آنالیز ابعاد عمیق گرایش چین به سوریه

به گزارش شاتر عکاسی، سفر اخیر هیئت نظامی چین به دمشق پیغام های مختلفی را در خود جای داده است که می تواند سرآغاز دور جدید نقش آفرینی پکن در سوریه و منطقه به حساب آید.

آنالیز ابعاد عمیق گرایش چین به سوریه

با ما همراه باشید و با تورهای چین تابستان 99 از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران از دمشق، چین اخیراً به وسیله دریادار جوان یوفی رئیس بخش همکاری های بین المللی نظامی پکن تمایل خود را برای روابط نظامی گسترده با ارتش سوریه اعلام نموده است.

این اقدام چین را می توان آغاز دور جدیدی از نقش آفرینی این کشور در صحنه سوریه و در منطقه تلقی کرد.

تحلیلگران معتقدند هدف از سفر هیئت نظامی چین به سوریه هماهنگی یاری های نظامی به ارتش سوریه برای مقابله با گروه های مسلح و آگاهی از اوضاع کنونی درگیری ها قبل از هرگونه اقدامی عملی است. این سفر در سایه تغییر موضع بعضی کشورهای منطقه از جمله ترکیه در قبال سوریه اجرا شده است.

چین پیشتر تأکید نموده بود که حل بحران سوریه تنها از راه سیاسی ممکن است و در سفر هیئت نظامی چینی به سوریه بحث حمایت نظامی و آموزش ارتش سوریه مطرح شده است.

موضوع رسمی ملاقات هیئت چینی با فرماندهان ارتش سوریه آموزش افسران سوریه بوده است؛ اما گرایش جدید چین به سمت سوریه ابعاد عمیق تری دارد.

شاید یکی از این ابعاد، نگرانی روزافزون چین از نقش افراد مسلح چینی در گروه تروریستی موسوم به حزب ترکستانی باشد که نقشی اساسی در درگیری های جنوب حلب، جسر الشغور و حومه شمالی لاذقیه بازی می نمایند.

تعداد افراد مسلح حزب ترکستانی در شمال سوریه به دو هزار جنگجو می رسد و هزار نفر دیگر از آنها نیز عضو داعش هستند و شاکله اصلی تروریست ها در نبردهای جسر الشغور، فرودگاه ابوالظهور در حومه ادلب در سال 2015 و نبردهای دو هفته قبل جنوب حلب را تشکیل می دهند.

افراد مسلحی که منتسب به اقلیت اویغور در جنوب چین هستند، در این منطقه از کشور دست به عملیات تروریستی زدند و همواره در بیانیه های خود از جنگ علیه حکومت چین حرف می زنند. شاید سوریه پایگاهی باشد که بعضی از دستگاه های اطلاعاتی منطقه ای و جهانی این تروریست ها را تربیت می نمایند؛ تا آنها را برای خرابکاری در چین آماده نمایند.

اویغورها از سال 2012 از اقلیم سینک کیانگ چین، افغانستان و پاکستان وارد درگیری های سوریه شدند و از سال 2014 رسماً تأسیس گروه تروریستی موسوم به حزب ترکستانی را در سوریه اعلام کردند.

مقابله با گروه تروریستی موسوم به حزب ترکستانی مهمترین زمینه همکاری چین با سوریه است. چین تا به امروز در شورای امنیت دو مرتبه از وتو به نفع دمشق استفاده نموده و اخیراً نیز تمایل خود را برای یاری های انسانی به سوریه اعلام نموده است؛ تا از این طریق قدرت مقاومت دولت سوریه در برابر تروریسم را بالا ببرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 764

به "آنالیز ابعاد عمیق گرایش چین به سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ابعاد عمیق گرایش چین به سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید