استرالیا در خروج از برجام آمریکا را همراهی نمی کند

به گزارش شاتر عکاسی، به گزارش خبرنگاران، گرت ایوانز، وزیر امور خارجه اسبق استرالیا در نشستی در شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به روابط 50 ساله ایران و استرالیا گفت: بعضی از کشورها مانند کانادا و آمریکا در طول تاریخ در مقاطعی روابط خود را با ایران قطع نموده اند، استرالیا همیشه با ایران روابطی قوی داشته است.

استرالیا در خروج از برجام آمریکا را همراهی نمی کند

وی در ادامه با بیان اینکه اختلاف نظرهایی هم در مورد بعضی از مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بین ایران و استرالیا وجود دارد، اضافه کرد: استرالیا ایران را نیرویی در برقراری صلح و ثبات در منطقه می داند.

وزیر امور خارجه اسبق استرالیا با اشاره به کوشش های خود در زمان بحران هسته ای ایران برای حل این مشکل عنوان نمود: من در آن مقطع همیشه به آمریکایی می گفتم که باید به حرف ایرانی ها گوش نمایند.

ایوانز ادامه داد: در استرالیا محافظه کاران خیلی حامی برجام هستند. ما روابط اتحاد گونه ای با ایالات متحده داریم، اما اگر آمریکا بخواهد برجام را پاره کند استرالیا به هیچ عنوان با این کشور همراهی نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه استرالیا سیاست های خود را بر اساس منافع ملی خود تنظیم می نماید و با سیاست های هیچ کشوری کاری ندارد، توضیح داد: استرالیا با قضاوتی مستقل از دیگر کشورها قویا از برجام حمایت می نماید و با سیاست های دولت آمریکا و نیکی هیلی موافق نیست. برجام باید باقی بماند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها پایبندی ایران به برجام را تاکنون تایید نموده است.

وزیر خارجه اسبق استرالیا با اشاره به اینکه برجام موثر بوده و در حل مشکل هسته ای و برطرف نگرانی های بین المللی از برنامه های هسته ایران تاثیرگذار بوده است، گفت: البته مسائلی چون مسائل منطقه ای، عراق، سوریه، حماس و حزب الله نیز وجود دارد.

ایوانز تاکید نمود که با وجود فشارهای واشنگتن استرالیا به حمایت خود از توافق هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه بانک های استرالیایی در مورد معامله با ایران محتاط هستند، گفت: در برجام آمده است که باید تحریم ها لغو گردد، اما این امکان به صورت کامل برقرار نشده و ما در کوشش هستیم تا این مسائل برطرف گردد و بانک های استرالیایی باید در معامله با ایران فعال تر باشند.

وزیر خارجه اسبق استرالیا با اشاره به مهاجرت غیرقانونی بعضی از اتباع ایرانی به این کشور از ایران درخواست کرد که با اتخاذ سیاست های مناسب، برای حل این مشکل با استرالیا همکاری کند.

ایوانز با تاکید بر اینکه استرالیا هوادار ترامپ نیست، گفت: ما نگران سیاست های ترامپ هستیم و از نظر استرالیا هیچ دلیل مشروعی برای پاره کردن برجام وجود ندارد. رفتار آمریکا در مورد موضوعات مختلف بسیار عجیب است و ما موافق سیاست های این کشور نیستیم و باید آمریکا را متقاعد کنیم در راستا عقلانیت قرار بگیرد.

این دیپلمات استرالیایی همچنین در مورد روابط مالی ایران و استرالیا به ظرفیت های موجود برای همکاری اشاره نمود و گفت: ایران ظرفیت خوبی در بخش معدن دارد اما فناوری لازم در زمینه استخراج این منابع را ندارد و ما می توانیم در این زمینه با ایران همکاری خوبی داشته باشیم. همچنین ایران با کمبود آب روبرو است و ما در حوزه مدیریت منابع آب و مبارزه با قطعی تخصص داریم و میتوانیم به ایرانن یاری کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 502

به "استرالیا در خروج از برجام آمریکا را همراهی نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرالیا در خروج از برجام آمریکا را همراهی نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید