نمی خواهد که استعفا دهند و نیز خواهان اجتناب از خلاء و نابودی اقتصادی در کشور شد.

المنار : استعفای وزیران حزب نیروهای لبنانی

سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی در شرایطی که تظاهرات اعتراض آمیز ضد اوضاع اقتصادی این کشور همچنان ادامه دارد٬ استعفای چهار وزیر از حزب خود در دولتی که سعد حریری نخست وزیر آن است٬ را اظهار داشت.

جعجع در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که مردم اعتماد خود را نسبت به قشر سیاسی جامعه از دست داده اند٬ مردم حاضر در خیابان ها نماینده همه اقشار جامعه هستند و در عین حال همه اعضای دولت به دنبال اصلاحات فوری و جدی نیستند.

سمیر جعجع ادامه داد که از زمان تشکیل دولت خواهان ایجاد موسسه ها و نیز کار شفاف و روشن بودیم آن چنان که حزب نیروهای لبنانی از همان ابتدا با شفافیت کار نموده است. رئیس حزب نیروهای لبنانی توضیح داد: ما در زمان بحث درباره بودجه 2020 خواهان اصلاحات فوری بودیم اما احساس کردیم این درخواست ما جدی گرفته نشد.

وزرای جنبلاط از دولت خارج نمی شوند

ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان خبرهای مربوط به درخواست خود برای استعفای وزیران این حزب از کابینه ائتلافی سعد حریری را رد کرد.

وی در حساب توئیتری خود اظهار داشت: من از وزیران حزب نخواسته ام که از کابینه استفعا نمایند. وی همچنین با رد هرگونه شایعه درباره عزیمت به خارج از لبنان، اظهار داشت که قصد سفر به هیچ جایی را ندارد.

این حزب دارای دو وزیر در کابینه حریری است که عبارتند از اکرم شهیب وزیر آموزش و پروش و وائل أبو فاعور وزیر صنایع.

رسانه ها پیشتر از درخواست وی و نیز سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنانی برای استعفای حریری در پی اعتراضات اخیر در لبنان خبر داده بودند.

راه چاره عون برای خروج از بحران

رسانه ها در لبنان از کوشش مقامات این کشور برای کنترل اوضاع به وسیله ارائه طرح های اقتصادی و اصلاحی خبر می دهند. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان قول داد برای حل بحران اخیر در کشورش راه چاره قانع نماینده ای وجود دارد. او شامگاه شنبه (27 مهر) در برابر هواداران خود حاضر شد و گفت: برای حل بحران، راه چاره مطمئنی وجود خواهد داشت.

لبنان امروز نیز برای سومین روز متوالی شاهد اعتراضات مردمی به وضعیت اقتصادی و معیشتی و همچنین اعتراض به وضع اقتصادیات در بخشی از خدمات دولتی از جمله اینترنت است.

سعد الحریری، نخست وزیر لبنان دیروز در واکنش به اعتراض ها و درخواست بعضی از احزاب سیاسی این کشور از وی برای کناره گیری از قدرت، به احزاب شریک در کابینه دولت خود 72 ساعت مهلت داد برای برون رفت از بحران اخیر راه چاره ارائه دهند.

شبکه المیادین لبنان لحظاتی قبل به نقل از منابعی در کابینه گزارش داد که حریری به مشورت های خود با سایر احزاب ادامه خواهد داد و حداکثر تا روز دوشنبه این هفته از کابینه خواهد خواست جلسه ای برگزار کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 501

به "راهکار عون برای خروج از بحران، رایزنی حریری با احزاب سیاسی برای نشست کابینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکار عون برای خروج از بحران، رایزنی حریری با احزاب سیاسی برای نشست کابینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید