خبرنگاران نامه اروپایی ها به شورای امنیت: درخواست آمریکا برای مکانیسم ماشه اثرقانونی ندارد

به گزارش شاتر عکاسی، نیویورک- خبرنگاران- نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل متحد، در نامه ای به رئیس شورای امنیت تصریح کردند آمریکا دیگر عضو برجام نیست و درخواست آن برای فعال کردن سازوکار موسوم به ماشه فاقد اثر قانونی است.

خبرنگاران نامه اروپایی ها به شورای امنیت: درخواست آمریکا برای مکانیسم ماشه اثرقانونی ندارد

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، در نامه ای که این سه کشور در پاسخ به استفساریه رئیس شورای امنیت برای معین کردن اینکه آیا درخواست آمریکا بر اساس بند 11 قطعنامه 2231 شورای امنیت باید مورد توجه قرار گیرد یا خیر، این مطلب آمده است.

این نامه می افزاید: آلمان ، فرانسه و انگلستان (E3) دیگر ایالات متحده ایالات متحده را مشارکت کننده برجام نمی دانند که در قطعنامه 2231 شورای امنیت آمده است، بنابراین ابلاغیه ایالات متحده را موثر نمی دانند.

سفرای سه کشور اروپایی عضو برجام در نامه خود یادآور شده اند: هنگامی که برجام و قطعنامه2231 شورای امنیت به تصویب رسیدند، ایالات متحده یک شرکت کننده برجام بود که در بند 10 قطعنامه به چنین عنوانی شناخته شد. به همین دلیل همچون سایر کشورهای شرکت کننده برجام، این حق را داشت که ساز و کار اسنپ بک را تحت بند 11 قطعنامه، شروع کند.

این سه کشور اروپایی ادامه دادند: با این حال، ایالات متحده در سال 1397 به طور موثر مشارکت برجام را متوقف کرد و رئیس جمهوری ترامپ در هجدهم اردیبهشت 1397 به طور رسمی آن را خاطرنشان کرد و از آن موقع ، دولت ایالات متحده به طور مداوم اقداماتی را برای خاتمه دادن به مشارکت کامل خود در برجام انجام داده است.

نامه سه کشور اروپایی تصریح دارد: بنابراین، به عنوان یک واقعیت، ایالات متحده دیگر دولت شرکت کننده در برجام نیست. بر این اساس، سه کشور اروپایی به طور کامل معتقدند ابلاغیه گفته شده تحت بند 11 قطعنامه 2231 فاقد تاثیر قانونی است و نمی تواند روال پیش بینی شده تحت بند 11 را طی کند.

نمایندگان سه کشور اروپایی در سازمان ملل متحد تاکید کردند: بر این اساس، هرگونه تصمیم گیری و اقدام مبتنی بر این فرایند، یا نتیجه احتمالی آن، فاقد هرگونه اثر حقوقی خواهد بود. سه کشور اروپایی همچنان به اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام مورد تایید آن، متعهد هستند.

این بیانیه همچنین با تاکید بر حفظ برجام، حل هرگونه اختلاف در اجرای آن را به وسیله گفت وگو و بر اساس سازوکار مندرج در برجام دانسته اند که یکی از آنها کمیسیون حل اختلاف است.

دولت آمریکا پس از نزدیک به سال خروج از برجام، مدعی شده است همچنان عضوی از این توافق است و می تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه 2231 مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. به همین منظور ابتدا روز آدینه گذشته قطعنامه ای 4 بندی به شورای امنیت ارائه داد که تنها توانست یک رای مثبت جمهوری دومینیکن را با خود داشته باشد و به اعتراف کارشناسان و مقامات فعلی و سابق آمریکا، شکست مفتضحانه ای را متحمل شد.

به دنبال آن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه با حضور در سازمان ملل متحد به طور رسمی درخواست داد تا قطعنامه های لغو شده شورای امنیت، بر اساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 1181

به "خبرنگاران نامه اروپایی ها به شورای امنیت: درخواست آمریکا برای مکانیسم ماشه اثرقانونی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نامه اروپایی ها به شورای امنیت: درخواست آمریکا برای مکانیسم ماشه اثرقانونی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید