از حرف تا عمل؛ اشرف غنی و ادعای جذب سرمایه گذاران ژاپنی برای معادن افغانستان

به گزارش شاتر عکاسی، رئیس جمهور افغانستان در سفر به توکیو برای جذب سرمایه گذاران ژاپنی در حالی سخنرانی نموده است که سرنوشت بسیاری از پروژه های استخراج معادن از جمله مس عینک تعیین نیست.

از حرف تا عمل؛ اشرف غنی و ادعای جذب سرمایه گذاران ژاپنی برای معادن افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری خبرنگاران، از زمان ریاست جمهوری اشرف غنی در سال 2014 تاکنون در حوزه منابع معدنی افغانستان اتفاق قابل تاملی به جهت رشد صنعت و اشتغال زایی رخ نداده است.

رئیس جمهور افغانستان به ان اچ کی نیوز گفت: ما در جستجوی جلب سرمایه گذاری ژاپن در بخش های منابع و مواد معدنی کمیاب در افغانستان هستیم؛ و از نقش این کشور در محیط زیست، احیای جنگل ها و اتصال منطقه ای افغانستان استقبال می کنیم .

غنی اضافه کرد: افغانستان حلقه مهمی است که آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می نماید. این کشور به یک محور تجارت انرژی در منطقه مبدل خواهد شد. ما خواهان سرمایه گذاری ژاپنی ها در بخش های انرژی قابل تجدید، نظام آموزشی و سرمایه بشری می باشیم .

افغانستان دارای منابع عظیم و غالباً دست نخورده مس، سنگ آهن، کرومیت، جیوه، روی، سنگ های قیمتی شامل یاقوت و زمرد و همچنین طلا و نقره می باشد که مهم تر از همه این منابع می توان از لیتیوم نام برد.

ارزش منابع لیتیوم در افغانستان بین 1 تا 3 تریلیون دلار آمریکا تخمین زده می گردد.

براساس شواهد بعضی گروه های تروریستی و مخالفان مسلح دولت افغانستان به وسیله کشف و فروش منابع معدنی بخشی از هزینه های خود را تامین می نمایند.

لازم به ذکر است که در گذشته نیز افغانستان قراردادهایی را در زمینه استخراج معادن با انگلیسی ها و آمریکایی ها منعقد نموده که در آن هیچ منفعتی برای این کشور لحاظ نشده بود.

در یکی از این قراردادها ترامپ در دیدار با مایکل سیلور مدیرعامل شرکت امریکن المنتس یکی از بزرگ ترین شرکت های تولیدنماینده فلزات و مواد شیمیایی آمریکا گفته بود که معادن سرشار افغانستان بار دیگر می تواند اقتصاد آمریکا را به اوج برساند به همین دلیل باید حضور نظامی آمریکا در این کشور ادامه یابد .

اریک پرنس بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر که به شدت در پی خصوصی سازی جنگ افغانستان است، از دو سال قبل بطور جدی کوشش می نماید تا از این طریق به منابع نادر معدنی افغانستان دست یابد.

بازفید نیوز با انتشار طرح 19 صفحه ای پرنس گزارش داد که این طرح شامل اعزام سربازان اجیر و نیروهای ویژه آمریکایی برای جنگ در کنار نیروهای افغان است.

این نخستین باری بود که پرنس به صراحت برای دستیابی به ثروت بالقوه معدنی افغانستان علاقه نشان داد.

در این گزارش بنیانگذار شرکت بلک واتر تصریح می نماید که بیش از یک تریلیون دلار مواد معدنی نادر در خاک افغانستان نهفته است که نیروهای امنیتی می توانند برای استخراج آن به افغانستان بروند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: imgshot.ir شناسه مطلب: 508

به "از حرف تا عمل؛ اشرف غنی و ادعای جذب سرمایه گذاران ژاپنی برای معادن افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حرف تا عمل؛ اشرف غنی و ادعای جذب سرمایه گذاران ژاپنی برای معادن افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید