ترامپ امتیازات تجاری به هند و ترکیه را لغو کرد

به گزارش شاتر عکاسی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دستور داده است امتیازات تجاری آمریکا برای هند و ترکیه لغو گردد.

ترامپ امتیازات تجاری به هند و ترکیه را لغو کرد

دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده آمریکا در بیانیه ای گفته است که دولت این کشور در نظر دارد هند و ترکیه را از فهرست کشورهای در حال توسعه برخوردار از ترتیبات نظام عمومی تجارت ترجیحی خارج کند به این دلیل که این دو کشور دیگر واجد شرایط لازم برای برخورداری از این ترتیبات نیستند.

در این بیانیه آمده است که دولت هند به وعده خود برای دسترسی صادرنمایندگان آمریکایی به بازارهای آن کشور عمل ننموده و ترکیه به توسعه مالی لازم دست یافته و نمی تواند به عنوان یک کشور توسعه نیافته و فقیر در این فهرست باقی بماند.

  • نظام عمومی تجارت ترجیحی چیست؟

نظام عمومی تجارت ترجیحی ترتیباتی است که سازمان تجارت جهانی به منظور یاری موقت به کشورهای توسعه نیافته و کم درآمد عضو این سازمان در نظر گرفته است. پیش از تشکیل این سازمان، همین ترتیبات در مبادلات تجاری بین کشورهای عضو توافق عمومی در خصوص تعرفه تجارت - گات - معمول بود.

طبق مقررات سازمان تجارت جهانی، کشورهای عضو متعهد می شوند متقابلا موانع و محدودیت های موجود بر سر راه تجارت آزاد با یکدیگر به خصوص تعرفه های گمرکی را کاهش دهند یا حذف نمایند. در همانحال، به منظور حمایت و یاری به کشورهای توسعه نیافته و کم درآمد، به این کشورهای اجازه داده شده است تا برای مدتی تعیین، در تجارت با کشورهای پییشرفته و ثروتمند از مزایای تجارت آزاد در زمینه صادرات برخوردار شوند اما مجاز باشند محدودیت هایی را در زمینه واردات از این کشورها اعمال نمایند.

هدف از نظام عمومی تجارت ترجیحی حمایت از تولیدنمایندگان داخلی در کشورهای توسعه نیافته است.

  • چرا ترکیه و هند؟

در خصوص ترکیه، ترتیبات نظام عمومی تجارت ترجیحی از سال 1975 به اجرا گذاشته شده است. نمایندگی ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی گفته است که اقتصاد ترکیه در حال حاضربه سطح بالاتری از توسعه مالی رسیده و می تواند از برنامه حمایتی کنار گذاشته گردد.

در خصوص هند، نمایندگی ایالات متحده در سازمان تجارت گفته است که این کشور دامنه گسترده ای از محدودیت های تجاری را به اجرا گذاشته که بر تجارت خارجی آمریکا تاثیرات منفی محسوسی داشته است.

تصمیم آمریکا در خصوص تجارت با ترکیه و هند دست کم تا شصت روز پس از ابلاغ رسمی آن به سازمان تجارت جهانی و دو کشور مورد نظر اجرایی نخواهد شد.

روز گذشته دونالد ترامپ در نامه هایی به روسای مجلس نمایندگان مجلس سنا آنان را از تصمیم خود مطلع کرد. وی در این نامه گفته است که در خصوص هند تصمیم خود را پس از تماس ها و مذاکرات مفصل بین دو کشور اتخاذ نموده و افزوده است که همچنان به این تماس ها ادامه می دهد تا معین گردد آیا دولت هند در نظر دارد به صادرنمایندگان آمریکایی امکان دسترسی منصفانه به بازارهای آن کشور را بدهد یا نه.

وی در این نامه گفته است که ترکیه دیگر یک کشور توسعه نیافته و مستحق برخورداری از امتیازات نظام عمومی تجارت ترجیحی نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 171

به "ترامپ امتیازات تجاری به هند و ترکیه را لغو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ امتیازات تجاری به هند و ترکیه را لغو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید